studerende

Inside story

Her er virksomhederne, de unge vil arbejde for

Engang drømte de unge studerende om at arbejde for de store danske industriklenodier. Nu er det konsulenthuse som McKinsey, BCG og Deloitte, der trækker.

Virksomheder som Novo Nordisk, A.P. Møller – Mærsk, Carlsberg og Lego har i årevis siddet tungt i toppen af fødekæden som de unges foretrukne arbejdspladser. Men de bliver nu udfordret af en ny type jægere, der har en umættelig appetit på 12-tals talenter.

Konsulenthusene er begyndt at drive klapjagt på landets dygtigste studerende. For her er der langt mere på spil end blot ung, ivrig arbejdskraft. Her er talent det eneste, der reelt skiller aktørerne fra hinanden, og interessen fra de unge er tilmed en afgørende faktor i evnen til at fastholde de mest eftertragtede profiler.

En række konsulenthuse, heriblandt flere danske, stormer således frem på de unges ønskeliste over fremtidige arbejdspladser, og mange af dem slår nu gamle topscorere af pinden.

Lego bevarer førstepladsen, men blandt andre Mærsk, Carlsberg og Novo har i 2017 tabt terræn til konsulentbranchen. Det viser en omfattende undersøgelse, som rådgivningsvirksomheden Universum Global har lavet på baggrund af interview med 3.290 danske business-studerende.

Det amerikanske konsulenthus McKinsey & Company overhaler både Novo Nordisk og Mærsk og rangerer nu som de studerendes andenprioritet i jobvalg efter end studium. Det er to placeringer bedre end sidste år. Revisionshuset- og rådgivningshuset Deloitte går fra en femte- til en tredjeplads, mens Boston Consulting bevarer sin syvendeplads.

Længere nede på listen finder man de danske huse Qvartz og Implement og de mindre amerikanske huse Bain & Company og A.T. Kearney. Her er det især Qvartz, der skiller sig ud med en fremgang på 12 placeringer i forhold til sidste år, hvilket for første gang lander det danske konsulenthus en plads i top-25. Blandt de konsulenthuse, der er med i opgørelsen, rangeres A.T. Kearney dårligst med en tresindstyvendeplads.

I bunden af artiklen finder du den samlede opgørelse fra Universum (top-25). Artiklen fortsætter under grafikken

Her er konsulenthusene, som business-studerende helst vil arbejde for

Rangliste over de mest attraktive konsulenthuse for business-studerende. Tabellen er lavet af InsideBusiness på baggrund af data fra Universum Student Survey 2018.

 

Mere end rekruttering

Hos Qvartz er man ganske tilfreds med fremgangen og placeringen, som er resultatet af mange års målrettet arbejde, lyder det fra ledende partner Hans Henrik Beck. Her hælder man bevidst mange ressourcer i rekruttering af unge talenter fra universiteterne som led i den overordnede brandstrategi. Men det er ikke kun for at tiltrække nyt talent og profilere sig udadtil. Rekrutteringskampagnerne bruges også til at fastholde de eksisterende profiler, lyder det fra Hans Henrik Beck.

”Hvis du er usikker på, om du er det rigtige sted, og du så går ud til et rekrutteringsevent, hvor der står i hundredvis af unge mennesker, der gerne vil arbejde, hvor du arbejder, bliver du meget ofte genbekræftet i dit valg. Om man er havnet det rette sted, kan være svært at få bekræftet, hvis det er ‘chefen’ eller mor og far, der siger det. Det er man nogle gange nødt til selv at erfare,” siger Hans Henrik Beck.

Hos både Qvartz og Implement gælder det, at man skal knokle lidt hårdere end mange af de store udenlandske spillere, fordi man ikke har globale brands at læne sig op ad. At de unge kender til virksomhederne, betyder selvsagt meget for, om de også drømmer om at arbejde der, og her starter de danske spillere længere tilbage på banen.

”At bygge en virksomheds brand op er lidt ligesom at opbygge en fankultur i en fodboldklub. Du bliver ikke dybt passioneret liverpoolfan fra den ene dag til den anden. Det er ikke et sprint, det er et maraton, og sådan er det også med dit brand,” siger Hans Henrik Beck.

Ifølge Jesper Dansholm, der er managing director i Universum, som står bag undersøgelsen, er det også netop kendskabet til konsulenthusene, der dels har hjulpet de store på vej – og dels er det forklaringen på, at de danske konsulenthuse generelt rangerer lavere.

”For 10 år siden var der ikke mange, der kendte til de danske og skandinaviske konsulenthuse, men det har virkelig ændret sig over de seneste år. Kendskabsgraden er steget markant, og det ser vi blandt andet afspejlet i de studerendes jobpræferencer. Her går de skandinaviske konsulenthuse kraftigt frem,” siger Jesper Danshøj og fortsætter:

”De har knoklet sig til det ved blandt andet at være meget aktivt til stede på universiteterne og de sociale medier.”

Sammenligner man kendskabet til de internationale giganter med kendskabet til de danske, ser man også tydeligt en forskel. Ifølge tal fra Universum ved 85 procent af de studerende i gennemsnit, hvem McKinsey, BCG og de fire internationale revisionshuse Deloitte, PwC, KPMG og EY er. Men kun 50 procent af de studerende kender de danske konsulenthuse Qvartz, Implement og Valcon.

Fakta om undersøgelsen

Universum Student Survey 2018 er baseret på besvarelser fra i alt 11.957 studerende, heraf 3.290 business-studerende.

Universums rangliste for business-studerende omfatter 118 større arbejdspladser i Danmark.

Undersøgelsen er gennemført i perioden november 2017 – april 2018 på videregående uddannelser i Danmark.

McKinsey i front

McKinsey, der for nylig aflagde regnskab i Danmark, er verdens nok mest prestigiøse arbejdsplads for konsulenter og har ifølge opgørelsen godt fat i den kommende generation af konsulenter. Kim Baroudy, der er ledende partner i McKinsey, er i hvert fald tilfreds med andenpladsen, fortæller han.

”Jeg er meget glad for vores placering. Vores forretningsmodel bygger på, at vi ansætter og udvikler de største talenter, så det er afgørende for os, at vi ligger så højt på de studerendes ønskeliste,” lyder det fra Kim Baroudy.

Her har man i lang tid haft fokus på at tiltrække de bedste studerende ved at afholde workshops og rekrutteringsevents samt gøre aktivt brug af gæsteforelæsere og mentorforløb. Det er en ressourcekrævende strategi, men også en nødvendighed i konsulentbranchen, hvor talentmassen er det vigtigste konkurrenceparameter.

”Vi er sat i verden for at gøre en forskel for vores klienter, og det kan vi kun, hvis vi tilbyder dem de allerdygtigste konsulenter. De med de bedste hoveder vinder i det lange løb,” siger han.

Revision eller rådgivning

Lige i hælene på McKinsey finder man revisions- og rådgivningskæmpen Deloitte, som i år lander en tredjeplads i opgørelsen.

Ligesom med de tre øvrige store revisionshuse associerer mange business-studerende Deloitte med revisionsforretningen, som da også stadig er det tungeste forretningsben i Danmark. Men Deloittes konsulentforretning vokser for tiden kraftigt og fylder i dag godt halvt så meget som revisionsforretningen målt på antallet af ansatte.

I Universum-undersøgelsen er det da heller ikke kun revisionsforretningen, de unge drømmer om at arbejde for. Tværtimod fylder Deloittes konsulentforretning mere i de unges bevidsthed i dag.

Anders Dons, der er nordisk administrerende direktør i Deloitte, kalder konkurrencen om businesstalenterne hård, og han tilskriver blandt andet årets fremgang, at man har arbejdet tæt samme med universiteterne.

”Når vi rykker yderligere frem på ranglisten nu, så skyldes det vores stærke fokus på diversitet og inklusion såvel som vores tætte samarbejde med både CBS og it-uddannelserne,” siger Anders Dons.

”Ren kendskabsforøgelse”

Midt i feltet – men bagest, når man ser isoleret på konsulentbranchen – finder man det amerikanske konsulenthus A.T. Kearney, der altid har stået lidt i skyggen af storebror McKinsey. Her lander man i år på en tresindstyvendeplads lige foran Skatteministeriet, Coloplast og Erhvervs- og Vækstministeriet.

Lars Eismark, der er ledende partner i A.T. Kearney, lægger ikke megen vægt på undersøgelsens betydning, som i hans øjne er en øvelse i at måle kendskabsgraden.

”Der er ingen af dem, der starter på CBS eller DTU som 19-årige, der har nogen som helst idé om, hvem BCG, Bain, McKinsey og A.T. Kearney i virkeligheden er. Så det er ren kendskabsforøgelse, der gør, at man kommer med på de her lister,” siger Lars Eismark.

Han begrunder samtidig placeringen med, at man de senere år har foretaget meget skarpe prioriteringer af, på hvilke universiteter A.T. Kearney vil være synlige.

”Det er et positivt fravalg. Vi har helt bevidst skåret ned på antallet af institutioner, vi er aktive på, fordi vi er mere end rigeligt dækket ind gennem de fokusskoler, vi er aktive på, navnlig CBS, DTU og Århus BSS. Sidste år fik vi cirka 650 ansøgninger, så det er ikke ansøgninger, vi mangler,” siger Lars Eismark.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Novo Nordisk inden deadline.

Her vil business-studerende helst arbejde

Rangliste over de mest attraktive arbejdspladser for business-studerende ifølge Universum Student Survey 2018 for Danmark.

LÆS OGSÅ: 

McKinsey taber terræn i Danmark

Mød konsulentbranchens vækstkometer – og sejtrækkerne

Mytisk konsulenthus gør op med “logedjævelskab”

Nu skal din revisor sladre om dine smarte skatteplaner

Regioner køber konsulentydelser i blinde

Vi går tæt på konsulentbranchens vækstkonge

Styrelse langer ud efter konsulenthuse efter udbudsrod

Stort konsulenthus får grønt lys til opkøb

Deloitte taber kæmpe aftale med staten