Den danske smykke- og designvirksomhed Georg Jensen lignede længe lidt af et fejlskud for den Bahrain-baserede kapitalfond Investcorp.
Så sent som i begyndelsen af coronapandemien skrev virksomheden direkte i sine egne regnskaber, at den fremtidige drift af den hæderkronede danske sølvsmed var behæftet med betydelig usikkerhed.
Den uheldige udvikling kom, få år efter at koncernen på blot tre år frem til 2018 havde tabt over 300 millioner kroner efter en årrække med svigtende strategier og skiftende ledelser.
Men de udfordringer in mente var det i høj grad opsigtsvækkende, at Georg Jensen i sidste uge kunne præsentere et ualmindelig stærkt resultat for 2021 med en vækst i omsætningen på 20 procent samt ikke mindst en indtjening før renter og afskrivninger på over 200 millioner kroner.
Netop den stærkt positive udvikling, som er kommet i hus til trods for at også 2021 var præget af lukninger i detailhandlen, har nu ført til, at ejerne bag Georg Jensen i al fortrolighed har hyret investeringsbanken FIH Partners til at afsøge markedet for en køber til virksomheden.
Den gode økonomiske udvikling, kombineret med at Investcorp snart har ejet den danske sølvsmedje i næsten 10 år, betyder, at kapitalfonden anser timingen for at være optimal.
At man har håndplukket FIH Partners til opgaven, skyldes blandt andet, at den succesfulde M&A-rådgiver tidligere har stået bag salget af lampevirksomheden Louis Poulsen for Polaris samt møbelkoncernen Muuto for Maj Invest.
”Investcorp er en kapitalfond og vil sælge virksomheden på et tidspunkt. Selv om det selvfølgelig giver bedre mening at gennemføre et salg efter at have skabt stærke resultater i virksomheden, kan jeg ikke kommentere, om der er konkrete planer i den retning,” skriver topchef i Georg Jensen Mehul Tank i en mail til InsideBusiness.
Ifølge flere kilder med indgående kendskab til Georg Jensen-ejerens salgsplaner er ideen ikke, at lave en klassisk bred M&A-proces, men i stedet forsøge at finde en mere selektiv gruppe af købere, der enten har erfaring med netop leisure- og luksussegmentet, eller som har en vis veneration for den type brands.
Det kunne eksempelvis være den amerikansk retail-specialist L. Catterton eller en privat investor i stil med kinesiske Sparkle Roll, der for nogle år siden viste interesse for at overtage danske Bang & Olufsen. Paradoksalt nok har Georg Jensen i skrivende stund et prisskilt om halsen, der er noget højere end den aktuelle markedsværdi af netop børsnoterede B&O.
Gav Axcel grå hår
Investcorp overtog oprindelig Georg Jensen i slutningen af 2012, hvor man betalte omkring 800 millioner kroner for virksomheden. De daværende ejere i kapitalfonden havde i mere end ti år forgæves forsøgt at få en fornuftig forretning ud af selskabet, men især finanskrisen var kommet på tværs og ramt Georg Jensen hårdt. Alene i 2009 tabte den traditionsrige virksomhed næsten 150 millioner kroner, og de følgende år kæmpede Axcel hårdt for at få selskabet tilbage på sporet.
Det lykkedes nogenlunde, men investeringen i Georg Jensen blev langtfra et af de opkøb, der sikrede fondens investorer et tilnærmelsesvis acceptabelt afkast.
Oprindelig havde Axcel købt hele designkoncern Royal Scandinavia ud af bryggerigiganten Carlsberg helt tilbage i 2000 for lidt over 1 milliard kroner, men også søstervirksomheden Royal Copenhagen kæmpede under Axcels ejerskab med store udfordringer, inden det i slutningen af 2012 lykkedes at sælge porcelænsvirksomheden til finske Fiskars.
Her står Investcorp noget bedre stillet, idet man betalte omkring 800 millioner kroner for Georg Jensen og i skrivende stund har en gæld i ejerkonstruktionen bag på lidt over 400 millioner kroner.
Såfremt det lykkes kapitalfonden og FIH Partners at finde en pengestærk køber, der vil betale over 2 milliarder kroner for den danske designvirksomhed, kan det således ende med at blive en ganske hæderlig investering for Bahrain-fonden, selv om det på ingen måde så sådan ud for bare to år siden.
En kæmpe joker
Som i alle andre igangværende salgsprocesser samt dem, der skydes i gang i løbet af første halvår 2022, er den helt store joker den positive coronaeffekt, som mange virksomheder har oplevet og sættes til salg på ryggen af.
Senest kunne blandt andre Maj Invest høste et gyldent afkast på salget af fiskeriudstyrsproducenten Svendsen Sport, og flere andre forbrugerrettede selskaber, herunder SkatePro, Liewood, Creativ Company og mange andre, er i skrivende stund på jagt efter nye ejere.
Fælles for dem alle er imidlertid, at samtlige selskaber har opnået et massivt boost fra coronapandemien, hvor de mange nedlukninger ændrede forbrugeres adfærdsmønstre og øgede indkøb af fritidsudstyr og ting til hjemmet på bekostning af rejser, restaurantbesøg og andre oplevelser.
Det vanskelige for potentielle investorer er her at vurdere, hvordan et fremtidigt og mere normaliseret vækstscenario ser ud, og især mange kapitalfonde er panisk angste for at investere i netop retailkæder med stor forbrugereksponering for tiden.
Det skyldes ikke blot, at fondenes trackrecord i industrien mildest talt er elendig, men også at kapitalfondene på grund af deres opbygning vil være tvunget til at geare en investering blandt andet på basis af fremtidige vækstmål. Og såfremt de ikke opnås, risikerer det ikke kun at ramme afkastet, men simpelthen bringe fondene ud i en situation, hvor de kommer på kant med deres långivere.
Læs mere
Kapitalfond øjner kæmpe gevinst. Vil have 10 mia. kr. for transportgigant
Her er landets førende M&A-advokater
Nyt hæsblæsende M&A-år i sigte. Her er de største mandater
Kapitalfond mister dansk profil
Kapitalfond i limbo efter rodet generationsskifte
Kaotisk chefexit i kapitalfond