Et nyt og forbrugernært forsikringsprodukt er nu for alvor ved at gøre sit indtog på det danske marked. I landene omkring os har det i årevis været almindeligt, at man har kunnet forsikre sig mod væsentlige reparationer på bilen, for eksempel en gearkasse, der står af, eller en motor, der bryder sammen og skal skiftes.
Reparationer som disse koster titusindvis af kroner at få udført, og generelt har der ikke været hjælp at hente for uheldige bilister, der, efter at garantien er udløbet, står med en bil, der skal repareres for eksempelvis en fjerdedel af bilens værdi. Forsikringsformen er endda særlig relevant i Danmark, hvor der på grund af de høje registreringsafgifter holdes liv i bilparken længe.
Men nu er der hjælp på vej. For flere store danske forsikringsselskaber sidder allerede nu og er ved at trykke på knappen til lanceringen af den nye type forsikring.
Som tidligere beskrevet i InsideBusiness har Alm. Brand allerede lanceret en forsikring af den nye type. Og en række af Danmarks største skadesforsikringsselskaber på privatområdet er nu ved at være klar til at følge efter:
”Det er noget, vi overvejer. I Sverige og Tyskland er det mere udbredt. Vi tror på, at det kommer til at vinde indpas i Danmark på den længere bane. Vi har allerede taget de første skridt ind på det, fordi vi tilbyder ejerskifteforsikring mod mekanisk skade i seks måneder efter bilkøb, hvis man har købt privat,” siger produktudvikler hos Tryg Gert Eiberg Jørgensen, som tilføjer, at Tryg også har forsikringstypen rettet mod erhvervskunder.
Forsikringsform med flere udfordringer
Det er godt at få erfaringer med denne type forsikring, da den ikke er så nem at håndtere for selskaberne.
”Det er et svært marked at være i, for det er en teknisk forsikring. Kunden kan have svært ved at se, hvornår man er dækket. Man skal for eksempel overholde serviceintervaller eller på andre måder have undersøgt bilen på forhånd. Området er stadig lidt diffust, fordi de store selskaber ikke har været inde over det. Men vi undersøger hele tiden markedet for nye indtjeningsmuligheder, og hvad konkurrenterne gør.”
Sagen kort
Forsikring mod motorhavari er på vej ind i den danske forsikringsbranche.
Alm. Brand har netop lanceret produktet, mens Tryg, GF Forsikring, Codan, Topdanmark og Gjensidige nu overvejer at tilbyde den forbedrede bildækning.
ETU Forsikring og If Forsikring har allerede produktet, som dog er forbundet med særlige krav til kundernes biler. Hos If må bilen maksimalt være 7 år gammel, have kørt 150.000 km og skal være serviceret på autoriseret værksted.
Også hos det kundeejede GF Forsikring, der bryster sig af at være blandt de førende selskaber inden for bilforsikring, er der fokus på at produktudvikle til fordel for kunder, der vælger at købe en brugt bil:
”Vi har kig på mekanisk skade-dækning som et af de områder, hvor vi kan gøre GF’s bilforsikring endnu mere attraktiv for de mange, der vælger at købe en brugt bil frem for eksempelvis at lease,” siger Tine Kirk, der er direktør for it og forretningsudvikling.
Det er også meldingen fra Købstædernes Forsikrings direktør Anders Hestbech.
“Vi har sådan set produktet klar, men vi arbejder stadig med distributionsformen.”
En af de store spillere, som også er på vej med produktet, er Codan. Her har man allerede lanceret forsikringstypen til erhvervskunder. P.t. overvejer man mulighederne for at rulle det ud til alle kunder, lyder det fra pressechef i Codan Mads Houe:
”Hos Codan overvejer vi positivt, om vi skal tilbyde vores privatkunder en forsikringstype mod mekaniske skader på bilen i stil med det tilbud, vi allerede har til vores erhvervskunder.”
If Forsikring er på forkant
If Forsikring er ligesom ETU Forsikring et af de få selskaber, der har haft forsikring mod mekanisk skade på hylden i de sidste mange år. Her har man hidtil oplevet det som en konkurrencefordel:
”Det er et produkt, der tiltaler mange kunder. Vi har ca. 22.000 kunder, der har tegnet vores Bil Super.dækning, der ud over motor- og maskinskade også indeholder udvidet nyværdierstatning og udvidet tyveridækning. Det svarer til ca. 14 procent af vores privatkunder. Vi oplever, at dette produkt er et vigtigt parameter i forhold til et konkurrencepræget marked,” siger leder af produkt- og privat hos If Forsikring Steven M. Christensen.
Men det er forbundet med visse krav at få dækningen med i købet hos If. Bilen skal have overholdt service på et autoriseret værksted, den må maksimalt være 7 år gammel, og så må den maksimalt have kørt 150.000 kilometer. If Forsikring samarbejder tillige med 21 forskellige bilmærkepartnere om at sælge forsikringer i deres navn.
Steven M. Christensen understreger, at bilforsikring har været et vigtigt fokusområde for If Forsikring de seneste ca. 10 år med en øget markedsandel til følge. Det har således været en væsentlig del af koncernens indtog i Danmark, at man har været stærk på bilområdet.
”Vi har nogle af de stærkeste dækninger i markedet for bilforsikringer”.
FDM advarer om kompleks ny forsikringsform
Men hos FDM advarer advokat Lennart Fogh om, at træerne ikke vokser ind i himlen med den nye forsikringsform.
”Der er forskel på indholdet i de enkelte forsikringer, og der står meget med småt, ligesom det kan være svært at forstå vilkårene i forsikringerne. Vi har set en masse undtagelser, som er kommet bag på forbrugerne, der troede, at det var en slags garanti.”
Ifølge Lennart Fogh går det ofte galt, fordi der er væsentlige forskelle på forsikringsselskabernes og forbrugernes tolkninger af, hvad der er omfattet af forsikringen:
”Slitage kan have stor betydning i nogle situationer. Bilerne slides mere, efterhånden som de bliver ældre. Men hvornår er der tale om slid, der bliver holdt uden for dækningen? En ny kobling er for eksempel ret dyr, men er den holdt uden for i betingelserne? Men har man den rigtige forsikring og den rigtige skade, så er forsikringen da alle pengene værd.”
Topdanmark og Gjensidige overvejer mulighederne
Også hos Topdanmark ser man på mulighederne for at gå ind på det nye marked, om end man ikke har truffet nogen beslutning, forklarer Thomas Enna, forretningsudviklingschef i Topdanmark
“Topdanmark tilbyder ikke denne dækning til privatkunder. Vi følger naturligvis udviklingen på markedet løbende, og oplever vi på et tidspunkt en efterspørgsel efter denne type produkt, vil vi se nærmere på det.”
Også hos Gjensidige holder man øje med markedet og med mulighederne for at sende et sådant forsikringsprodukt på markedet.
Foto: Mimagephotography | Dreamstime.com
LÆS MERE
Bilforsikring bliver teknologisk slagmark. Nu vil selskaberne holde øje med kørslen
Prisdumping, opgør, skilsmisse og store tab af markedsandele. Forsikringsbranchen ændrer sig hastigt
Udlandet sværmer om danske forsikringsguldæg
Her er forsikringsselskaberne med de højeste og laveste omkostninger
Nu stopper de fede tider for skadesforsikring. Codan og Tryg under pres