topdanmark web

Inside story

It-rod koster Topdanmark kæmpe millionregning

Problemerne ved frasalget af Topdanmark Liv til Nordea kommer til at koste forsikringskoncernen yderligere 175-195 mio. kr. Desuden har Topdanmark nu forlænget aftalen med Nordea om distribution af skadesforsikringsprodukter med op til fem år.

Det bliver både rigtig dyrt og rigtig bøvlet at få gennemført frasalget af Topdanmarks pensionsselskab, som InsideBusiness har beskrevet de seneste dage. Hvor dyrt, kommer der nu tal på fra Topdanmark med en børsmeddelelse fra Topdanmark, hvori der beskrives en aftale mellem Topdanmark og Nordea om salget.

“It-separationen forventes nu færdiggjort i første halvdel af 2025 i stedet for anden halvdel af 2024 som tidligere antaget. Aftalen er indgået i begge parters fælles interesse og vil sikre den fulde it-separation fra Topdanmark. Aftalen forventes at medføre meromkostninger i forhold til allerede udmeldte forventninger på i alt ca. 175-195 millioner kroner efter skat.”

Som beskrevet tirsdag i InsideForsikring er det især konsulentregninger, der koster Topdanmark dyrt. Det er Boston Consulting Group (BCG), der er hyret til at stå med ansvaret for den omfattende proces med at trække Topdanmarks pensionskunder ud af it-kernesystemet fra Keylane, som Topdanmark satte i gang i 2019.

Her har en del af problemet været, at Topdanmark har forpligtet sig til at levere en del af data som cloudbaseret. Det imidlertid sin sag, da Keylane-systemet ikke født som en cloudbaseret løsning. Lige præcis cloudbaserede it-systemer er en del af de store buzzwords for pensionsbranchen i disse år, hvor spillere som Nestech og Festina Finance har slået sig op på at levere lige præcis den slags løsninger.

Regningen for Topdanmarks it-koks bliver så voldsom, at den kommer til at påvirke forsikringskoncernens årsresultat i negativ retning.

Bremser Nordeas chancer

“Disse ekstraordinære omkostninger forventes hensat i regnskabet for Q2 2024 i resultatet for ophørende aktiviteter og svarer til ca. 2 kroner pr. aktie efter skat. Topdanmarks modelmæssige resultatprognose for 2024, som i seneste kvartalsrapport blev opgjort til 1.250-1.525 millioner kroner efter skat, inklusive afløb, reduceres alt andet lige med disse ekstraordinære omkostninger. Topdanmark Forsikring A/S har samtidig forlænget aftalen,” fremgår det af dagens meddelelse fra Topdanmark.

Desuden er projektet vældig forsinket, hvilket bremser Nordeas muligheder for at lade Nordea Pension deltage i de udbudsrunder, som p.t. løber af stabelen for fuld styrke i hele pensionsbranchen. Nordea Pension står ellers godt målt på nøgletal i forhold til Danica, PFA, AP Pension og Velliv.

“I tillæg hertil har parterne i den gode ånd af partnerskabet revurderet deres forpligtelser og opgaver i forhold til den oprindelige plan for it-separationen. It-separationen forventes nu færdiggjort i første halvdel af 2025 i stedet for anden halvdel af 2024 som tidligere antaget.”

Desuden synes Nordea også at have draget fordel af forhandlingerne, da Topdanmark nu har indgået en aftale med Nordea om formidling af skadesforsikringsprodukter.

“Topdanmark Forsikring A/S har samtidig forlænget aftalen med Nordea om distribution af skadesforsikringsprodukter. Den eksisterende aftale stod til at ophøre med udgangen af 2024 og er nu forlænget med tre år til udgangen af 2027 på uændrede vilkår. Desuden er der i aftalen en option om at forlænge aftalen med yderligere to år. Med forlængelsen af aftalen bygger Topdanmark og Nordea videre på det eksisterende gode partnerskab til gavn for kunderne.”

Peter Hermann stiller ikke op til interview

Det er ikke muligt at få et interview med Topdanmark om problemerne med it-integrationen, de konkrete it-problemer og f.eks. de mange penge, der bruges på konsulenter til at løse problemerne. Men koncernen har sendt følgende fra Peter Hermann, administrerende direktør for Topdanmark:

“Som tidligere udmeldt har processen, der omfatter den endelige separation af vores tidligere livs- og pensionsselskab, vist sig mere omfattende, kompleks og tidskrævende end først antaget, fordi der er tale om en teknisk kompliceret proces. Vi har løbende haft en god dialog med Nordea om det, og vi er glade for at have fundet en god løsning og aftale om it-separationen.”

Samtidig er han trods alt tilfreds med, at man på skadesforsikringsdelen er kommet tættere på Nordea:

“Samarbejdet mellem Topdanmark og Nordea har siden 1. januar 2020 skabt gode kundetilbud og stærke resultater, og vi har blandt andet netop integreret vores produkter endnu tættere, så Nordeas kunder nu kan se alle deres forsikringer i Topdanmark direkte i mobilbanken. Vi er tilfredse med, at vi har forlænget vores distributionsaftale med Nordea. Aftalen med Nordens største bank har en strategisk betydning for Topdanmark, fordi den sikrer, at vi når ud til rigtig mange danskere og virksomheder, som får adgang til markedets bedste forsikringsløsninger. Med forlængelsen af aftalen bygger Topdanmark og Nordea videre på vores eksisterende gode partnerskab til gavn for kunderne.”

Fra Nordeas presseafdeling er meldingen følgende:

“Som tidligere nævnt har adskillelsen af it-systemer vist sig at være mere kompleks end forventet. For at håndtere dette på bedst mulige måde har vi haft en konstruktiv dialog med Topdanmark. Vi er glade for at have fundet fælles fodslag med Topdanmark om at sikre tilstrækkeligt og fortsat fremskridt mod vores fælles mål om en fuldstændig overlevering og adskillelse fra Topdanmark.”

Det hersker også tilfredshed med forlængelsen af distributionsaftalen:

“Vores mål er at tilbyde vores kunder de bedste produkter og services. Derfor er vi glade for, at vores dialog har fået tingene til at falde på plads og har resulteret i en forlængelse af vores distributionsaftale. Det styrker vores partnerskab med Topdanmark og er til gavn for vores kunder,” oplyser Nordea.

Læs mere

Frasalg ligner kæmpe møgsag for Topdanmark og Peter Hermann, mens konsulenterne har kronede dage

Forsinkelser og Topdanmark-opgør rammer Nordea Pension med ekstremt dårlig timing

Afsløring: Topdanmark central i skjult brancheopgør bag Tryg-dom

Dom er det ultimative mareridt for Tryg, minder om Danske Banks møgsag

Pensionsselskaber rådvilde om central etisk problemstilling om AI-drevne dræbervåben

Pensionsbranchen står fortsat splittet om investering i våben

Statsminister Mette Frederiksen presser pensionsbranchen for øgede investeringer i våben og forsvar

Russiske cyberangreb udstiller virksomheders sårbarhed. Men forsikringsselskaber øjner muligheder

Kære statsminister, du er så sent ude med budskabet om oprustning, at det er pinligt

Gigantisk afkastpotentiale i forsvarsindustrien. Men vejen er vanskelig for investorer og pensionskasser

Hybridkrig rammer cyberforsikring på kritisk tidspunkt

Ukraine-krig ændrer forsikringsbilledet totalt. Pris på cyberforsikringer skyder i vejret

Risikoen for cyberangreb undervurderes – og forsikringssummerne skal op