IB.dk - Plecto.com

Sponsoreret artikel

Hvordan kan man nemmest holde overblik over serveroppetid?

Driver du en forretning, der er afhængig af, at der er fokus på serveroppetid, skal det naturligvis monitoreres. Det er især tilfældet, hvis det kan få store konsekvenser, hvis de er nede.

Har man et ønske om at monitorere serveroppetid, er der flere måder at gøre det på. Derfor findes der ikke én rigtig måde at gribe det an på.

Det er dog værd at nævne, at man bør overveje at få lavet et dashboard, der viser serveroppetid og andre vigtige tal, så din IT-afdeling nemt kan følge med i det.

Derfor er det en god idé med et dashboard

Der skal ikke være nogen tvivl om, at dashboards til IT-afdelinger kan gøre gavn af flere årsager. Det vil sige, at det ikke kun er i tilfælde af, at du ønsker at holde øje med serveroppetid, at de kan bruges.

Hvis der er tal eller KPI’er, der er vigtige for din IT-afdeling at holde øje med, er et sådant dashboard en god løsning. Det skyldes, at de kan sættes op, så alle tallene bliver opdateret og vist i realtid.

Det vil også sige, at det er muligt at sætte dem op, så det passer til din IT-afdelings ønsker. Det er nemlig meget forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvad der er værd at holde øje med.

Du kan også holde øje med, om serveren er nede

Ikke nok med, at du kan få indblik i, hvad serverens oppetid er, så kan du også holde øje med, om den er oppe eller nede. Det er en fordel, da du straks vil kunne reagere, hvis der er brug for det.

Hvis din IT-afdeling står for driften af jeres egen server eller servere, kan det derfor være en fordel, hvis de har et dashboard, der straks giver besked, hvis den eller de er nede.

I og med, at virksomheden sandsynligvis er afhængig af, at serveren er oppe, bør man gøre, hvad man kan for, at der bliver handlet hurtigt, hvis det sker, at der er nedetid.

Flere virksomheder benytter dashboards

Det er selvfølgelig ikke alle virksomheder, der gør brug af et dashboard i deres IT-afdeling. Rigtig mange gør dog, hvilket hænger sammen med, at der er mange fordele forbundet med det.

Har du selv overvejet at få skabt et dashboard, som din IT-afdeling kan bruge, bør du ikke tøve, da det kan gøre stor gavn.

Inden du sætter i gang, anbefales det dog at forhøre dig om, hvad de har af ønsker til dette dashboard. Som tidligere nævnt, er det nemlig noget, der kan variere rigtig meget.