Spencer web

Inside story

Headhunter rammer bunden efter flere års deroute

Flere år med intern uro og partnerflugt kulminerer nu for en af landets førende headhuntere, der må notere sig den dårligste indtjening i mere end 10 år. Ifølge kontorets nye danske chef er man dog på rette kurs.

Der venter den garvede headhunter Kai Hammerich lidt af en opgave, hvis det skal lykkes ham at genrejse det vingeskudte Spencer Stuart på det danske marked.

Flere år med intern strid og efterfølgende partnerflugt har de senere år sendt Spencer Stuarts indtjening i frit fald, og firmaets dugfriske regnskab er bestemt heller ikke køn læsning.

Mens firmaets og dets daværende partnere for blot nogle år siden kunne snuse til en bruttofortjeneste på næsten 60 millioner kroner og dermed de facto var en af de absolut førende herhjemme, er det siden gået hastigt den gale vej.

Et bittert internt opgør i firmaet fik først den mangeårige partner og medstifter Tobias Petri til at forlade kontoret til fordel for konkurrenten Heidrick & Struggles, og siden fulgte en voldsom eksodus, hvor en række partnere, heriblandt Henrik Maartensson, Kåre Sand og siden Mette Aagaard, forlod Spencer Stuart til fordel for Korn Ferry.

Tilbage står et vingeskudt kontor uden profiler, der ikke på samme måde som tidligere kan hente de helt tunge opgaver hos store danske selskaber som Arla, Ørsted og A.P. Møller-Mærsk. Det smitter tydeligt af på firmaets bruttofortjeneste, der i det seneste regnskab er på blot 23 millioner kroner.

Det er under halvdelen af, hvad headhunteren tidligere kunne fakturere i årlige honorarer, og langt under det, de nærmeste konkurrenter i branchen herhjemme omsætter for på årsbasis.

Hos Kai Hammerich, der blev hentet fra Korn Ferry sidste år ud fra en klar ambition om at reetablere Spencer Stuart, er der dog ikke panik at spore, selv om tallene taler deres tydelige sprog.

”Det er klart, at resultatet i seneste regnskabsår ikke er tilfredsstillende, men det er ikke så overraskende. Det har været et år præget af stor udskiftning på kontoret, og samtidig har en del opgaver herhjemme været løst af internationale kontorer. Så selv om vi ikke er tilfredse, tager vi det helt roligt og fokuserer på at bygge vores forretning op omkring vores stærke brand,” siger Kai Hammerich, der oprindelig kom til Korn Ferry i 2014 efter næsten 20 år hos Russel Reynolds og siden lykkedes med at sikre førstnævnte en stærk plads på det danske marked.

Netop grundet den rejse og Hammerichs udtalte entusiasme over Korn Ferrys forretningsmodel vakte det stor opsigt i branchen, da han pludselig forlod firmaet og i stedet gik til Spencer Stuart.

Og selv om Kai Hammerich nu har været i gang med at genopbygge sit nye firma i godt et år, har det indtil videre været småt med nyansættelser. Det var ellers ventet, at den erfarne headhunter ville slå kløerne i et par profiler hos konkurrerende kontorer i byen for dermed hurtigt at få skabt noget momentum og i sidste ende omsætning hos Spencer Stuart. Det er dog ikke sket endnu, men Kai Hammerich er alligevel fortrøstningsfuld.

“Vi har en fantastisk platform og et stærkt brand, så vi er ikke bekymrede for, hvorvidt det vil lykkes. Vi er allerede godt på vej og kan alene i indeværende år konstatere, at vores indtjening ligger markant højere end samme periode sidste år. Vi går bestemt i den rigtige retning,” siger han.

Svært at hente folk

En af udfordringerne ved at bygge et kontor op fra bunden i dagens marked er ifølge InsideBusiness’ oplysninger, at det i dag er ganske svært at flytte folk i branchen.

Trods den generelle afmatning og mere usikre økonomiske konjunkturer har searchindustrien herhjemme indtil videre klaret sig ganske pænt.

Den kraftige vækst, som mange kontorer oplevede frem til 2022, er ganske vist afløst af en mere jævn udvikling, men set i et historisk perspektiv kan flere af de førende headhuntere stadig fremvise en indtjening, der ligger på et højt niveau.

Det gør det svært at flytte kompetente folk, især når man som Spencer Stuart nærmest har haft et affolket kontor i København og derfor skal starte mere eller mindre fra bunden.

Kan snuppe et helt kontor

”Vi skal opruste på partnersiden for at kunne forfølge vores ambition om at være en af de førende searchfirmaer herhjemme. Det har vi også fokus på, men vi skal ikke ansætte for enhver pris. Det skal være konsulenter, der både passer ind og vil være med på den rejse, vi er på,” siger Kai Hammerich.

Ifølge InsideBusiness’ oplysninger kunne en brugbar model i Spencer Stuarts jagt på genrejsning på det danske marked være, at man for eksempel snupper et af de mindre, selvstændige kontorer, der er blevet skabt de senere år.

En kandidat til det kunne være firmaet New Plan Partners, der blev skabt i 2019 af de tidligere Russell Reynolds-folk Louise Vøttrup og Thomas Barlebo, da Spencer med en overtagelse af dem nærmest med et fingerknips ville kunne få skabt noget af den bund i forretningen, man har akut behov for.