Flagene er plantet i Sverige, Norge, Tyskland, Schweiz og USA. Og ambitionen er, at flere flag rejses på sigt.
Den danske konsulentkæmpe Implement er i fuld gang med at internationalisere forretningen og konceptet, som managing partner Niels Ahrengot stiftede i 1996 sammen med en række partnere.
Planen er klar: Implement skal være et internationalt brand. Fundamentet er den danske konsulentforretning, som i løbet af årene er vokset til at blive en landets største spillere.
”Vi er i gang med at bygge et globalt brand. Det er opgaven. Vi kan se, at vores særpræg også er eftertragtet internationalt,” siger managing partner Niels Ahrengot.
Efter massiv vækst sidste år, hvor konsulenthuset voksede hele 37 procent og rundede en omsætning på 1,8 milliarder kroner, krydser Implements omsætning med stor sandsynlighed 2 milliarder kroner i år.
Størstedelen af indtjeningen – over 1,2 milliarder kroner – henter Implement i Danmark. Men satsningerne i Tyskland, Schweiz, Norge og Sverige har efterhånden vokset sig til solide forretninger, hvor Implement henter en kvart milliard kroner i omsætning i både Skandinavien og Tyskland.
Niels Ahrengot og Implement har især store forventninger til det tyske og schweiziske marked, hvor Implement har kontorer i München, Hamborg, Düsseldorf og Zurich.
Dertil kommer et mindre kontor i Raleigh, USA, hvor Implement har slået sig ned med et mindre hold konsulenter, som i første omgang skal hjælpe nogle af konsulenthusets danske kunder.
Næste skridt i den internationale ekspansion handler om markedsandele, fortæller Niels Ahrengot.
”Det næste skridt er at øge vores markedsandele i de lande, vi er til stede i. Vi har et pænt footprint allerede. Men vi skal styrke brandet lokalt, ligesom vi har gjort i Danmark over mange år. Det er et langt, sejt træk,” siger han.
På nuværende tidspunkt har Implement derfor ikke planer om at udvide til nye lande.
”De flag, der skal plantes, er plantet for nu. Men det betyder ikke, at vi ikke åbner nye kontorer. Og vi kommer også til at gå ind i nye markeder hen ad vejen, men det er ikke vores hovedfokus lige nu,” siger han.
Implement vil blive mindre dansk med tiden
Implement har stædigt holdt fast i, at man ikke ønsker at følge rivalerne Qvartz og Valcon, der begge har valgt at lade sig fusionere ind i et større, internationalt setup.
I stedet har Implement aldrig lagt skjul på, at konsulenthuset ser et stort potentiale i at være det eneste store danskejede managementkonsulenthus i markedet og udnytte det hul, som Qvartz efterlod sig efter Bains overtagelse.
De danske rødder vil dog over tid bliver mindre, erkender Niels Ahrengot. Den internationale ekspansion vil nemlig betyde, at partnerkredsen i Implement langsomt bliver mere global og dermed vil rokke ved de danske rødder i konsulenthuset.
”Implement er ejet af medarbejderne og partnerne. Og mange af dem bliver globale, i takt med at vi vokser i udlandet. Så Implement vil blive mindre dansk med tiden,” siger Niels Ahrengot.
Han slår dog samtidig fast, at Implement hverken ønsker eller har brug for hjælp til at finansiere de ambitiøse vækstambitioner. Udfordringen, siger Niels Ahrengot, er at få nok højtkvalificeret arbejdskraft.
”Der er ingen grænser for, hvor store vi kan blive. Vores udfordring er, hvor hurtigt vi kan udvide organisationen. Det tager 5+ år at oplære en dygtig Implement-konsulent. Det lægger en begrænsning på tempoet, vi kan vokse med årligt,” siger han.
Vil betale høj pris for at holde på ansatte
Med en vækst på hele 37 procent placerer Implement sig helt i toppen af listen over de mangementkonsulenthuse, der voksede mest sidste år.
Ifølge Niels Ahrengot følger den markante fremgang i kølvandet på et år med massiv efterspørgsel fra virksomhederne efter hjælp til transformationer, samtidig med at markedet nød godt af et efterslæb efter pandemien.
Lige nu sidder Niels Ahrengot ligesom resten af branchen og følger tæt med i, hvordan den danske og internationale økonomi bliver påvirket af de stigende renter og inflation samt energikrisen.
”Sandsynligheden for, at vi lander i en recession, er stor. Hvor dyb og hvor lang den bliver, ved vi ikke. Men det vil påvirke markedet. Det er der ingen tvivl om. Så vi følger nøje med, men vi mærker ikke noget endnu,” siger han.
Ender det i en recession, er konsulenter ofte et af de steder, hvor virksomhederne oplagt kan finde besparelser. Men Niels Ahrengot er klar til at gå langt for at beholde konsulenthusets mange ansatte, fortæller han.
”Som sagt investerer vi lang tid i at uddanne en Implement-konsulent, så vi er meget optaget af at beholde vores folk – næsten uanset hvor hårdt det bliver.”
Læs mere
Opkøbt konsulenthus retter sigtekornet mod big four og Implement
Besparelse på konsulenter kan give nye it-skandaler
Tysk konsulentkæmpe trykker på speederen i Danmark
Konsulenthuse reber sejlene efter gyldent år. Se, hvem der er vokset mest
Bain ser frem efter opslidende fusion: Vil være topchefernes foretrukne M&A-rådgiver
Her er de førende M&A-konsulenter efter historisk år
Stor rokade i topledelsen i konsulenthus. Ny direktør skal forløse stor vækstplan
Konsulenthus stiger til nye luftlag efter fusionsridt