søren brandi

Ugens Insider

Konsulenthus tager hul på langsomt generationsskifte. Vil bevare selvstændigheden

Ejerkredsen bag konsulenthuset Hildebrandt & Brandi taler nu åbent om et generationsskifte. Ejerne vil langsomt indlemme nye, yngre kræfter i ejerkredsen for at bevare konsulenthusets selvstændighed. Med beslutningen har ejerkredsen også fravalgt et salg, selv om det formentlig ville give en langt højere pris.

Selv om ejerne af det danske rådgiverhus Hildebrandt & Brandi er langt fra at være pensionsmodne, har ejerkredsen iværksat et generationsskifte, der skal sikre konsulenthuset som en uafhængig dansk spiller.

Bag Hildebrandt & Brandi står de fire ejere Søren Brandi, Anders Nørgaard, Tomas Søe Lykke og Mikkel Leonhard Berre Eriksen. Men selv om eksempelvis managing partner Søren Brandi kun er 51 år, taler han og partnerne nu åbent både internt og eksternt om behovet for at udvide ejerkredsen.

Målet er at fordoble ejerkredsen fra fire til otte personer. Hvornår det skal være på plads, har Søren Brandi og de øvrige ejere ikke lagt sig fast på. Men for ejerkredsen handler det om at tage sin egen medicin, hvad angår rådgivning om ejerskifter, hvor det ikke er uset, at ejerledere alt for sent gør sig overvejelser og indleder et generationsskifte.

Planen om at udvide ejerkredsen er samtidig konsekvensen af en aktiv beslutning hos de fire ejere. Hildebrandt & Brandi skal forblive en selvstændig dansk spiller. Dermed har man indtil videre taget et aktivt valg om, at konsulenthuset ikke skal lide samme skæbne som Qvartz og Valcon, der begge er blevet opkøbt af større, internationale spillere.

”Det er vigtigt, at vi får udviklet vores partnergruppe og får lavet en bredde i den, så vi kan have et fortsat styrket ejerskab og kan blive ved med at være selvstændige og uafhængige,” siger Søren Brandi.

Han erkender, at det er en stor beslutning. Men det handler ifølge ham og de øvrige ejere om at indlede processen i god tid.

”I mange konsulentfirmaer er det vanskeligt at gå fra førstegenerationsejerskab til andengenerationsejerskab. Advokaterne og revisorerne har været gode til det, men der har ikke været samme tradition for det i management consulting. Enten stifter man sit selskab og lukker det selv, eller også bliver man købt af nogle internationale. Vi har sagt, at vi helst vil blive ved med at være uafhængige. Så vi skal være lækre for kommende generationer af potentielle ejere,” siger han.

Åben agenda

Søren Brandi fortæller, at alle i Hildebrandt & Brandi ved, at det er ejernes intention at generationsskifte virksomheden. Han fortæller, at ejerne allerede har dialoger, men ønsker ikke at uddybe dem nærmere.

”Det er en helt åben agenda, og alle i huset ved, at det er vores intention. Men når jeg fortæller det internt, fortæller jeg også, at det kan være, at vi ender med at sælge det eksternt, men så vil det kun være, fordi vi har gjort alt, hvad vi kunne for at få det til at lykkes internt,” siger Søren Brandi.

Søren Brandi lægger ikke skjul på, at Hildebrandt & Brandi også får henvendelser udefra. Hvem de kommer fra, vil han heller ikke uddybe. Men han tilføjer, at det ikke er i ejernes interesse at sælge konsulenthuset, selv om det unægtelig vil indbringe ejeren langt flere penge.

”Hvis vi solgte vores firma eksternt, kunne vi isoleret set tjene flere penge på det, end hvis vi sælger internt. Det vil nogle måske finde vanvittigt. Men det er, fordi pengene ikke er det vigtigste. Vi tror på, at der er en plads til vores firma på lang sigt som en uafhængig dansk spiller,” siger han.

Fordobling af overskud

For kommende medejer af Hildebrandt & Brandi er det et selskab i vækst, som man kan se frem til at blive en del af.

I 2021 blev overskuddet i Hildebrandt & Brandi mere end fordoblet fra 4,2 millioner til 8,8 millioner kroner før skat. Det er det bedste regnskab, der er målt før skat de seneste fem regnskabsår. Samtidig er antallet af medarbejdere vokset med knap 50 procent, så konsulenthuset i dag beskæftiger 65 ansatte.

Væksten kommer efter et år, hvor Hildebrandt & Brandi har lukreret på de store ændringer i det danske konsulentmarked, som har fundet sted de senere år. Det gælder især Bains opkøb af Qvartz, men også hollandske First Consultings køb af Valcon.

”Der er røre i markedet, og det er fint, for det gør, at vi og andre holder os skarpe. Det danske marked er ikke stort nok til, at der kommer andre internationale spillere end dem, der allerede er her,” siger Søren Brandi.

For godt et år siden fortalte Søren Brandi, at Hildebrandt & Brandi (H&B) ser store muligheder ved de internationale spilleres opkøb i Danmark. Navnlig i forhold til rekruttering, da det nu er blevet lettere for H&B at skille sig ud fra mængden som et konsulenthus med danske ledelsesværdier, men også i forhold til klienter, vurderer Søren Brandi.

Forud for Bains overtagelse havde Qvartz på dygtig vis formået at tage konkurrencen op med de såkaldte tier 1-managementkonsulenthuse McKinsey, Boston Consulting Group, Kearney og Bain & Company. Det kunne Qvartz blandt andet gøre ved at tilbyde en lavere pris, hvilket faldt i god jord hos flere fonde. Men efter Bains opkøb har Qvartz hævet priserne til Bain-niveau.

Derfor har Bains opkøb af Qvartz skabt et hul i markedet. Det har dog ikke fået Hildebrandt & Brandi til at hæve priserne, siger Søren Brandi.

”Vi oplever, at nogle af vores kollegaer har hævet priserne, men det lader vi dem om i en periode. Vi har arbejdet sammen med vores klienter i lang tid, så de skal ikke pludselig opleve, at vi hæver priserne for at udnytte en situation,” siger han.

Henter PwC-profil til sats i København

Hildebrandt & Brandi er lige nu i gang med et gearskifte. Konsulenthuset har sine rødder i Aarhus, men siden da er et kontor i København kommet til. Men Hildebrandt & Brandi vil udvide i København. Derfor går en del af oprustningen på en styrkelse af kontoret i København.

Til at stå i spidsen for kontoret i København har Hildebrandt & Brandi hentet Michael Szczepanski hos rivalen Strategy&, der er PwC’s strategiarm.

”Vi ser en stor mulighed i at blive ved med at være de største i Jylland. Men vi siger også, at vi er et hold på to kyster. Det er vores ambition at udbygge det, og derfor vil vi have et stærkt nok hold til også at kunne give de kommercielle svar, der er brug for i København,” siger Søren Brandi om oprustningen i København.

En anden megatrend i disse år er, at strategisk rådgivning i stigende grad kobles sammen med it-ydelser. De store it-tunge konsulenthuse som Accenture vil gerne blive stærkere på strategiscenen, mens BCG, McKinsey og det gamle Bain køber sig til it-specifikke ydelser og etablerer specialiserede datterselskaber inden for it.

Men hos Hildebrandt & Brandi afviser man indtil videre at gå ned ad den vej, hvor it-ydelserne langsomt kommer til at fylde mere.

”Vi har defineret, at vi er management consulting. Og ikke it-consulting,” siger han og tilføjer:

”Vi har set hos mange af vores kollegaer, at man bliver mere et it-hus, hvis man begynder at gå den vej. Vi er dog meget bevidste om, at vi skal være skarpe på de digitale kompetencer og er meget på udkig efter dem. Men vi skal ikke have dem, der er uddannet til at kode, men skal i stedet dem, der kan lave strategierne.”

For et par år siden stiftede Hildebrandt & Brandi datterselskabet H&B Analytics, der leverer analyser og driver EPSI Rating Danmark, der måler kundetilfredshed og -loyalitet. Ifølge Søren Brandi er det ikke utænkeligt, at Hildebrandt & Brandi vælger samme model, hvis konsulenthuset på et tidspunkt beslutter sig for at gå mere ind i de mere klassiske it- consultingydelser.

Læs mere

Her er de førende M&A-konsulenter efter historisk år

Stor rokade i topledelsen i konsulenthus. Ny direktør skal forløse stor vækstplan

Konsulenthus stiger til nye luftlag efter fusionsridt

Konsulenthuse dropper rabatter og hæver priserne på hedt marked

Konsulentkæmpe vil kapre større andel af grønt rådgivermarked

Amerikansk konsulentkæmpe køber op i Danmark

Amerikansk konsulenthus vil fordoble dansk kontor

Her er landets førende konsulenthuse

Deloitte melder klar til opkøb i jagt på superspecialister

PwC snupper profil hos konsulenthus til prestigeområde

Konsulenthuse opgiver jagt på medarbejdere i ophedet marked

Se konsulenthusene, de unge helst vil arbejde for. Bain tager kvantespring – Valcon glider ud