;
pandora-web

Redaktørens analyse

Kan han redde Pandoras udskældte topchef?

Pandora-topchef Anders Colding Friis er langtfra en populær herre blandt investorer og analytikere. Det skal tidligere kommunikationsdirektør i Novozymes Mads Twomey-Madsen nu rette op på.

Med et kursfald på over 20 procent de seneste 12 måneder er det med god grund, at mange danske investorer ikke er helt trygge ved udviklingen i smykkegiganten Pandora.

Og selv om virksomheden fortsat tjener masser af penge, er der ingen tvivl om, at der rundt om i krogene blandt de store investorer er tiltagende utilfredshed med virksomheden og dens måde at kommunikere med markedet på.

Det er sådan set ikke noget nyt. Lige siden Pandora blev børsnoteret i efteråret 2010 under massiv hype, har markedet gentagne gange klaget over, at selskabet simpelthen ikke er gennemsigtige og tydelige nok, når de skal fortælle aktiemarkedet om den seneste udvikling.

Tidligere er selskabet og dets mange forskellige topchefer sluppet nogenlunde af sted med det, fordi aktiekursen blot er gået en vej, nemlig op.

Vinderen har ganske vist altid ret, men i takt med at Pandoras vækstmotor er begyndt at tabe pusten en smule, er de sure miner blandt investorer og analytikere vokset fra blot at være sporadisk brok til åbenlys utilfredshed.

Den utilfredshed er Anders Colding Friis nu i høj grad blevet personificeringen af, i takt med at aktiekursen er gået den gale vej. Og den tidligere direktør for Scandinavian Tobacco Group må da også med jævne mellemrum finde sig i at blive ristet godt og grundigt af kritiske analytikere, der kræver flere detaljer fra topchefen.

Indtil videre er det ikke lykkedes den tidligere tobaksdirektør at lukke munden på kritikerne. Ganske vist bliver han af mange beskrevet som et sikkert kort med orden i tingene og en ganske behagelig person. Men set med mange investorers øjne skinner det desværre for ofte igennem, at Colding Friis’ erfaring med at kommunikere med et børsnoteret marked er begrænset.

Stor udskiftning

Ligesom smykkekoncernen gennem årene har været storforbruger af topchefer, har man ligeledes haft en ganske hastig udskiftning af chefer i kommunikationsafdelingen.

Senest stoppede tidligere kommunikationschef i Velux Kristian Lysgaard som Pandoras galionsfigur på kommunikationsfronten i august. Beskeden var, at Lysgaard havde en ”anden plan”, som han ikke var klar til at offentliggøre. Det er den ikke blevet endnu.

Som erstatning for Lysgaard har Pandora nu hentet Novozymes’ chef for kommunikation, Mads Twomey-Madsen. Han har siden 2008 været tilknyttet enzymgiganten, senest som vicedirektør med det overordnede ansvar for selskabets kommunikation. Har det så været en succes? Det er naturligvis svært at bedømme, men Novozymes’ nu forhenværende frontfigur Steen Risgaard fik om nogen skabt sig et image som en af de mest troværdige topledere i dansk erhvervsliv. Hvor stor en andel Mads Twomey-Madsen havde i den bedrift, er uvist, for Risgaard var per definition en meget ekstrovert person, der hellere end gerne satte sig ved tilfældige borde i kantinen for at snakke med de ansatte, ligesom han ofte åbnede dørene i hjørnekontoret for journalister og medier.

Risgaards afløser, Peder Holk Nielsen, har trods en svær start fået enzymmotoren i rette gear, og med en kursstigning på over 40 procent det seneste år er man efterhånden tilbage på det niveau, man ramte i 2015, inden de værste problemer satte ind.

Indtil videre har Peder Holk dog ikke været i stand til at kapitalisere på den fremgang. I omverdenens øjne anses Novozymes-topchefen stadig som en kontant, men tilknappet herre, der bestemt ikke inviterer folk indenfor til en hyggesnak og en kop kaffe.

Så spørgsmålet er, hvor god Mads Twomey-Madsen egentlig har været til at profilere sin topchef? I Pandora er udfordringen nemlig en helt anden, da udviklingen på aktiemarkedet går den stik modsatte vej end i Novozymes. Der er således ikke meget hjælp at få udefra, og derfor venter der nu benhårdt arbejde med at få både Pandora og ikke mindst Anders Colding Friis tilbage i varmen hos investorer og analytikere.

Første fingerpeg om, hvor besværlig missionen er, får vi til februar, når Pandora aflægger sit årsregnskab.

 

LÆS MERE

Kapitalfond snupper tidligere Mærsk-topchef

Her er Danmarks bedste kapitalfond

Fonde køber stort ind på jubelregnskaber 

Nordic Capital: Derfor køber vi Lagkagehuset