Med nye sats som investeringsrobotten Munnypot, en revolution af betalingsområdet og en ny platform for boliglån skruer landets tredjestørste bank, Jyske Bank, kraftigt op for det digitale for at matche storebror, Danske Bank, der har held med at markedsføre sig som Danmarks førende bank på innovation.
Drivkraften i den store it-satsning fra Jyske Bank-hovedsædet i Silkeborg er Peter Schleidt, der var manden bag Danske Banks MobilePay. Derefter blev han hyret ind som COO hos TDC, men han blev gradvis knyttet tættere på Jyske Bank først som bestyrelsesmedlem, og sidste år valgte han at sige ja tak til en plads i direktionen hos Jyske Bank.
Det ser vi p.t. flere konsekvenser af, fordi Peter Schleidt skruer op for innovationen i Jyske Bank.
Jyske Banks it-drivkraft
Peter Schleidt var i perioden 2013-2017 koncerndirektør, COO i TDC.
Forinden var Peter Schleidt i perioden 1989-2013 ansat i Danske Bank og fungerede fra 2003 til 2013 som CIO og executive vice president samme sted, da man udviklede MobilePay.
Peter Schleidt er uddannet civilingeniør og HD i organisation.
”For at være lidt ydmyg, så ville det være svært for mig at se, hvordan vi ville kunne vinde, hvis vi gik head on med Danske Bank og hele tiden forsøgte at være foran. Så skulle vi være enormt dygtige. I stedet vælger vi nogle områder ud som bolig-, investerings- og betalingssiden, og når andre kommer med noget smart på andre områder, så kopierer vi det og får det hurtigt ud til kunderne” siger Peter Schleidt.
Investeringsområdet er centralt
Helt centralt for Jyske Bank er det nye vækstområde investering/handel/formue, der ved fremlæggelsen af årsrapporten blev fremlagt som ”et betydeligt fokus- og vækstområde” med en opgradering af kapitalmarkedsplatformen sammen med Bankdata. Her er strategien at udnytte de nye Mifid II-regler til at sætte strøm til nye digitale partnere, som kan være underleverandører til Jyske Bank. Det gælder eksempelvis Munnypot, som blev præsenteret som Jyske Banks nyskabelse i sidste uge. Open banking er et vigtigt parameter i Scheidts strategi.
Jyske Munnypot, som bliver lanceret til foråret, blev oprindelig udviklet af tre briter. Det er disse tre fintechfolk, som Jyske Bank har indgået et samarbejde med. Det er en onlineinvesteringsløsning med onlinerådgivning, som er et simpelt alternativ til at have pengene stående på en opsparingskonto, der sjældent giver rente i disse år
”Det er et eksempel på, at vi ikke skal gennem hele den kreative proces for at udvikle nye ting. Vores strategi er at have lækre, intuitive og nemme løsninger, som er anderledes på den gode måde. Vi vil gerne ramme de enkle finansielle behov,” forklarer Peter Schleidt.
I forvejen har Jyske Bank sammen med Sydbank, Ringkjøbing Landbobank og andre større og mindre banker udviklet Darwin, som er en onlineopsparingsløsning til de kunder, der ikke har brug for rådgivning (execution only). Darwin er Jyske Banks svar på Danske Banks June, som Danske Bank har brugt meget tid og mange ressourcer på at udvikle. Munnypot er niveauet over Darwin og er den eneste onlineløsning på markedet med indbygget rådgivning.
Munnypot på toppen af markedet
Munnypot foregår via en app og har robotiseret rådgivning, dog med mulighed for, at man kan komme i kontakt med Jyske Banks rådgivere undervejs. Det særlige er ifølge banken, at kunden selv vælger et opsparingsmål, og så laver robotten selv løbende opfølgning på, om investeringen udvikler sig som planlagt.
Over for Danske Bank gælder det ifølge Peter Schleidt om at få mest muligt ud af budgettet på 1,2 mia. kr. om året i udviklingskroner, hvilket er ca. en tredjedel af Danske Banks budget. Jyske Bank samarbejder derfor gerne med de øvrige banker, som er på datacentralen Bankdata, f.eks. Ringkjøbing Landbobank og Sydbank:
”Der vil altid være et tilbud til de andre banker om at være med. Vi ser det ikke som et problem, at de 10 banker i Bankdata-samarbejdet kan få de samme funktioner som os. Der er en større fordel i, at andre betaler halvdelen, for så kan vi få lavet dobbelt så meget udvikling.”
Kæmper om den bedste realkreditplatform
På et projekt bliver der dog ikke tale om samarbejde. For på det konkurrencemæssigt meget vigtige område for boliglån er de øvrige datacentraler – SDC, Bankdata og BEC i gang med projekt ‘Ny Realkreditplatform’ i regi af Totalkredit-samarbejdet, som ligger et pænt stykke bagefter tidsplanen. Men da Jyske Bank nu står alene med sine boliglån via BRFKredit, så må man udvikle den platform selv.
”Vi er i fuld gang med at udvikle Jyske Boligportefølje, som gør, at det bliver lettere og hurtigere at få et lån. Det bliver endda sådan, at kunderne selv kan oprette et nyt lån, så længe vi lever op til hvidvaskreglerne. Bankdata laver noget af det, og vi laver selv noget. Og jeg kan understrege, at de andre banker da gerne må bruge vores platform i stedet for Totalkredit-platformen.”
Det sidste store satsningsområde for Peter Schleidt bliver på kort og betalingssiden. Her gik Jyske Bank sammen med Nordea solo sidste år og præsenterede et samarbejde med Apple Pay som en direkte konkurrent til Danske Banks MobilePay. Det spiller nøje sammen med, at Anders Dam med vanlig sans for dramatik forudser dankortets snarlige død:
”Der kommer flere nye ting på kortsiden, for vi arbejder med en masse faciliteter oven på vores kortsystemer, og de vil snart blive præsenteret. Vi kommer også med et revolutionerende nyt kort, der hedder VISA/Mobil, hvor man kan erstatte et mistet betalingskort med det samme via telefonen i realtid.”
Det digitale skal ind i alle processer
For Peter Schleidt handler det om både at være lokalt forankret og at holde fast i det med at være en relationsbank, samtidig med at man skruer op for det digitale og bruger det til at forbedre processerne i banken.
”Vi vil rykke det digitale ind i alt, hvad vi laver. Så det rykker vi på, og vi kommer til at rykke meget hurtigere i fremtiden, f.eks. med nye områder i mobilbanken.”
LÆS MERE
Mød spilleren, der elsker at drille Danske Banks June
Medarbejderflugt og børstørke tvinger Nordeas købmænd i offensiven
Kom med ind i Nordeas nye hovedsæde
Vingeskudt Nordea i historisk exit fra Danmark. Går banken i flyverskjul
Er Danske Banks June en revolution eller en storm i et glas vand
Danske Bank gør klar til massiv disruption af investeringsområdet
Derfor er Danske Banks June dødsensfarlig for investeringsbranchen
Danske Bank vil erobre nyt terræn med Mobilepay
Nordea ruster sig til nordisk kamp mod June