Danske og nordiske film har gennem tiden vundet stor international hæder for film som ’Jagten’, ’Antichrist’ og ’Melancholia’. Men selv om de internationale priser sætter et tydeligt aftryk på bundlinjen, er muligheden for at hente et godt afkast i den nordiske filmindustri stadig et relativt overset blad. Her er det stadig de enorme hollywoodproduktioner som ’Star Wars’ og ’Avengers’, der løber med al opmærksomheden.
Men der er faktisk rigtig gode penge at tjene på at investere i nordiske film, og det vil en stribe velkendte ansigter fra den kommercielle side af filmindustrien nu bevise.
Den succesfulde danske medieiværksætter Christian Bévort er gået sammen i et investeringsprojekt med den nok mest anerkendte filmproducer i Skandinavien, Kim Magnusson, der har produceret store succeser som blandt andet ’Blinkende lygter’, ’Adams æbler’ og 2017-filmen ’I Kill Giants’. Sammen med andre folk fra film- og investeringsbranchen er de to nu ved at etablere den første filminvesteringsfond i Danmark under navnet Scandinavian Film Funds.
Her vil de investere 100 millioner kroner fra private og institutionelle investorer over en periode på 6 år, og målet er et årligt afkast på 12-14 procent i fondens løbetid på 8 år.
Sagen kort
Produceren Kim Magnusson og medieiværksætteren Christian Bévort er ved at rejse 100 millioner kroner til en ny fond.
Pengene skal investeres i 50 danske, svenske, norske, finske og islandske spillerfilm over de kommende 6 år.
Forventningen er et årligt afkast på 12-14 procent med lav risiko på grund af statsstøtte.
Den første investeringsfond i filmbranchen
Ideen er at investere i 50 nordiske spillefilm ved at gå ind i filmprojekterne som distributør, hvilket gør den nye fond til en direkte konkurrent til de to dominerende spillere på markedet: Nordisk Film Distribution og SF Studios. I modsætning til branchens producenter, som historisk har haft meget svingende indtjening, har indtjeningen for distributørerne været høj, mens risikoen har været lav, og det, kombineret med branchens kapitalproblemer generelt, er grundlæggernes motivation for at etablere den nye fond.
”Det begyndte med, at Kim og jeg snakkede om, hvad der skulle til for at tiltrække noget mere kapital til branchen. Mange private investorer ser på producenterne, men det er ikke her, de mest stabile afkast bliver genereret. De sikreste led i branchen er derimod distributionen, og det er her, der er et stort grundlag for at få et stabilt godt afkast,” siger Christian Bévort, der er managing partner i fonden.
Fonden er den første af sin slags herhjemme, og derfor er der ingen virksomheder, man direkte kan sammenligne med. Men ser man på de eksisterende distributører i markedet, er der uden tvivl et stort afkastpotentiale.
Få konkurrenter dominerer markedet
Nordisk Film Distribution, der er markedsleder i Danmark, leverede sidste år et overskud på 100 millioner kroner før skat af en omsætning på 674 millioner kroner, hvilket svarer til en overskudsgrad på 15 procent. Det kunststykke forventer de to grundlæggere at gøre efter i Scandinavian Film Funds.
”Vores beregninger er baseret på det gennemsnitlige afkast af halvdelen af markedsordningsfilmene siden 2012. Man kan mene, at det er optimistisk, men her er der faktisk ikke regnet internationalt salg med, og hvis vi rammer en film, der vinder priser i Cannes eller ved Sundance Film Festival, så er der en betydelig upside at hente i udlandet også. Det er selvfølgelig ingen garanti, men vi mener, det er realistisk med 12-14 procent i afkast om året,” siger Christian Bévort og tilføjer:
”Hvis afkastet bare kommer i nærheden af vores forventninger, så slår det de almindelige markeder, og så er det ovenikøbet uafhængigt af konjunkturerne.”
Alternativ til aktier og obligationer
Den nye fond taler ind i tidens store efterspørgsel på alternative investeringer. Obligationer forventes at give et meget lavt afkast de kommende år, mens forventningerne til afkastet på de globale aktiemarkeder også er skruet i bund.
Filmindustrien præsenterer i den forbindelse en interessant – om end noget kulørt – mulighed for investorer, der jagter den uhørte kombination af høje afkast og lav risiko.
Og risikoen bliver efter alt at dømme lav i den nye fond. For hvert filmprojekt finansieres med op til 45 procent via kulturstøtte fra de statslige filminstitutioner i Norden, og samtidig er sandsynligheden for at tabe hele investeringen på en enkelt film meget lille.
”Vores investering bliver først aktiveret, når filmen er greenlightet hos Det Danske Filminstitut, så hvis den falder til jorden, får vi vores penge tilbage. Så der er tæt på 0 procent risiko for, at vi taber på hele vores investering i den enkelte film,” siger Christian Bévort.
Første closing på 30-35 millioner kroner forventes gennemført før årsskiftet, så allerede i første kvartal af 2020 vil fonden kunne tiltræde de første aftaler om investeringer og distribution.
Fondens succes står og falder med de film, som det lykkes at lande, og det er også her, den egentlige udfordring ligger. De dominerende distributører under Nordisk Film og SF ejer også selv store produktionsafdelinger. Alle de film, der produceres af eksempelvis Nordisk Film-ejede Zentropa, går derfor også automatisk til Nordisk Films eget distributionsselskab.
For Scandinavian Film Funds gælder det således om at ramme de uafhængigt producerede film, der samtidig har stort salgspotentiale. Der skal fonden være endnu skarpere end konkurrenterne, men man har ifølge Christian Bévort allerede en pipeline af projekter, der er klar til at blive aktiveret i 2020.
Uafhængige film er nøglen til succes
De senere år har da også budt på flere eksempler på uafhængigt producerede bestsellere. Et godt eksempel er animationsfilmen ’Ternet Ninja’ af komikeren Anders Matthesen, som er den bedst sælgende danske biograffilm i 36 år.
”En film som ’Ternet Ninja’ havde faktisk ligget rigtig godt til os, og jeg tror, der er relativt stor sandsynlighed for, at vi havde vundet den, fordi produceren var uafhængig. Vi har lettere ved at tiltrække de uafhængige, fordi der er så få distributionsalternativer på det danske marked i dag,” siger Kim Magnusson.
De to grundlæggere understreger, at fondens primære formål er at levere et godt afkast til investorerne. At understøtte den kreative filmbranche er fint, men sekundært i forhold investorernes interesser.
”Vi er i markedet for at tjene penge til investorerne, så vi skal ikke ud at investere i små kunstfilm eller andre projekter, som ikke direkte tjener investorernes interesse. De film, vi investerer i, skal først og fremmest have stort salgspotentiale. Men det udelukker selvfølgelig heller ikke, at vi investerer i rigtig gode film med internationalt potentiale og potentiale til at vinde priser. For jo mere succesfuld filmen er, jo flere penge tjener vi til investorerne,” siger Kim Magnusson.
Hvis fonden viser sig at være en succes, er det planen at rejse endnu en fond med mere kapital og et bredere sigte, lyder det fra de to grundlæggere.
”Når vi om 3-4 år har en track record at vise frem, er det planen, at vi går i gang med at rejse en fond mere. De 100 millioner kroner, vi lægger ud med, er jo et relativt beskedent beløb i forhold til det potentiale, vi mener, der er i det nordiske marked – for ikke at sige det europæiske,” siger Kim Magnusson.
LÆS OGSÅ
Luxembourg-bank i stort sats på danske velhaverkunder
Amerikansk storbank indtager Købe
Vi afdækker priser på private banking
Vestjysk bankterrier jagter velhavere i Hovedstaden
Hvem skal købe bankernes livsvigtige obligationer? Nykredit siger nej tak
Bankernes rigmandsforretning skal til den ultimative test
Uafhængige spillere løber med bankernes velhaverkunder
Her yngler pengene, når markeder bløder. Se fondenes vindere og tabere