;
forsikringssammenligning

Ugens Insider

Fremadstormende fintech-gigant dropper forbrugerkreditter i Danmark

Den hurtigtvoksende svenske betalingsgigant Klarna vil adskille sig i konkurrencen med et udpræget fokus på at være forbrugervenlig, så man som kunde nyder stor beskyttelse ved onlinekøb. Samtidig erklærer man krig mod rykkergebyrer. Noget af et strategisk skifte fra milliardkoncernen, som før kaldte sig for en kreditvirksomhed.

Med et nyt landekontor, har den svenske betalingskoncern Klarna for alvor fået øjnene op for det danske marked. Hovedprofilen bliver landechef Martin Hein, der kommer fra en global karriere med job i Singapore for Ecco og urkoncernen Daniel Wellington.

Martin Heins første fokus er at få Klarna på danmarkskortet som en spiller, der først og fremmest beskytter forbrugerne med en række tiltag, som bunder i, at man hjælper forbrugerne med at returnere varer, der er fejl på, eller som man af den ene eller den anden grund ikke er tilfreds med.

”Vi tilbyder forskellige betalingsmodeller, hvor man f.eks. kan købe en vare og vente med at betale den, indtil man har modtaget den, så man kan se, om den lever op til beskrivelsen, har den rigtige farve og så videre. Har man så fået en forkert vare, en forkert størrelse, eller den ikke passer, hjælper vi med at returnere den. Det giver en øget forbrugerbeskyttelse,” siger den nytiltrådte danske Klarna-landechef Martin Hein.

Martin Hein oplyser, at man først og fremmest tjener penge på transaktionsgebyret fra butikkerne, men man har dog også en app, som globalt har 90 millioner brugere, ligesom man har 250.000 forhandlere på globalt plan.

I Danmark er Klarna dog fortsat en lille spiller, selv om antallet af brugere i appen de første 8 måneder af 2021 er vokset med 150 pct. til 77.000, mens man har 3.200 butikker og webshops i folden. Samtidig har man aftaler med en lang række store onlinebutikker, f.eks. H&M, Unisport, Georg Jensen, Bestseller og Adidas, som udbreder Klarna, ligesom man er på jagt efter flere partnere.

”Vi har en ekstremt overskuelig app med overblik over ens forbrug, man kan se alle ens køb på et sted, hvor vi også giver en øget forbrugerbeskyttelse, hvis man har brug for at returnere sin vare. På appen kan man oprette en ønskeliste med de varer, man gerne vil købe på sigt, ligesom den fungerer som en shoppingplatform.”

Forbrugerappen fylder meget

Det betyder, at en lang række af Klarnas samarbejdspartnere sælger deres produkter via Klarna-appen, der fungerer som en såkaldt browserbaseret shoppingapp, hvor man sendes direkte videre til leverandørernes hjemmesider. Klarna har ikke et varelager eller egne produkter på hylderne. Uanset hvad aftvinger den svenske koncerns resultater respekt, da man for nylig fik en værdisætning på ca. 280 mia. kr., og danske Anders Holch Poulsen er med 11 pct. af aktierne den næststørste aktionær.

I den svenske forretning tilbød man i stor stil afbetaling af onlinekøb, så man fungerede som en slags forbrugslånevirksomhed, men det har man nu med en principbeslutning stoppet i Danmark fra 1. juli.

”Vi kommer ikke til at lave kviklån eller blankolån på det danske marked. Vi ønsker at være en spiller, der står for en bedre forbrugerbeskyttelse og transparens på markedet. Vi kommer til at arbejde for at afskaffe produkter, som ikke er i kundens interesse, f.eks. gebyrer og finansieringsløsninger. Man skal kunne gennemskue, hvad man køber og kommer til at betale.”

Men det betyder dog ikke, at Klarna er helt fri for at skulle opkræve gebyrer hos kunder, der ikke får betalt deres regninger. Platformen fungerer således, at man får en faktura, som man skal betale, og får man ikke det gjort, får man efter en periode med en række varsler et rykkergebyr på 100 kr.

”Den slags indtægter gør vi i Klarna op som negative indtægter. Det er en principbeslutning, vi har taget, da vi netop ønsker mere transparens på markedet og forbrugerbeskyttelse.”

Derfor opfatter man sig ikke længere som en egentlig kreditvirksomhed, og det er et principskifte.

Man er en bank, ikke en kreditvirksomhed

“Klarna er en certificeret bank, der tilbyder diverse betalingsløsninger, som giver de handlende fleksible, nemme og sikre shoppingoplevelser, instore og online,” siger Martin Hein.

Også den svenske del af forretningen står bag den danske linje om at satse på forbrugerbeskyttelse for at ”revolutionere kreditbranchen med gennemsigtighed og forbrugervenlighed”.

Det sker konkret ved, at man hjælper forbrugerne med at huske at betale til tiden og derved mindsker antallet af rykkergebyrer. Således fordobler Klarna nu betalingstiden på fakturaer fra 14 dage til 30 dage. Den udvidede betalingsperiode er blevet testet hos udvalgte forhandlere, og det har vist sig at medføre en nedsættelse på en tredjedel i antallet af rykkergebyrer. Derudover har det også resulteret i et lavere antal af gældsinddrivelser.

Man oplyser også, at man gør det så nemt som muligt for kunder at betale for deres køb til tiden, og derfor gratis sender en venlig påmindelse ud dagen efter deres sidste betalingsdato, efter at man via appen har sendt påmindelser to dage inden betalingsdatoen. Nu vil de også blive sendt ud per sms og mail dagen efter sidste betalingsdato.

“Vi arbejder fortsat for at forbedre forbrugerbeskyttelse og ønsker at kaste lys over de største gældsfælder på markedet. Vi ønsker at være i frontlinjen af den indsats. At gøre betalinger mere bæredygtige for vores kunder og forbrugere er et arbejde, der bliver stadig mere sofistikeret. Indledningsvis var der fokus på bæredygtig produktion, derefter logistikken, og nu er tiden kommet til at rette søgelyset mod betalinger,” siger Klarnas CEO, Sebastian Siemiatkowski.

Hvad angår Klarnas markedsposition, ser man sig selv som en samarbejdspartner såvel som en konkurrent til visse betalingsspillere på det danske marked. Således har man indgået en samarbejdsaftale med MobilePay, mens man også samarbejder med de store kreditkortselskaber Mastercard, VISA, Nets med flere. På andre fronter er man konkurrenter med de store betalingskoncerner.

 

LÆS OGSÅ

 

Går solen ned over dansk betalingsindustri?

Partnere i hård kritik af Nets: “Usmageligt at udnytte coronakrisen”

Betalingsbranchen risikerer at kollapse. Nets går i flyverskjul

Er Nets’ nye offensiv mere end varm luft?

Nyt våben skal redde dankortet

Dansk betalingskrig mellem Nets og VISA bryder ud i lys lue

To spillere dropper Dankortet. Usikkerheden vokser

Slagsmål venter om guldrandet farvel til dankortet

Dankort-krig eskalerer: Jyske Bank og Apple Pay dropper nationalkortet

Nervepirrende opgør om dankortets fremtid nærmer sig

Vi går helt tæt på kapitalfonden, der vil købe Nets

Nets-boss vil købe TV 2

Industrielle købere cirkler om Nets

Comeback til fyret AP-direktør: Rådgiver for forgyldt Nets-direktør