;
bmw

Inside story

Gyser for banker og leasingselskaber

Leasingfirmaer og deres mødre som Danske Bank, Jyske Bank, Arbejdernes Landsbank, Alm. Brand med flere risikerer at blive rigtig hårdt ramt af den nye reform på bilområdet, som straffer leasing. Branchen er groggy, men afventer lovgivning.

Et af finansverdenens stadig mere givtige forretningsområder i Danmark er i fare for at lide et alvorligt tilbageslag. Det er leasingselskabernes succesfulde indtog på det danske bilmarked, som risikerer at blive bremset af den nye afgiftsreform på bilområdet.

Mens den nylige aftale om registreringsafgifter mellem Dansk Folkeparti, Venstre, Konservative og Liberal Alliance først og fremmest sænker indkøbsprisen på mellemklassebiler og lidt dyrere modeller som Audi A6, så indeholder en del af aftalen et opgør med leasingselskabernes forretning, som er blevet kritiseret for at være lige lovlig fiks med at sende biler på markedet uden at betale den helt store afgift.

Problemet har været velkendt i leasingbranchen i en årrække. Men skatteminister Karsten Lauritzen (V) tager det meget alvorligt og finder det glædeligt, at man nu kan ”dæmme op for den slags kreative afgiftskonstruktioner.”

Hvor alvorligt indgrebet er, er først i disse dage ved at gå op for leasingbranchen. For i store træk betyder det, at afgiftsbetalingen fremover skal ske med udgangspunkt i bilernes handelsværdi på brugtmarkedet – og ikke som hidtil ud fra nogle kunstigt lave bilpriser, som leasingfirmaerne har fået bilerne til. I branchen er man nu lettere groggy og i gang med at fordøje konsekvenserne af tiltaget:

”Leasingfimaerne har levet godt af, at mange premiumbiler har fået en kunstigt lav pris fra fabrikken, så har man baseret afgiften på denne pris og videresolgt bilen brugt til fuld markedspris på brugtmarkedet og i processen kun har betalt meget lidt i afgift. Det vil leasingselskaberne ikke kunne gøre mere. Det slår næppe leasing ihjel, men de skal lære at tjene pengene anderledes,” siger politisk chef i FDM Torben Kudsk.

Leasing er rullet ind over Danmark

Leasing er tordnet frem de senere år. Det ses entydigt af tallene om nybilsregistrering fra De Danske Bilimportører. For 2016 og 2017 var 43 procent af alle nysolgte biler i Danmark leasingbiler. Privatleasing udgjorde i 2017 32 procent, mens erhvervsleasing stadig udgjorde to tredjedele af markedet.

Udviklingen i leasingmarkedet. Den blå kurve repræsenterer leasings andel af det samlede personbilsalg. Kilde: De Danske Bilimportører.

Udviklingen har været med til at omkalfaltre hele bilmarkedet herhjemme. For eksempel er premiummærkerne Audi, BMW og Mercedes blevet stadig mere synlige i gadebilledet, da netop disse mærker er blevet solgt som relativt billige privatleasingbiler med en månedlig ydelse på ca. 5.000 kroner.

Dette marked kommer til at blive ramt, forudser Torben Kudsk:

”Der bliver længere mellem de ekstreme tilbud på luksuriøse biler. Samtidig sættes afgiften jo ned for almindelige biler i denne klasse. Leasingselskaberne bliver nødt til at gentænke deres forretningsmodel inden for dette segment.”

I disse dage venter hele leasingbranchen på at se den endelige lovtekst fra ministeriet, som ventes at blive offentliggjort den 3. oktober. Og det kan også ramme de banker, som over tid har oplevet, at det er blevet stadig mere givtigt at eje og drive et leasingselskab.

Det gælder eksempelvis Danske Banks Nordania Leasing, som er den største spiller herhjemme med leasingaftaler f.eks. med VW og Audi. Danske Bank genererede indtægter på 3,4 milliarder kroner i 2016 mod 2,8 milliarder kroner i 2015 fra leasingforretningen.

Også Jyske Banks Jyske Leasing leverede 265 millioner kroner i overskud til banken ud fra en toplinje, der voksede fra 1,1 til 1,3 milliarder kroner i 2016.

Også Alm. Brand og Arbejdernes Landsbank er kendt for stærke leasingforretninger. Spørgsmålet er, om disse forretninger fortsat kan give vækst i indtjeningen til bankerne:

”Leasing er jo umiddelbart ramt af de nye regler. Hensigten er jo, at der skal afgiftsberigtiges til mere ensartede markedspriser. Leasing er en anskaffelsesform, som er kommet for at blive og generelt er i vækst, men som følge af de nye regler her, vil det under bestemte forudsætninger nok blive mere attraktivt at købe i stedet for at lease. Så nogen vil nok gå den vej,” konstaterer Gunni Mikkelsen, direktør for De Danske Bilimportører.

Det bliver lidt dyrere at lease

Ifølge tal fra Bilbasens analyseafdeling kommer priserne på leasing til at stige pænt. Selv om der er mange faktorer, der endnu ikke kan tages højde for. For der er tre elementer, som har betydning for leasingprisen: indkøb, drift, inklusive afgifter, og restværdi.

”Mit overslag siger, at leasingpriserne alt andet lige bliver mindst 7-10 procent dyrere. Men det helt afgørende er, hvilke priser leasingselskaberne kan købe ind til,” siger Jan Lang, kommunikationschef fra Bilbasen/Ebay.

Selv om mange toner fra leasingselskaberne er stærkt bekymrede, er man dog fra brancheorganisationen Finans & Leasing endnu ikke klar til at fælde den endelige dom over, hvor slemt indgrebet kommer til at blive:

”Nu venter vi på at få lovforslaget. For faktaarket rejser flere spørgsmål, end det giver svar. Jeg noterer mig, at Skatteministeriet fremlægger lovforslaget med alle data den 3. oktober. Jeg kan ikke sige så meget mere nu, men vi har før overlevet bump på vejen” siger direktør i Finans & Leasing Christian Brandt.

Organisationen oplyser, at der i Danmark leases for ca. 50 milliarder kroner om året, hvoraf en tredjedel har hjul på, men det tal omfatter også lastbiler, varevogne og traktorer. Så reelt vedrører personbilerne en ret lille del af leasingområdet.

Regeringens aftaledokument er åbent for fortolkning, konstaterer branchen, der håber at kunne ændre den politiske proces.

Kritikken af leasing bør ikke overfortolkes

Christian Brandt advarer desuden regeringen om at overfortolke de kritiske røster om leasing, der er blevet mere synlige, efter at netmediet finans.dk har skrevet om det.

”Det er vigtigt, at man sondrer mellem, om leasingbilen bliver i landet, eller om bilen bliver eksporteret. Så længe bilen bliver i Danmark, er der ikke et afgiftstab, men eksporteres den ud af landet, er det en anden historie. Her kan man sige, at nogle har kørt rundt uden at betale afgift – især på de meget korte aftaler.”

 

 

 

 

LÆS MERE

Mærkværdig bil-alliance risikerer selvmål med bilafgifter

Hårdknude i bilforhandlinger. Her er de mulige løsninger

VW-chef advarer om problem med dansk billeasing 

Vi henter italiensk bilskønhed med mangler

Bilforsikring bliver teknologisk slagmark. Nu vil selskaberne holde øje med kørslen

Prisdumping, opgør, skilsmisse og store tab af markedsandele. Forsikringsbranchen ændrer sig hastigt  

Udlandet sværmer om danske forsikringsguldæg

Her er forsikringsselskaberne med de højeste og laveste omkostninger