Business

Her kan du gøre en super bilhandel med de nye afgifter. Opd.

Hele det danske bilmarked er med ét blevet revolutioneret med den nye bilafgiftsreform. Vi gennemgår mulighederne for at få en attraktiv privat- eller firmabil med de nye regler – og hvilke bilmærker og brugte biler der står til at tabe stort på manøvren.

Det har i årevis været surt show at være glad for biler i det afgiftstunge Danmark, som har nogle af verdens højeste afgifter på biler. Men med den længe ventede afgiftsreform, som regeringen offentliggjorde i weekenden, er der imidlertid ganske mange positive nyheder for danskere med benzin (eller måske højspænding) i blodet.

Især premiummærkerne Audi, BMW, Mercedes og Volvo, der i forvejen er populære hos danskerne, kommer  til at kunne få endnu bedre fat i de luksus- og prestigefokuserede købere. Helt åbenlyst er der nemlig her et segment, man roligt kan købe indenfor, og som fremover kommer til at dominere firmabilmarkedet.

”Det første. man skal være opmærksom på, er pluginhybriderne inden for kategorien luksusbiler med et prisskilt på 350.000-650.000 kr., hvoraf de dyreste falder mest,” forklarer en af landets førende analytikere af bilmarkedet, Jan Lang fra Bilbasen.

Helt konkret handler det om biler som f.eks. Mercedes E-klasse som pluginhybrid, hvor priserne falder med ca. 140.000 kr. og får et prisskilt på lige omkring 500.000 kr. Det samme gælder Audis limousinependant A6 Sport 50 TFSI E, som falder fra 650.000 kr. til 508.000 kr., mens BMW endnu ikke er klar med sine priser. Men det er oplagt, at også BMW 3-serie og Mercedes C-klasse med pluginhybridteknik kan blive populære. Sidstnævnte koster f.eks. 515.000 kr. som 300 e AMG-stationcar, hvilket kun er 10.000 kr. dyrere end den billigste C-klasse, der ikke har nær så mange kræfter.

Større batterier betyder lavere priser

Noget lignende gør sig gældende for det lidt billigere segment, hvor f.eks. VW Passat GTE Variant Plus Pro falder fra 425.000 kr. til 382.000 kr., mens Skoda Superb iV falder 38.000 kr. til 413.000 kr. Og der er mere i vente, i takt med at de bilfabrikker, som er kommet længst med elbilteknologi, lancerer pluginbiler med større batteripakker.

”Vi kommer til at se ind i en ny generation af biler med meget store batteripakker, hvor de vokser fra det nuværende 12-14 kW til over 20 kW. Det udløser et endnu større fradrag i afgift på 1.700 kr. per kilowatt. Det er altså virkelig noget, der tilgodeser de bilmærker, der har de stærkeste grønne teknologier.”

Ifølge Jan Lang er det meget forskelligt, hvor langt bilmærkerne er nået med elbiler, og det kommer til at afspejle sig i salget for de forskellige bilmærker og bilimportører. Således er det i dag de tyske bilmærker, der importeres af Semler Gruppen – Skoda, Seat, Audi og VW – og Interdan, der sidder på Peugeot, Citroën og Opel, der kommer til at klare sig godt. Det samme gælder for Kia og Hyundai. Omvendt får bilmærker som Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Mazda og Suzuki det svært, fordi man teknologisk er lidt bagud.

Også på det eksisterende elbilmarked kommer der til at ske store forandringer. Storsælgeren Tesla 3 i standardudgaven holder status quo, om end den lidt dyrere Tesla 3 Long Range falder lidt i pris.

Hos Jaguar falder den billigste elbil I-Pace EV320S med 12.000 kr. til 563.000 kr., mens de lidt dyrere elbiler stiger lidt.

I det samme segment stiger Audis E-tron marginalt i pris. Går vi lidt højere op i elbilsegmentet, stiger prisen på Porsche Taycan 4S fra 972.458 kr. til 1.037.048 mio. kr. De hurtigere “turbo Taycan” stiger fra 170.000 kr. til 243.000 kr. De øvrige Porsche-modeller stiger lidt bortset fra E-hybridmodellerne af Panamera, der falder med ca. 600.000 kr., så den billigste nu koster 1.324.001 kr. og bliver den suverænt billigste i serien.

Ser vi på de brugte luksusbiler med diesel- og benzinmotor, går vi en gyser i møde – og i disse dage slås importører, bilforhandlere og leasingselskaber med at værdisætte deres varelagre. Og det ser ikke godt ud for f.eks. en to år gammel luksusbil fra Mercedes, Audi eller BMW, som man nu kan få som pluginhybridbil betydelig billigere. På hele markedet ventes der at finde en heftig prisjustering sted.

”Det bliver utrolig svært at navigere i. Hvad bliver prisen på en to- eller treårig benzin- eller dieselbil om to-tre år? Det ved vi først om fire til seks måneder. Så har prisen sat sig, men den gyldne læresætning er nok, at de, der tager det første hug og sælger med det samme, ender med at tabe mindst.”

Store SUV med diesel kan få det svært

Ifølge Jan Lang bliver det især hårdt for f.eks. store SUV’er, der ikke kører ret langt på f.eks. en liter diesel.

”Der kommer vi til at se prisfald, men det skubber blot til en trend, der allerede er i gang.”

Som en del af pakken er der også udsigt til stigende grøn ejerafgift, som stiger relativt mere for de biler, der allerede er dyre pga. højt brændstofforbrug.  Det betyder, at ejerafgiften stiger med 3 pct. i 2022, 6,5 pct. i 2023, 6,5 pct. i 2024, 6,5 pct. i 2025 og 10 pct. i 2026. Det svarer til en samlet stigning på 40 pct. for den eksisterende bilpark over de næste 5 år. Det er dog så begrænset, at det i sig selv ikke vil betyde det store for de brugte biler, medmindre der er tale om en bil, der i forvejen har en høj afgift på mere end ca. 10.000 kr. om året.

Omvendt kan man også købe sig en stor luksusbil til en god pris, hvis man er ligeglad med den høje ejerafgift.

Det gør sig også gældende for fleksleasingmarkedet, hvor reformen ikke ventes at få den store effekt for priser eller leasingydelser. Lidt anderledes ser det ud med privatleasing, hvor branchen ifølge Jan Lang får flere værktøjer til at optimere afgiften, hvilket kan gøre privatleasing mere konkurrencedygtig.

 

LÆS MERE

Alvorlig kriminalitet knyttes til leasingbranchen. Nu skal de brodne kar fjernes

Minister går ind i bilsvindelsag. Vil stramme op på synskontrol

Forsikringsselskab slår svindelalarm: Stadig flere leasingbiler ‘forsvinder’

Storstilet svindelskandale rammer leasingbranchen

Danske Banks leasingselskab taber nok en bilimportøraftale på gulvet

Ny stærk finansspiller tager form. Napper storkunde fra Danske Bank

Leasingbranchen risikerer hvidvask, fup og dårligere kreditvurderinger

Gyser for banker og leasingselskaber

Mærkværdig bil-alliance risikerer selvmål med bilafgifter