;
tesla groupnet

Forsikring

Hårdt udskilningsløb i forsikringsbranchen: Grønne biler er kamppladsen

Toneangivende forsikringsselskaber mister terræn inden for privatkunder, mens andre spillere stormer frem. Især Tryg har via bl.a. FDM Forsikring held med at kapre kunder inden for de fremadstormende plugin- og elbiler, mens en anden stor spiller konstaterer, at priserne på de grønne biler sættes for lavt. Forsikring af Tesla er fortsat en hovedpine.

Det går hårdt for sig i kampen om privatkunderne i landets største forsikringsselskaber. Aktører som Alm. Brand må notere en blodtud for årets første tre kvartaler i forhold til sidste år med en tilbagegang på 1,4 pct. i bruttopræmieindtægter for privatkunder, mens Tryg stormer frem med en bruttopræmievækst på 6,3 pct., Topdanmark leverer hæderlige 4,2 pct. i fremgang, mens Codan kun oplyser en fremgang på den samlede danske forretning på beskedne 1,3 pct.

Spørger man rundt om i branchen, er distributionskanaler og udviklingen inden for bilforsikringer som vanlig en væsentlig faktor for dem, der klarer sig godt. Især nævnes FDM Forsikring som en aktør, der virkelig ligger i overhalingsbanen på salget af de grønne el- og pluginbiler, som fylder stadig mere i salgsstatistikkerne med storsælgere som den nye Tesla Model Y, Ford Kuga, VW’s ID-modeller med flere. FDM Forsikring sælger forsikringer for Tryg, der netop noterer sig for en stor del af fremgangen på markedspladsen.

Hos SEB følger aktieanalytiker Per Grønborg nøje med i udviklingen blandt de enkelte forsikringsselskaber. Også han har lagt mærke til, at Tryg har en markant højere vækst på privatområdet end de børsnoterede konkurrenter:

”Væksten kommer fra alle deres nye brands og salgskanaler. Det vil sige banker, FDM Forsikring, Alka og Tjenestemændenes Forsikring i Danmark, og billedet er det samme i Norge. Trygs eget brand, det, man kan kalde Tryg classic, opnåede en begrænset vækst i 2020 efter en periode med negativ vækst.”

Især udbredelsen af de nye grønne biler er en udfordring, da det vælter ud med nye biltyper på markedet. De har oftest langt flere hestekræfter, dyre sensorsystemer, og så er det ganske vanskeligt at forudse, hvad det koster at genopbygge en skadet el- eller hybridbil. Det har gjort det svært for visse forsikringsselskaber at prisfastsætte de grønne biler.

”Tryg er jo en af de spillere, som rent faktisk ved, hvad de her biler skal koste. De var med i Norge, da de første erfaringer fra salg af Tesla blev tydelige. Priserne var alt for lave, og forsikringsbranchen blev ramt af dyre reservedele, og at kun Tesla reparerer Tesla. Jeg tror, at Tryg ved bedre end f.eks. Topdanmark, hvordan de skal prissætte de her biler,” fortsætter Per Grønborg.

Topdanmark: Vi accepterer dyrere skader på de nye biltyper

Hos Topdanmark konstaterer privatdirektør Carsten Elmose, at man har fået godt fat i det nye grønne bilsegment, fordi man tilbyder kunderne et relevant produkt med god dækning til en attraktiv pris.

”Topdanmark er naturligvis opmærksom på det skift, der sker i markedet, hvor andelen af el- og pluginhybridbiler fylder mere og mere i nyindregistreringerne. Vores risikovurdering af el- og pluginhybridbiler tager afsæt i vores eksisterende måde at vurdere risiko på. Vi får en andel af nyindregistreringerne svarende til minimum vores markedsandel.”

Topdanmark er dog også opmærksom på, hvordan nye typer af risici – også når det gælder el- og pluginhybridbiler påvirker prissætningen, der bl.a. beregnes på et solidt datagrundlag, som løbende udbygges med nye relevante erfaringer. Det kan typisk være flere hestekræfter og øget accelerationsevne, som dog ikke nødvendigvis påvirker risikoen negativt. Det er ofte kombinationen af fører og motorkraft, som er problemet, konstaterer Carsten Elmose.

Alligevel skubber Topdanmark på udviklingen, så der kommer gang i den grønne omstilling.

”Vi oplever, at risikoen på el- og hybridbiler ofte er højere, da der både kan være flere skader, og de er dyrere at udbedre. Når det er sagt, så afspejler det sig ikke 1:1 i vores prissætning, da vi også ønsker at have stærke priser på netop el- og hybridbiler, da vi gerne vil bidrage til at støtte den grønne omstilling.”

Det er da også lidt overraskende, at der reelt ikke er forskel på forsikringspriserne på de mere kraftfulde pluginhybridbiler i forhold til deres fossilt drevne søsterbiler.

Ikke nødvendigvis prisforskel

Hos FDM har forbrugerøkonom Ilyas Dogru undersøgt, hvordan forsikringsselskaberne prissætter f.eks. en af de populære Ford Kuga pluginhybrider i forhold til en Kuga med en almindelig forbrændingsmotor.

”Der er ikke nogen nævneværdig forskel på miljøbiler frem for almindelige biler. En af de store forskelle er, hvor gode mærkerne er til at forhandle med forsikringsselskaberne, og hvor meget reservedele koster.”

Tesla skiller sig dog lidt ud. Brandet oplever nemlig med lanceringen af den nye SUV-udgave af Tesla 3, Model Y, en revival i Danmark.

”Udfordringen er stadig rene elbiler og i særdeleshed Tesla. Der er mange ting, som spiller ind her. For en elbil skal aflades helt, og batteriet skal tages ud, inden mange reparationer kan udføres. Det skal værkstedet bruge tid på. Desuden er de ikke særlig åbne med reparationspriser og reservedele, men ud over Tesla er der ikke den store forskel på forsikring af elbiler overfor fossile biler,” siger Ilyas Dogru.

Dogru oplyser endvidere, at han som FDM’s repræsentant som forbrugerorganisation ikke har nogen interesser i at promovere FDM Forsikring frem for andre selskaber.

Tryg: Vores markedsandel på grønne biler er stigende

Hos Tryg konstaterer direktør for pris- og produktudvikling Thomas Klærke, at Trygs markedsandel er stigende inden for elbiler og pluginhybridbiler:

”At vores markedsandel på elbiler og pluginhybridbiler er endnu større end på rent fossildrevne biler, har formentlig flere årsager. Vi har bl.a. nogle gode samarbejdsaftaler, hvor andelen af ejere af elbiler og pluginhybridbiler er relativt stor i forhold til gennemsnittet. Desuden er det formentlig også et resultat af vores indsatser inden for bæredygtighed. I Tryg har vi en ambition om at blive Skandinaviens mest bæredygtige forsikringsselskab. Således vil vi være CO2-neutrale i 2023 og øge andelen af bæredygtige erstatninger med minimum 20 procent frem mod 2023 sammenlignet med 2020. Derudover vil vi spare 10.000-15.000 tons CO2 gennem klimavenlig skadebehandling i 2023.”

På den baggrund håber Thomas Klærke, at køberne af elbiler vil vælge et forsikringsselskab, som har fokus på bæredygtighed. Man har dog også konstateret et øget antal dyre skader på biltypen, om end man afviser, at man sælger forsikringer til de grønne biler til under kostpris, hvilket branchesnakken ellers går på.

”Store biler, herunder også el- og hybridbiler med mange hestekræfter, udgør en større risiko, fordi der sker flere skader. Større risiko koster mere i forsikring, uanset om det er benzin, el eller hybrid. Markedet for elbiler er rigtig nok udsprunget af større biler, men over de seneste år er der også kommet en del mellemstore og mindre elbiler på markedet.”

Alm. Brand: Vi skal øge privatsalg

Hos Alm. Brand var der som nævnt faldende bruttopræmieindtægter på privatkundeforretningen i årets første tre kvartaler i forhold til sidste år, og det var da også et tema for analytikerne i forbindelse med regnskabet.

”På privatkundesiden er vi ikke der, hvor jeg gerne vil have, at vi skal være. Men vi træder ikke speederen i bund for at få vækst for enhver pris. Vi ønsker ikke en forretning, hvor vi sænker priserne blot for at hæve dem igen. Det er ikke bæredygtigt, og vi vægter gode kundeforhold højest,” siger Alm. Brands topchef Rasmus Werner Nielsen til InsideBusiness.

Der er dog lys forude, da Alm. Brand forventer at træde speederen i bund og væksten markant op på 5 pct. i 2022. Det skal ske med udnyttelsen af f.eks. partnerskabet med Sydbank og med bilgiganten Semler, som netop står for import- og bilforhandlernetværket fra VW-koncernen.

”Vores forventninger er fortsat at nå de 5 pct. i vækst, samtidig med at vi fastholder de gode kundeforhold og service. Vi forventer, at de nye partnerskaber hjælper på den udvikling.”

Kundeejede selskaber på vækstkurs

En anden faktor på forsikringsmarkedet er de kundeejede spillere som GF Forsikring og LB Forsikring, som begge har haft kraftig vækst på privatområdet i flere år. Her leverer man ikke regnskab for tredje kvartal, men fra begge selskaber lyder meldingen, at man fortsat har høj vækst. Fra GF Forsikrings side er meldingen, at man også i år har kraftig vækst, ligesom man har haft det i flere år med mere end 10 pct. vækst:

”Vi har vækst på alle produkter og samme organiske vækst, som vi plejer,” siger administrerende direktør Jan Parner fra GF Forsikring.

Også hos Købstædernes Forsikring har der i årevis været fuldt tryk på forretningen, og direktør Anders Hestbech har ikke tænkt sig at stå uden for det nye markedsområde for el- og pluginhybridbiler. Heller ikke, selv om der endnu ikke er så stor erfaring med prissætningen på de grønne biler, som ofte er kraftigere motormæssigt og er dyrere at reparere:

”Typisk for nye produkter har forsikringsselskaberne et valg, hvorvidt de vil tilbyde det nye produkt. Nogle vælger at gå ind i markedet, andre vælger at blive ude. Her har forsikringsselskaberne ikke et valg: Bæredygtighedsbølgen er markant, og netop for elbiler kan ingen selskaber melde sig helt ud af opgaven. Det er godt for både bæredygtigheden, konkurrencen og forbrugerne. Købstædernes Forsikring har fra starten valgt at forsikre elbiler, og vi har derfor allerede historik at basere vores priser på. Det har betydet, at vi har justeret vores prissætning, og at vi kan se en stor grad af parallelitet mellem elbiler og konventionelle biler.”

Købstæderne: Vi havde dyre skader på Tesla

Til gengæld var der i elbilernes spæde start, da Tesla dominerede markedet, også dyre lærepenge for Købstædernes Forsikring:

”Det var en af ’fornøjelserne’, vi fik ved at gå tidligt ind på elbilmarkedet. Konkret medførte de første Tesla-modeller nogle voldsomme og dyre skader, hvilket var en blanding af meget kraftige motorer, dyre reservedele og dårlig konkurrence på reparationer. Vi ser ikke det samme billede på de mange mere almindelige eldrevne familiebiler, der kommer på markedet nu. Det betyder, at skadeudgifterne følger et langt mere naturligt mønster på lige fod med konventionelt drevne biler,” siger Anders Hestbech.

Læs mere

Topkonsulenter hyret ind til kæmpe spareøvelse i Alm. Brand

Nøgleprofiler forlader Codan til fordel for konkurrent

Alm. Brand-ejer delte Codan-planer med medlemmer længe før opkøb

Alm. Brand i hårfin balancegang om børsregler

Alm. Brand-køb: Udfordringer for Codans erhvervsforretning tårner sig op

Et kæmpe sats: Se problemerne ved Alm. Brands køb af Codan

Pensionskasser spiller nøglerolle i gigantisk forsikringsopkøb. Trygs bagland knurrer

Alm. Brand gør klar til milliardopkøb af Codan