appension2

Pension

Se de dyreste og billigste pensionshuse målt på administrationsomkostninger

Med et særligt nøgletal i pensionsbranchen kan man sammenligne administrationsomkostninger på tværs af både kommercielle spillere og arbejdsmarkedspensionskasser. Der er markante forandringer, idet nogle spillere er blevet markant dyrere, mens andre som f.eks. AP Pension er blevet billigere. Se branchens dyreste og billigste selskab

Der er sket store udsving på pensionsbranchens vigtige nøgletal N5, som er udtryk for, hvor mange administrationsomkostninger selskaberne bruger pr. kunde. Nogle er blevet markant dyrere, andre er ekstremt billige, mens en gruppe har kæmpet hårdt for at få omkostningerne ned på et mere acceptabelt niveau.

Til sidstnævnte kategori hører AP Pension, som efter en årrække med meget høje omkostninger som følge af opkøbet af Skandia nu er rykket frem i en helt anden liga, idet man er blevet billigere end Danica, Velliv og så småt bider PFA i haserne med årlige administrationsomkostninger pr. kunde på 1211 kr., efter at omkostningerne er faldet med 14 pct. fra 2021 til 2022.

Til sammenligning er omkostningerne steget i både PFA, Danica og Velliv, hvoraf sidstnævnte skiller sig ud ved at øge omkostningerne med 14 pct.
Ikke overraskende er AP Pensions administrerende direktør, Bo Normann Rasmussen, godt tilfreds med udviklingen:

”Det er klart, at vi har faldende omkostninger, for det har været nogle rigtig dyre år. Vi har haft en integration med Skandia, som skulle afskrives, og nu er Skandia integreret – og vi har ikke længere de ekstraordinære omkostninger,” siger Bo Normann Rasmussen, som samtidig peger på, at det også har en positiv effekt på nøgletallet, at man har fået flere kunder ind fra Nærpension.

Han noterer med tilfredshed, at AP Pension nu er blevet både billigere end Danica og Velliv.

”Selvfølgelig har omkostningerne betydning, men investeringsafkastet er meget vigtigere, og der ligger vi godt. Vi vil dog gerne blive endnu billigere, end vi er i dag. Det bør også ske, i takt med at vi vokser, og at vi ser stigende lønninger og indbetalinger i takt med inflationen.”

Velliv: Vi vil hellere sammenlignes på andre nøgletal

Fra Vellivs side bekræfter man, at der er blevet investeret kraftigt. Derfor er omkostningerne steget.

”Vi har både vækstet voldsomt og har samtidig investeret i vores forretning, i forbindelse med at vi er blevet et selvstændigt pensionsselskab. Vi har derfor haft en stor vækst af medarbejdere og investeret i en langt bedre infrastruktur i virksomheden. Det kan vi aflæse i en stigende kundetilfredshed, hvor Velliv ifølge Aalund i dag har den største kundetilfredshed blandt de kommercielle selskaber,” siger pressechef Mikkel Bro Petersen.

Pressechefen påpeger endvidere, at kundernes omkostninger har ligget forholdsvis stabilt, hvis man ser bort fra syge- og ulykkesområdet, hvor Velliv i lighed med resten af branchen har hævet priserne.

Mikkel bro Petersen henviser også til, at man hellere ser sig sammenlignet på nøgletallene åok og åop, fordi det er gunstige tal for selskaber, der ejer eller udgør en del af selskaber med kapitalforvaltningsselskaber, hvor en stor del af omkostningerne kan gemmes/aflejres i de pågældende kapitalforvaltningsselskaber. Derfor vil nogle selskaber se dyrere ud målt på investeringsomkostninger

”Vi har været meget bevidste om at investere i fremtiden. Vi ser på det samlede værditilbud til kunderne. Ser man på åok og åop, der afspejler kundernes faktiske pris, har vi en stabil udvikling på niveau med markedet. Velliv ligger samlet set rigtig stærkt i konkurrencen, hvilket vores løbende vækst vidner om. Vi har over de sidste par år investeret massivt i kundeoplevelsen og i de tilbud, vi tilbyder kunderne. Dette vil kun gøre os endnu mere attraktive i markedet,” siger Mikkel Bro Petersen.

Trods højere N5 i PFA: Vi vil fastholde lave omkostninger

I PFA har der også været stigende omkostninger på 9 pct. De samlede omkostninger i PFA skyldes primært, at der har været implementering af strategitiltag, hvor vi investerer i at fremtidssikre vores forretningssystemer til gavn for kunderne, blandt andet i forhold til at blive mere datadrevet, forklarer CFO i PFA Anders Damgaard

”Vi ønsker at være konkurrencedygtige på det samlede værditilbud til kunderne, der skal bestå af relevante kvalitetsprodukter og -services. Et vigtigt element er at udnytte stordriftsfordele og fortsat holde et effektivt lavt omkostningsniveau.”

PFA er kundeejet – er det meningsfyldt at ligge med højere omkostninger og samtidig udbetale til kunderne i form af kundekapital?

”Udbetalingerne til kunderne via KundeKapital er overskudsdeling. Jo lavere omkostninger, des større overskud, og jo mere kan vi betale tilbage til kunderne. Derfor er det vigtigt for os at udnytte stordriftsfordele og fortsat holde et effektivt lavt omkostningsniveau.”

Pensionsekspert og aktuar Søren Andersen fra FPension har indsamlet tallene for InsideBusiness. Han peger på, at pensionsbranchen er præget af betydelige stordriftsfordele.

”Tallet siger i den ideelle verden noget om, hvor effektivt et selskab driver sin forretning, og her er det klart, at man kan forvente, at en stor spiller som PFA skal være billigere end mindre spillere.”

Søren Andersen peger dog også på, at man ikke skal stirre sig blind på N5-nøgletallet, da det ikke indeholder investeringsomkostningerne. Det betyder også noget, om man er et arbejdsmarkedspensionsselskab med et standardiseret produktudbud og serviceniveau eller et kommercielt selskab med en masse ekstra produkter og servicemuligheder på hylderne.

Søren Andersen er også imponeret over, at AP Pension har formået at sænke sine administrationsomkostninger, så man nu er billigere end både Velliv og Danica:

”AP Pension har fået købet af Skandia på plads, så de står nok stærkere i konkurrencen end før. Det er ærgerligt, at Nordea Pension ikke er med pga. regnskabet, for her bliver det spændende at se, hvordan deres administrationsomkostninger udvikler sig efter Nordeas køb af selskabet fra Topdanmark.”

Arbejdsmarkedspensionsselskaber er langt billigere i drift

På arbejdsmarkedspensionssiden er der også en heftig udvikling på vej. Men fælles for selskaberne er her, at man er markant billigere i drift end de kommercielle spillere. Meget signifikant er udviklingen i Industriens Pension, hvor omkostningerne er faldet fra 267 til 239 kr. per år, hvilket gør selskabet med Laila Mortensen i spidsen til det suverænt billigste selskab at være kunde i.

”Vores generelt lave omkostningsniveau skyldes en kombination af en række forhold. Vi har bl.a. arbejdet rigtig meget med enkle og effektive processer i alle afdelinger, og derudover er en af de vigtige forklaringer, at vi har en velfungerende it-platform og nogle velfungerende selvbetjeningsløsninger. De gode digitale løsninger frigiver ressourcer hos vores rådgivere til at hjælpe medlemmerne der, hvor den menneskelige kontakt gør en forskel. Det hører også med, at vi har relativt mange medlemmer til at dele omkostningerne,” siger Laila Mortensen, som har en klar strategi om at være meget omkostningseffektive.

”Når vi holder udgifterne til driften nede, bliver der i sidste ende mere til medlemmerne. Det er måske småpenge det enkelte år, men når man ser på besparelserne gennem mange år og samtidig indregner renters rente-effekten af de lavere omkostninger, så betyder det faktisk en hel del i sidste ende.”

Laila Mortensen henviser til, at man har opnået det lave omkostningsniveau uden at gå på kompromis med sit serviceniveau. Eksempelvis vandt man således Kundeserviceaward 2022 og hos Loyalty Group prisen som pensionsselskabet branchens mest loyale og tilfredse pensionskunder.

”Ja, vi vil ikke gå på kompromis med vores service, og her viser alle målinger, at det hidtil er lykkedes os rigtig godt at levere god service, som medlemmerne er meget tilfredse med. Det er senest kommet til udtryk ved, at Industriens Pension sidste år vandt mange af de vigtige priser i branchen inden for både kundeservice, digitale løsninger og generel tilfredshed med ordningen.”

PBU ramt af højere omkostninger fra Forca

En mere negativ udvikling på omkostningssiden har der derimod været hos Pædagogernes Pension, PBU. Her er de årlige administrationsomkostninger steget med 43 pct. fra 286 kr. per år til 408 kr.

Udviklingen begrundes af administrerende direktør Sune Schackenfeldt med, at der efter dialog med Skattestyrelsen er lavet en ændret fordelingsnøgle mellem N5 og investeringsomkostninger. Denne medfører dog tilsvarende et fald i investeringsomkostningerne, så det er altså ikke blevet dyrere for medlemmerne at være kunder i PBU. Til gengæld bliver man ifølge Sune Schackenfeldt ramt på anden vis pga. højere driftsomkostninger i Forca.

“Det er desuden blevet dyrere for os at være i Forca. Det medvirker til at drive vores N5 omkostninger op i 2022, og vi forventer, at dette også vil medføre, at vores N5-omkostninger vil stige yderligere i de kommende år. I forhold til hvor vi ønsker at ligge fremover, fokuserer vi på totalomkostningerne for vores medlemmer, og dermed åop. Her har vi en ambition om at ligge i den bedste tredjedel også i de kommende år.”

Lukningstruede PKA+ trumfer alle på prisstigninger

Endnu mere markant er udviklingen i administrationsomkostninger hos PKA+, hvor omkostningerne steg med 72 pct. til 594 kr. per år. Her er det dog særlige omstændigheder, som spiller ind, forklarer fungerende pressechef, Kristine Jonassen Dengsøe.

”PKA+ har i 2022 ændret sin forretningsmodel, så hovedformålet nu er at sikre en fornuftig håndtering af de eksisterende kunder og medlemmer, ligesom der ikke optages nye kunder. Den nye strategi har medført forøgede omkostninger i PKA+. Det påvirker ikke omkostningerne i PKA-pensionskasserne.”

Til sammenligning er der faldende omkostninger til de øvrige PKA-kunder, som ligger pænt.

Dyrest blandt arbejdsmarkedspensionskasserne er dog Lægernes Pension, hvor omkostningerne per kunde er steget med 4,6 pct. til 566 kr. Alligevel mener direktør Chresten Dengsøe, at udviklingen er tilfredsstillende.

”Stigningen skyldes primært, at Lægernes Pension i 2021 ekstraordinært fik tilbagebetalt moms, hvilket betød, at omkostninger per medlem i 2021 var lavere end de foregående år. Sammenlignes omkostning per medlem for 2022 med 2020 er der tale om en stigning på blot 1 procent. Tilsvarende vil du/I kunne konstatere, at over en længere årrække har omkostningerne per medlem ligget konstant under 600 kroner. Henset til, at Lægernes Pension er målrettet en relativt lille faggruppe, vil det ikke være realistisk at opnå samme stordriftsfordele som pensionsselskaber, der har både 10 og 20 gange flere medlemmer, hvorfor vi også mener, at dette omkostningsniveau er tilfredsstillende.”

Chresten Dengsøe peger også på, at formuen per medlem hos Lægernes Pension i sagens natur ligger højere. Derfor vil man hellere sammenlignes efter nøgletallet N4, der beskriver omkostninger i procent af den formue, som et pensionsselskab forvalter, hvor man ligger meget bedre.

Dengsøe: Afkast er meget vigtigere end omkostninger

”Vi har naturligvis stor fokus på både niveau og udvikling i vores omkostninger, men vil heller ikke lægge skjul på, at både vi – og vores medlemmer – er mindst lige så optaget af, at vi som pensionsselskab leverer et konkurrencedygtigt afkast. Pensionskassers evne til at forrente medlemmernes formue er helt afgørende for, at de kan se frem til en tryg og sikker pension. I Lægernes Pension betyder et mangeårigt solidt afkast, at cirka to tredjedele af den pension, som medlemmerne får udbetalt, kommer fra investeringer, mens en tredjedel stammer fra medlemmernes egne indbetalinger. Over de seneste 10 år har Lægernes Pension leveret et gennemsnitligt årligt afkast til medlemmerne på 5,6 procent (N1), hvilket er betydeligt over branchens gennemsnit på 3,5 procent,” forklarer Chresten Dengsøe.

Til sammenligning ligger PensionDanmark stabilt i den lave ende med 297 kr. per år, P+ med 451 kr., Akademikerpension med 527 kr., mens Sampension, ISP, PJD og Arkitekerne alle ligger stabilt eller svagt faldende.

Læs mere

Svær rekruttering venter headhunter på jagt efter Torben Mögers afløser

Velliv indgår aftale med det hurtigvoksende mæglerhus APC

Danica er topscorer i armlægning om SUL-forsikringer

Forsikrings- og pensionsselskaber topper Finanstilsynets bødeliste: “Der kunne uddeles mange flere bøder”

Opgør mellem Finanstilsynet og fagforeningskæmper

Pensionskasser fanget i svært dilemma

Omstridt problemstilling sender pensionskassekunder i armene på PFA og AP Pension

Tilsyn skyder pensionsbranches forklaringer i flyttedebat ned. Ekspert tager selskaber i forsvar

Kunders penge fanget i pensionskasser, der blokerer for flytning

PensionDanmark rykker tæt på våbenindustrien

Pensionsbranchen har et stort forklaringsproblem