Billedtekst
Der findes hundredvis af kommunikationsbureauer i Danmark. InsideBusiness kigger nærmere på, hvem man ringer til, når det brænder på, og hvordan de præsterer.

Virksomheder

Her er de førende kommunikationsbureauer – opkøbsbølge lurer

De store kommunikations- og PR-bureauer kunne gå ud af 2023 med rekordvækst og fyldte ordrebøger, viser en gennemgang af deres regnskaber. Flere bureauer har foretaget store strategiske ændringer og gør klar til megatrends. Store aktører gør klar til opkøb.

De største danske kommunikationsbureauer har fortsat kronede dage og tjener godt på at levere ydelser som strategisk kommunikation, PR-arbejde og krisehåndtering.

Det viser en gennemgang af flere bureauers regnskaber, som InsideBusiness har foretaget.

En af de helt store førere på feltet er kommunikationsbureauet Primetime, der kunne gå ud af 2023 med en nettoomsætning på hele 72 millioner kroner og en bundlinje på 8 millioner kroner.

Væksten, der af ledelsen beskrives som ”det bedste i virksomhedens historie”, er ifølge partner og direktør Thomas Juul-Dam i høj grad båret af, at der er kommet flere kunder til. Især kernesegmenter som energi, finans, teknologi og sundhed har oplevet den øgede kundefremgang.

Også den blandede kundeportefølje af virksomheder fra både den private og offentlige sektor har haft noget at skulle have sagt, mener Thomas Juul-Dam.

”Det har vist sig at være en rigtig god nøgle til at stå imod nogle af de urolige tider, for eksempel corona, vi har været i, men også til at sikre, at vi er vokset hvert eneste år,” siger han.

Dermed ikke sagt, at de andre bureauer klarer sig dårligt. Også Friday, Lead Agency, Operate og Radius kunne gå ud af året med pæne omsætningstal.

Det Lyngby-baserede Point Communications, hvis spidskompetence består i rådgivning inden for finansiel kommunikation, er også godt tilfreds med resultaterne, selv om deres top og bund ikke i tilnærmelsesvis grad er kommet op på de andre selskabers niveau.

Det skyldes, at selskabet har opbygget en niche, der adskiller dem fra resten af branchen, og som skaber gode kunder og ordrer for dem. Derfor føler de sig tilpas i feltet.

”Når vi kigger på 2023, var vi godt tilfredse med udviklingen efter et 2022, der var superaktivt og meget travlt – specielt på transaktionsområdet, som betyder en del for os, og hvor vi også adskiller os fra en del af de andre selskaber i branchen,” siger Aske Hougaard, partner og direktør i Point Communications.

Gør klar til megatrends

Flere bureauer fortæller til InsideBusiness, at de i 2023 holdt øje med, om der ville ske en afmatning i økonomien og dermed også i branchen. I det brede billede er det dog en bekymring, der er gjort til skamme, og de fleste selskaber har oplevet stor interesse for deres ydelser.

En af dem, der dog har oplevet en bremse i væksten, er Lead Agency med Marianne Hjaltelin i spidsen som administrerende direktør. Med et fald i bruttoavancen på 2,1 procent og en bundlinje på knap 6.000 kroner var årets resultat ”ikke særlig tilfredsstillende”, hvilket var båret af et fuldt omkostningsstop blandt kunderne.

Dog er selskabet via en større omorganisering med fokus på ”for alvor at komme ud af en silotænkning” og frem til en bredere palet af ydelser allerede i gang med at vende skuden.

”Vi oplevede et marked, der havde et mere komplekst behov for kommunikationsydelser på tværs af discipliner frem for isolerede klassisk PR-, kampagne- og public affairs-indsatser. Det har været en stor ændring for os; hvor vi før var organiseret i nogle smallere enheder, har vi nu indrettet os sådan, at vi kan rådgive og levere på tværs af fagligheder og sætte dem i spil for kunden,” siger hun.

Også Operate gør klar til at foretage en række strategiske ændringer i forretningen for fortsat at være relevant for nye kunder, selv om selskabet også oplevede gode tal. Blandt andet har de lanceret en ny vækststrategi med fokus på i løbet af tre år at være en central partner i ti store samfundsforandringer med vedvarende effekter såsom forebyggelse af kriminalitet og ESG-området.

”Vi føler i virkeligheden, at vi er med til at bidrage til at revolutionere branchen gennem nye værktøjer og metoder, men vi gør det primært ved at skabe et nyt marked, nogle nye markedskategorier og nogle nye konkurrencesituationer snarere end at forsøge at udvide markedet indefra. Og jeg kan iagttage, at mange af de andre virksomheder i branchen begynder at skæve til os,” siger Anders Dybdal, administrerende direktør i Operate.

Flere af virksomhederne fortæller, at megatrends i erhvervslivet i form af ESG og kunstig intelligens kommer til at præge kommunikations- og PR-branchen.

En af dem er Radius CPH, der oven på store investeringer i processer, interne systemer og den kreative forretning – som har resulteret i, at selskabet “gerne havde set en større bundlinje” – nu er gået i gang med at sætte sig på tendenserne.

“Vi skal være knivskarpe på, hvordan vi navigerer i de store trends i verden, og hvordan vi kan kommunikere til og rådgive vores kunder om dem. Derfor er vi i fuld gang med for eksempel at integrere AI i vores arbejdsgange samt uddanne resten af huset i de forskellige værktøjer, der ligger i ting som ESG-rådgivning og nye teknologier,” siger administrerende direktør Nicolaj Taudorf Andersen.

Venter konsolidering om hjørnet?

Modsat andre brancher som revision, rådgivning og konsulenter har der inden for kommunikationsverdenen ikke været tradition for konsolidering.

Snakken om konsolidering foregår dog i det åbne i branchen, og flere af de adspurgte virksomheder undrer sig da også over, at bølgen ikke er skyllet ind over PR-branchen endnu. Det er et spørgsmål, der tidligere er blevet rejst af de store spillere på markedet.

Skal man tro frontløberen på feltet, er det ikke et spørgsmål, om konsolideringen vil ske, men hvornår.

“Jeg tror, at der over de kommende år vil være en vis konsolidering i branchen, hvor nok især de mindre bureauer vil kigge på, om de skal være en del af noget større,” siger Thomas Juul-Dam fra Primetime og tilføjer samtidig, at virksomheden i det tilfælde vil ”gøre sig så attraktiv som muligt” uden dog at røbe, om der ligger planer i skufferne.

En af dem, der netop har været god til at indlemme små virksomheder i sin fold, er Friday. Gennem årene har selskabet opkøbt flere mindre aktører som reklamebureauet Ideál i 2020, og senest er produktionsselskabet Hawaii Film samt influencerbureauet Confetti CPH blevet en del af Friday-familien.

Adspurgt, om Friday på baggrund af en ifølge dem ”rekordvækst i virksomheden” kunne forestille sig at udvide butikken, er administrerende direktør Mikael Baden ikke helt afvisende, men heller ikke helt bekræftende.

”Vi er efterhånden kommet op på en størrelse, hvor vi kan integrere forskellige mindre bureauer. Så selv om det ikke er, fordi vi har nogle planer om at gøre det lige her og nu, har vi størrelsen til at kunne gå på opkøb, og vi er da åbne over for alle mulige snakke med folk, der vil ind hos os,” siger han.

Dog mener Marianne Hjaltelin fra Lead Agency, at en konsolidering ikke vil være at finde lige rundt om hjørnet. Det er svært at bryde traditioner, og det skal samtidig give mening for begge parter, understreger hun.

“Hvis man skal købe op eller på anden måde indgå i partnerskaber, skal man gøre det, fordi synergierne er der, og fordi man sammen kan stille sig stærkere. Så for mig er det mere realistisk, at man i branchen begynder at kigge på, om kompetencerne er der in-house, og om man eventuelt skal indgå i samarbejder for at inddrage og styrke de kompetencer frem for at gå på stor opkøbsjagt,” siger hun.

Læs mere

Headhunter rammer bunden efter flere års deroute

Nu sparkes ny milliardstor konsulentaftale med staten i gang

Rådgivere opruster på AI og teknologi. Men medarbejderne mangler

Kendt konsulentprofil stifter nyt selskab: Vil ’skabe en bevægelse’ i branchen

Se vinderne og taberne hos erhvervslivets PR-rådgivere

Kendt kommunikationshus i frit fald

Her er bureauerne, du ringer til, når det brænder på