Reinholdt

Ugens Insider

Kendt kommunikationshus i frit fald

Det var engang landets største kommunikationshus, og efter et sløjt årti var det i bedring. Men efter at en højt profileret partner sagde farvel i 2016, har Mannov været på fuld retræte. Flere seniorprofiler har forladt selskabet, der kører med underskud og taber omsætning på tredje år.

Landets ældste PR- og kommunikationsbureau snurrer modsat i et nedadgående spin.

Mannov, der i sin tid satte strøm til den danske kommunikationsbranche og krydsede klinger med de største spillere som Advice, Operate og Geelmuyden Kiese, har været igennem nogle særdeles hårde år. Og nu er fodfæstet tabt igen.

Mannov taber omsætning og kører med underskud, og det vækker undren i branchen. For Mannov var engang landets største PR- og kommunikationsbureau og nok det første danske bureau, der nåede en volumen, hvor det for alvor begyndte at kunne skalere nye forretningsområder og måle sig med de udenlandske full-service-bureauer.

Men bid efter bid er selskabet blevet reduceret, og efter at tidligere topchef Steffen Lüders forlod Mannov i 2016 til fordel for en stilling som kommunikationschef i Novo Nordisk Fonden, er forretningen for alvor begyndt at smuldre mellem fingrene på ledelsen.

Mister seniorprofiler

Flere seniorprofiler har forladt kommunikationshuset, og en gennemgang, som InsideBusiness har foretaget af de seneste års regnskaber fra Mannov, viser, at omsætningen i dag er mere end halveret i forhold til 2004, hvor Mannov var på sit højeste. Fra højdepunktet til det nye lavpunkt kan man trække en næsten lige streg i 45 graders nedadgående vinkel, og alene sidste år faldt omsætningen med 8,5 procent oven i faldet forrige år på 24,7 procent. Samtidig kører kommunikationsbureauet med underskud for andet år i træk, og i 2017 lander dette på knap en halv million kroner.

For Reinholdt Schultz, der i 2012 overtog stillingen som administrerende direktør i selskabet efter Lüders, er den mest presserende opgave derfor at stoppe blødningen.

”Vi skal have skabt noget stabilitet på bundlinjen, og når det så er på plads, kan vi begynde at kigge på toplinjen igen. Men lige nu handler det om at skabe en stabil udvikling for Mannov,” siger Reinholdt Schultz.

Lige så højt prioriteret er imidlertid evnen til at kunne holde på de ledende medarbejdere. For som Lüders’ exit viser, så står og falder Mannov med nøglemedarbejderne og deres evner til at trække nye kunder ind i butikken og til at holde på de eksisterende.

Sagen Kort

Engang var Mannov landets største kommunikationsbureau og tangerede indtil for nylig de største konkurrenter i størrelse.

I 2012 overtog Reinholdt Schultz posten som administrerende direktør efter Steffen Lüders, der i stedet blev arbejdende bestyrelsesformand. Siden har han reduceret sin aktiepost i selskabet, så han i dag kun ejer en mindre mængde aktier.

Men da Steffen Lüders blev kommunikationschef i Novo Nordisk Fonden i 2016, tog han en stor del af omsætningen – og en gruppe seniorprofiler – med sig ud af selskabet.

Siden har Mannov kæmpet med vigende toplinje og rød bundlinje.

Da Steffen Lüders blev ansat som kommunikationschef i Novo Nordisk Fonden, valgte flere andre seniorprofiler og en enkelt partner at bruge anledningen til også selv at skille veje med Mannov, og det er et hul, der ikke endegyldigt er sat en prop i endnu.

Blandt andre Anne Reinholdt, der var direktør og partner i Mannov og sad tungt på kunderne i fødevare- og sundhedssektorerne, forlod selskabet samme år som Lüders for at blive kommunikationschef Gigtforeningen, og i 2017 mistede selskabet yderligere mindst to seniorrådgivere. Hvor mange seniorrådgivere og specialister der præcis har forladt Mannov, kan direktøren dog ikke svare på.

Men at der er udskiftning i staben, er der ikke i sig selv noget overraskende i, lyder det fra Reinholdt Schultz, der heller ikke er utilfreds med udviklingen i omsætning og resultat. Og i ejerkredsen, hvor det amerikanske kommunikationskonglomerat Grey Group ejer halvdelen af aktierne, er der stadig opbakning til Reinholdt Schultz.

“Selvfølgelig. Ellers havde han ikke været i ledelsen,” lyder det fra Mads Aagaard Winther, der er bestyrelsesformand i holdingselskabet og repræsenterer Grey Group i bestyrelsen.

Reinholdt Schultz er heller ikke selv utilfreds med resultatet i lyset af Steffen Lüders exit.

”Da Steffen og hele det team, vi havde bygget op omkring ham, forsvandt i midten og slutningen af 2016, så vidste vi også godt, at det ville koste på omsætningen. Og det har det gjort. Samtidig har vi mange faste omkostninger som husleje, køkken og administration, så derfor har det sådan set været forventeligt, at vi ville have nedgang i omsætning og resultat,” siger han og tilføjer, at det heller ikke kommer bag på ham, at der for tiden bliver skiftet ud i staben:

”Det er meget normalt, at der i en virksomhed, som er under forandring, er forandring. Det synes jeg ikke, der er noget specielt underligt i,” siger han.

Vil ikke være størst

Den roterende svingdør sætter sig imidlertid direkte på selskabets evne til at tjene penge. For mens en tredjedel af medarbejderne har forladt Mannov siden 2013, er overskuddet per medarbejder stort set uændret. Derfor er driftsoverskuddet (ebitda) næsten halveret i samme periode og lander på 1,3 millioner kroner i det seneste regnskab.

Selv om lyspunkterne i regnskabet er til at overse, mener Reinholdt Schultz, at selskabet bevæger sig i den rigtige retning.

”Jeg synes, vi er på en steady kurs, og vi har virkelig et godt team lige nu, som alle sammen har godt at lave og arbejder godt sammen. Vi har sindssygt travlt,” siger han og tilføjer, at man ikke har ambitioner om at vende tilbage til bureauets omsætningsmæssige storhedstid. For undervejs i nedturen har kommunikationsbureauet ændret mål, og ambitionen om at blive landets største PR- og kommunikationsbureau er skrinlagt.

”Vi havde en målsætning om at være de største. Det nåede vi. Nu har vi en anden målsætning, som er, at vi skal være de dygtigste,” siger han.

LÆS OGSÅ:

Kommunikationshus i stort reklamesats

Her er bureauerne, du ringer til, når det brænder på

Her er planen for at redde Berlingske

Skæbneår i mediebranchen: Se vinderne og de mest pressede spillere

JP/POL-topchef i svær linedans i købet af dagbladet Børsen

Gyser for dansk erhvervsjournalistik fortsætter med chefrokade på Berlingske og Børsen

Berlingskes topchef til Flying Tiger. Mediehus truet af ledelseskaos