BDO Aarhus SHH_5

Ugens Insider

Fremadstormende revisionshuse kaster sig over privatøkonomisk rådgivning

Privatøkonomisk rådgivning til finansiering, forsikringer og pension bliver en del af paletten i det hurtigt voksende revisionshus Beierholm, der målt på omsætning nærmer sig rivalen BDO, som også barsler med nye rådgivningsprodukter til kunderne, herunder mæglervirksomhed

Det går lynhurtigt på den slagmark, der i stigende grad præger revisionsbranchen. Nu skal også helt nye forretningsområder kobles på. Sådan lyder meldingen fra Beierholm, der er en af de spillere, som har skabt vækst i stedet for at se sig sur på et vanskeligt marked. Takket være massive opkøb ligger revisionshuset med på en omsætning på 806 millioner kroner i det seneste regnskab svarende til en vækst på 49 procent. Det går så stærkt, at Beierholm nu bider rivalen BDO i haserne.

I det seneste offentliggjorte 2015/2016-regnskab havde BDO nemlig en omsætning på 909 millioner kroner, mens revisionskoncernen forventer at ramme 940 millioner kroner i det nye regnskabsår. Til sammenligning forventer Beierholm en lidt højere vækst på 10-15 procent i indeværende regnskabsår.

Men der skal mere til. Hos Beierholm handler det om at tilbyde flere former for produkter til kunderne, som især er små og mellemstore virksomheder og disses ejerledere. For at komme tættere på deres behov har Beierholms direktør, Kenneth Jensen, blandt andet købt den uafhængige privatøkonomiske rådgiver Uvildige.

”Det er rigtigt, at vi nu udvider vores virkeområde, så vi nu har rådgivere, som kan hjælpe erhvervskunderne med at vælge det rigtige realkreditlån og finansieringsform. Ofte taler vi jo om store lån med vores kunder, og så har kunden også behov for en, der kan rådgive, som ikke også samtidig er leverandør. Vi repræsenterer på den måde et uafhængigt alternativ til bankernes rådgivning.”

Andre muligheder er også at tilknytte rådgivere inden for investering. Ifølge Kenneth Jensen betyder købet af Uvildige også, at Beierholm nu også er begyndt at tilbyde rådgivning af privatkunder via Uvildiges portefølje:

”Vores fokus er først og fremmest på erhvervskunderne, men de har haft en del privatkunder i Uvildige, så det er bestemt en mulighed at begynde at tage flere samtaler med kunderne om, hvorvidt de skal lægge lån om eller andet.”

Det næste forretningsben er at gå ind i andre specialiserede forretningsområder, hvor der også er en naturlig rolle at spille for Beierholm i erhvervsvirksomhedens univers.

”Det kan blive pensionsrådgivning, forsikringsrådgivning og forskellige former for rådgivning inden for de områder,” siger Kenneth Jensen.

Kamp om at købe de mindre revisionskunder

Beierholm fokuserer især på revisionsopgaver for små og mellemstore virksomheder, mens de tre største spillere, EY, Deloitte, PwC, og et lettere afpillet KPMG kæmper især om de største virksomheder.

Og det efterlader helt bogstaveligt et marked for Beierholm, konstaterer Kenneth Jensen. Han har nemlig i år opkøbt to revisionshuse i henholdsvis Næstved og Nykøbing Falster fra Deloitte, som har ønsket at trække sig ud af de områder. I alt er det blevet til 30 virksomheder, som Beierholm har købt op gennem de sidste fem år. Den vigtigste var nok købet af RSM i 2016, der øgede Beierholms internationale netværk:

”Vi har en målrettet strategi om at være der for SMV-segmentet af virksomheder med mellem 0 og 500 ansatte. Derfor har mindre revisionsfirmaer i det marked bedre af at gå sammen med os. Vi har, hvad der skal til for at sidde på fremtiden både inden for digitalisering, branding, HR og en lang række andre områder,” siger Kenneth Jensen.

I de senere år er revisorbranchen blevet ramt af en række nye konkurrenter, som presser branchen. Ikke kun revisionshuse i traditionel forstand, men også nye aktører som Martin Thorborgs regnskabsprogram Dinero udfordrer, hvad der engang var revisorernes enemærker.

Det mærker Kenneth Jensen også. Svaret er, at det er en udvikling, man aktivt vil deltage i:

”Ét er revision, men virksomhederne har jo også en række andre administrative opgaver. Hvorfor ikke melde sig ind i kampen om at tilbyde digitale løsninger, der gør, at vi kan klare flere og flere opgaver for SMV’erne? Det kan være administrative opgaver, bogholderi, årsregnskaber og skatteopgørelser. Bliver disse ting gjort effektivt og intelligent nok?”

I sidste ende handler det om at tilføre en menneskelig rådgivningsdimension til eksempelvis de nye automatiserede regnskabsprogrammer. For det er ofte her, at de nye digitale spillere er ude af stand til at leve op til virksomhedernes behov, siger Kenneth Jensen.

BDO gør klar til opgør

Hos BDO, der målt på omsætning efterhånden kun er et halvt hestehoved foran Beierholm, er direktør Stig Holst Hartwig også fokuseret på at udvikle nye forretningsområder. Det gælder også en højere grad af privatøkonomisk fokus:

”Mange af de ting, som handler om uvildig rådgivning, er noget, som revisorer rådgiver om allerede. Det kan være pension, forsikring og formuerådgivning, hvor mange nede i banken føler, at de taler med en sælger. Vi vil gerne bistå ejerlederne med råd om finansiering både privat og i virksomheden. Det gør vi allerede i dag.”

Stig Holst Hartwig vil heller ikke afvise, at det bliver nødvendigt at oprette en egentlig dedikeret afdeling for rådgivning inden for privatøkonomi i lighed med Beierholms køb af Uvildige:

”Måske bliver kompleksiteten så stor, at der skal specialister til. Det vil jeg ikke afvise. Det er der, hvor revisorstanden har noget at byde ind med. En uvildig rådgiver har høj troværdighed. Mange vil være trygge ved at spørge en revisor. Vi har kun interesse i at gøre det, der er bedst for kunden.”

Andre nye forretningsområder for BDO kan være pensions- og forsikringsmægling, som indebærer en specialistrådgivning, som er interessant for revisionshuset.

”Det er ikke utænkeligt, at det bliver et forretningsområde for os. Men det kommer nok til at ske i partnerskab med andre på det område.”

I det hele taget handler strategien hos BDO om, at man bliver bedre til at rådgive i forbindelse med kundernes forretningsudfordringer.

”Vi gør selvfølgelig også noget for SMV’erne, og vi går faktisk længere end eksempelvis Beierholm, for vi har en bredere forretning, der gør, at vi kan rådgive SMV-kunder om at tilbyde alt fra it til persondatalovgivning og cybersikkerhed. Vi kan også hjælpe kunderne med at vækste og forebygge risici.”

Mens Beierholm sidste år købte op i stor stil, har også Stig Holst Hartwig en interesse i at samle de mindre revisionshuse op, der får stadig sværere ved at overleve på egen hånd.

”Vi vil også gerne konsolidere både større og mindre revisionshuse. Så på den måde er vi klart en konsolidator i branchen. Jeg skal for eksempel tale med to på mandag. Men vi har nok lidt en anden tilgang end Beierholm. Vi tror på, at vi skal løse opgaven som et hold. Derfor bliver nye kunder og kollegaer hurtigt en del af BDO’s forretning, og på den måde har vi nok en lidt anden tilgang i vores forretningsmodel end andre i branchen. Vi ønsker ikke at købe op for enhver pris, men ønsker at inddrage dem, der kan se værdien i sammen at skabe større værdi for kunderne ”.

Billedtekst: Modsat sit rygte er der fuld gang i revisionsbranchen. For de to rivaler Beierholm og for adm direktør i BDO Stig Holst Hartwig(billedet) handler det om opkøb og udvikling af nye forretningsområder

LÆS MERE

Revisorer skruer op for etikken. Tre er ekskluderet

Revisorer gør klar til kamp mod disruption og nye konkurrenter

Nu kommer der skrappere tilsyn med revisorgiganter

Bagmandspolitiet svigter i kampen mod hvidvask

Kritiske revisorøjner undgår konkurser, men spares væk

Brat stigning i tvangsopløste IVS’er bekymrer