;
Foto PressConnect

Ugens Insider

International gigant satser stort på motorforsikring i Danmark

De store mæglerhuse skal være salgskanal for HDI’s store satsning på at sælge motorkøretøjsforsikring. Direktør satser på en portefølje på et tocifret eurobeløb allerede i første kvartal.

En storstilet satsning på at sælge motorkøretøjsforsikringer i Danmark er en realitet fra den tyske forsikringsgigant HDI, som bliver stadig mere aktiv herhjemme. For nylig har direktør Rasmus Toft Jørgensen indgået samarbejde med forsikringsagenturet Balticfinance, der lige har købt Global Forsikring, men det er kun begyndelsen.

”Balticfinance eller Global Forsikring var bare den første aftale. Vi kommer til at gøre meget mere hen over efteråret, og i 2023 ruller vi for alvor motorkøretøjsforsikringer ud til de danske virksomheder,” forklarer HDI’s danske direktør, Rasmus Toft Jørgensen, der forklarer, at satsningen på at blive storleverandør på motorsiden har ligget i pipelinen i nogen tid.

”Vi går kun ud med business to business. Motorområdet passer til vores forretningsfokus, og vi ser det som en god måde at skalere op på uden at kaste os ind på massemarkedet for private forsikringer. Det matcher vores øvrige services – og en del af opgaven er at gøre det nemt for virksomhederne at lave deres forsikringsløsninger.”

InsideForsikring

Denne artikel kommer fra InsideBusiness’ nye branchemedie med fokus på forsikringsbranchen, InsideForsikring. Skriv til os, hvis du ønsker at abonnere eller konvertere dit abonnement på kontakt@insideforsikring.dk

HDI står med et it-setup, som hurtigt kan sætte en fornuftig risiko for virksomhederne og prissætte forsikringsordningerne som en del af deres samlede forsikringspakke.

”Det er en del af vores idé med konceptet, at HDI’s internationale kompetencer skal komme i spil i Danmark. HDI har bygget kernekompetencer op omkring de store tyske bilproducenter, så der har vi jo enorme kompetencer i organisationen, som vi kan udnytte. Vores produkt bliver simpelt og let integrerbart for mæglere og kunder”.

Går ind på markedet mod store danske og nordiske spillere

I dag er alle de store forsikringsaktører i Danmark også involveret i motorforsikring på erhvervsmarkedet: Tryg, Topdanmark, Alm. Brand/Codan, Gjensidige, If Forsikring og Protector. Især sidstnævnte har gjort det godt. Men en del af HDI’s setup er, at man qua sin størrelse har en A-rating i modsætning til de danske og nordiske spillere.

”Det har i stigende grad en betydning, at man har en stærk kapitalstruktur og rating. Vi har set storskader, hvor man må sige, at forsikringsselskaberne er kommet i nærheden af at bruge deres kapitalstyrke, og så er det vigtigt, at man har en vis solvens og størrelse. Det tror jeg, at virksomhederne i disse år bliver stadig mere opmærksomme på omkring deres forsikringsleverandør.”

Det har også betydning for Balticfinance, at man har valgt at samarbejde med en A-rated spiller som HDI, som FinansWatch beskrev det i sidste uge. For Rasmus Toft Jørgensen er der dog ingen tvivl om, at aftalen med agenturet Balticfinance kun er begyndelsen.

”Altså, vi ser de store tier 1-mæglerhuse som vores primære salgskanaler på motorområdet. De er i forvejen vores samarbejdspartnere omkring ledelsesansvarsforsikringer, erhvervs- og produktansvarsforsikringer, infrastruktur og meget mere. Vi mener, at det er naturligt at tage motor med i den dialog, der i forvejen er med virksomhederne. Vi vil gerne have, at mæglerne kommer rundt om kunderne, og at der ikke mistes fokus der, hvor risikoen i virkeligheden er.”

Men selv om Rasmus Toft Jørgensen her henviser til Lockton, Söderberg & Partners, North, Aon, Marsh og WTW Willis.Towers.Watson, så er døren også åben for andre aktører i det danske marked.

”Vi har gode forventninger til produktet i efteråret og igennem første kvartal. Det er vores forventning, at kunderne kommer ind via de klassiske afsætningskanaler. Flere aktører har specialiseret sig i auto, og det er oplagt at se et samarbejde her.”

Rasmus Toft Jørgensen forventer, at man allerede efter første kvartal vil have opbygget en autoportefølje på et tocifret eurobeløb. Hos HDI er der p.t. ansat to-tre mand til at håndtere forretningsområdet.

Det næste store tema bliver dog i forbindelse med Global Forsikrings motorportefølje, som p.t. er placeret hos Sønderjysk Forsikring. Nu er Global blevet solgt til Balticfinance, der jo samarbejder med HDI, og spørgsmålet er, hvad der skal ske med den portefølje.

”Jeg vil da ikke lægge skjul på, at vi synes, at Global Forsikrings portefølje er interessant, men det er noget, vi skal til at forhandle om,” siger Rasmus Toft Jørgensen.

Læs mere

Forsikringsselskab lukker og slukker, Topdanmark tager over. Opdateret

Forsikringsbranchen vil ødelægge hælermarkedet med register

Euro Accident slås med it-problemer for at nå forretningsplan

Tandlæger udkæmper betændt forsikringsstrid

Revolution på vej i forsikringsbranchen med overgang til økosystemer

Underskud på SUL-forsikringer retter sig. Men der er fortsat kun én vinder

Sønderjysk Forsikring: Vi vil ikke samarbejde med agentur om andet end bilforsikringer

Fremadstormende spiller drøner ind på bredt forsikringsmarked med opkøb

Brand og modvind koster blodrøde tal hos Købstædernes Forsikring

Derfor er price walking så ømtåleligt og vigtigt for forsikringsbranchen 

Investorer presser på for salg af prestigeområde i Alm. Brand