;
Bain

Inside story

Her er de førende M&A-konsulenter efter historisk år

2021 blev et usædvanlig travlt år, og det gav travlhed – men også kronede dage - for landets strategihuse på M&A-markedet. InsideBusiness har gennemgået sidste års største virksomhedshandler og kortlagt, hvilke strategihuse der løb med de lukrative kommercielle due diligence-opgaver.

2021 blev et hæsblæsende år på det danske marked for køb og salg af virksomheder.

Hvor finanskrisen med et fingerknips barberede en stor del af det lukrative marked, havde coronapandemien nærmest den modsatte effekt. Det har givet travlhed hos især de tre amerikanske kæmper, McKinsey, BCG og Bain, som stadig sidder tungt på de lukrative opgaver på de største M&A-transaktione. Men også revisionshusenes strategiarme begynder at røre på sig.

Sidste år blev således et af de travleste M&A-år i historien, og det har man i den grad kunnet mærke hos landets strategihuse, der ofte spiller en rolle, når store virksomhedstransaktioner finder sted.

Hvor markedet tidligere var drevet primært af kapitalfondenes køb og salg af selskaber, har især private pengekasser og industrielle spillere satset på vækst via opkøb de senere år, og det har været stærkt medvirkende til at sætte ekstra tryk på et i forvejen ophedet M&A-marked.

2021 var ingen undtagelse, selv om kapitalfondene, der typisk er mere tilbøjelige til at bruge strategikonsulenter, stod for en mere beskeden andel af transaktionerne.

Ikke desto mindre blev strategihusenes dyrebare kommercielle due diligence-teams bragt i spil i en stor andel af de allerstørste transaktioner, der involverede danske selskaber i 2021.

Det viser en gennemgang, som InsideBusiness har foretaget, af de 50 største virksomhedshandler sidste år. Gennemgangen af de allerstørste transaktioner afslører, hvilke konsulenthuse der har gennemført kommerciel due diligence for henholdsvis køber og sælger på de største transaktioner.

Tryk på billedet i højre side af artiklen for at se den fulde opgørelse->
Tabellen findes også i bunden af artiklen.

Amerikanske kæmper sidder på toppen

Den kommercielle due diligence, som også kaldes M&A due diligence eller strategisk due diligence, er den største, vigtigste og derfor også dyreste due diligence-ydelse, man ser i forbindelse med virksomhedstransaktioner.

Og ikke overraskende domineres den øverste del af markedet for kommercielle due diligence-opgaver af de tre amerikanske sværvægtere McKinsey & Company, Boston Consulting Group (BCG) og Bain & Company.

De tre strategihuse har i mange år tilhørt den absolutte superliga både globalt og i Danmark. I 2021 var det således også de tre legendariske konsulenthuse, der blev hyret ind til nogle af de allerstørste transaktioner herhjemme.

Det var også tilfældet ved det store milliardsalg af byggemarkedskæden Stark Group. Kæden har de seneste år været ejet af den amerikanske kapitalfond Lone Star, men fonden solgte sidste år Stark for over 18 mia. kr. til den britiske kapitalfond CVC Capital Partners. I processen hyrede Lone Star McKinsey, mens det var Bain, der hjalp CVC Capital Partners.

Sagen kort

En omfattende analyse af de 50 største virksomhedstransaktioner i 2021 viser, hvilke konsulenthuse der flest gange har gennemført kommerciel due diligence for henholdsvis køber og sælger.

Den kommercielle due diligence, også kaldet strategisk due diligence, er den mest omfattende form for due diligence, man kan foretage i forbindelse med en virksomhedshandel, og derfor er den værdifuld for både køber, sælger og konsulenterne.

Jo større handlen er, jo dyrere er den kommercielle due diligence. Man ser derfor ofte, at de såkaldte tier 1-huse som McKinsey, BCG og Bain laver due diligence på de største transaktioner.

Det var også tilfældet i det historisk travle 2021, hvor de tre store amerikanske strategihuse sad på de mest lukrative due diligence-opgaver på de største handler.

Dykker man ned i mellemmarkedet, ser EY’s strategiarm, EY Parthenon, ud til at have fået godt fat. Men rundt om opruster konkurrenterne, hvor bl.a. PwC gør klar til at blande sig mere i kampen om opgaver for kapitalfondene.

Det er især, når to kapitalfonde er involveret som ved eksempelvis salget af Stark, at strategikonsulenternes styrke og ry for alvor testes. Når kapitalfondene køber og sælger, sker det ofte i strukturerede processer, hvor der er brug for at hyre rådgivere ind på både køber- og sælgersiden til at lave den kommercielle due diligence-rapport, fordi der er så meget på spil.

Derfor har kapitalfondene løbende kontakt til hele paletten af rådgivere, fordi det ikke sjældent sker, at den rådgiver, man foretrækker, allerede er hyret af modparten.

Disciplinen er også en af kernekompetencerne hos Bain. 2021 var første hele år efter overtagelsen af danske Qvartz. Og opkøbet af Qvartz har ifølge Hans Henrik Bech, managing partner for Bain i Norden ikke rykket ved det. Tværtimod, siger han.

”M&A i relation til Private Equity er en af de oprindelige grundpiller i Bain, og et område hvor vi er globalt førende. Når det kommer til Private Equity, er vi 3 gange større end vores tætteste konkurrent. Vi har bred ekspertise indenfor M&A og ser det derfor som et stort vækstpotentiale i Norden i takt med at corporate M&A bliver en stadig vigtigere del af virksomhedernes forretningsmodel,” siger Hans Henrik Beck.

Head to head i kapitalfondshandler

Stark-handlen var langtfra den eneste styrketest mellem strategihusene.

En anden af sidste års store handler fandt således sted, da stifterne af kometvirksomheden 3Shape valgte at sælge 25 pct. af virksomheden til kapitalfonden EQT for omkring 4 mia. kr. 3Shape, der primært er kendt for 3D-skannere til tandlægeindustrien, har længe været en af landets ombejlede virksomheder.

På rådgiversiden var det da også de helt tunge drenge, der blev kørt i stilling på både køber- og sælgersiden. Således var det McKinsey, der stod for den kommercielle due diligence på købersiden, mens den evige rival, BCG, var hyret ind af EQT til at gennemtrawle de kommercielle muligheder og faldgruber i 3Shape.

Også salget af it-distributøren EET bliver af kilder i markedet betragtet som en af de mest prominente opgaver for strategihusene sidste år. Under kapitalfonden FSN Capitals ejerskab har EET udviklet sig markant, og kort før jul kunne FSN Capital lade champagnepropperne springe, da det lykkedes at sælge EET til kapitalfonden Pamplona.

Endnu en gang var BCG involveret, idet strategihuset stod for den kommercielle due diligence for FSN Capital. På købersiden var det derimod strategihuset Kearney, der rådgav Pamplona.

Kearney har i mange år levet i skyggen af konkurrenterne McKinsey og Boston Consultiung Group (BCG), men det amerikanske konsulenthus er for alvor begyndt at røre på sig i Danmark med opkøb og en ambitiøs vækstplan anført af den danske landechef og partner i Kearney, Christoffer Husted Rasmussen.

Ud over 3Shape og EET peger flere kilder på, at Axcels salg af gamervirksomheden Steelseries også hørte til et af dem, der var meget imødeset hos strategihusene.

Gamervirksomheden så længe ud til at have kurs mod en stor børsnotering. I stedet var det den børsnoterede audiokoncern GN Store Nord, der endte med at købe Steelseries for 8 mia. kr. McKinsey rådgav GN Store Nord, mens Axcel ikke havde en decideret kommerciel due diligence rådgiver.

EY blander sig i mellemmarkedet

Dykker man ned i mellemmarkedet, var salget af it-virksomheden Prodata også en af de transaktioner, der tiltrak sig stor opmærksomhed.

Endnu en gang var der tale om en ren kapitalfondshandel, da det endte med at være Axcel, der købte it-selskabet af Polaris for 2 mia. kr.

Fra Axcels side faldt valget på EY Parthenon, der er EY’s veletablerede strategiarm, mens McKinsey vandt den kommercielle due diligence for sælger.

Parthenon var også med på Dantherm-transaktionen på købersiden. Det samme gjorde sig gældende for EY’s strategiarm i købet af Globalteam, Capital Investment og Techedge.

”Vi kommenterer ikke konkrete klientforhold, men generelt var 2021 et rigtig godt år for vores transaktionsrådgivning, hvor vi er særlig stærke i TMT, consumer products og bredere business service. Vi har bestemt fået vores fair share af markedet og er tilfredse med 2021. Vi glæder os over fortsat stor indgang af M&A-relaterede opgaver på både salgs- og købsrådgivningssiden.” siger Nicolai Strate, der er leder af EY Parthenon i Norden.

Revisions- og rådgivningshusene Deloitte og PwC er også repræsenteret i markedet med henholdsvis Monitor Deloitte og Strategy&. Det samme er Implement. Selv om ingen af husene optræder på listen over de 50 største transaktioner, har de begge været involveret i flere mellemstore handler. Eksempelvis lavede Implement den operationelle due diligence på EQT’s salg af nikotintyggegummiproducenten Fertin til Philip Morris for over 5 mia. kr.

Revisionshuse opruster

Hos Strategy& er det ikke utænkeligt, at konsulenthuset vil blande sig mere i kampen om de værdifulde strategiopgaver på transaktionsområdet i de kommende år. Strategy&-brandet blev en del af PwC i 2014, da man købte og omdøbte det store 100 år gamle internationale konsulenthus Booz & Company.

I Danmark har Strategy& sat gang i en oprustning. Det har ført til, at man hentede Amdi Hansen fra Bain. Inden da var Amdi Hansen partner og landechef i PA Consulting, som han i 2019 forlod for blive partner i Qvartz, som sidenhen blev overtaget af Bain.

Siden da har Strategy& også været på rov hos konkurrenten Implement, hvor Strategy& har hentet Rasmus Borregaard Thomsen, som siden 2019 har været partner i Implement. Den titel har han taget med sig til Strategy&, hvor hans opgave bliver at stå i spidsen for satsningen på kapitalfonde.

”Vi går ind i markedet mere helhjertet end før. Inden for corporate finance er vi nogle af de største, på transactions and services er vi nogle af de største. Det booster vi nu ved at tage Rasmus ind til at fokusere på kapitalfondene og deal-segmentet. Dermed har vi også ringfenced teams nu, som kun arbejder med det,” sagde Amdi Hansen for nylig til InsideBusiness.

 

Læs mere

Stor rokade i topledelsen i konsulenthus. Ny direktør skal forløse stor vækstplan

Konsulenthus stiger til nye luftlag efter fusionsridt

Konsulenthuse dropper rabatter og hæver priserne på hedt marked

Konsulentkæmpe vil kapre større andel af grønt rådgivermarked

Amerikansk konsulentkæmpe køber op i Danmark

Amerikansk konsulenthus vil fordoble dansk kontor

Her er landets førende konsulenthuse

Deloitte melder klar til opkøb i jagt på superspecialister

PwC snupper profil hos konsulenthus til prestigeområde

Konsulenthuse opgiver jagt på medarbejdere i ophedet marked

Se konsulenthusene, de unge helst vil arbejde for. Bain tager kvantespring – Valcon glider ud

Konsulentkæmpe river vægge ned i Norden i jagt på talenter og vækst

Konsulenthus på opkøbsjagt

Konsulenthuse i hård kamp om it-rådgivere