De mest prestigefulde brands i konsulentbranchen har historisk haft et solidt greb i landets unge business-studerende. De dygtigste businesstalenter har altid søgt mod de store amerikanske managementkonsulenthuse, hvor de har fundet et værdimæssigt match i det, som mange vil betegne som mere hårde værdier.
Det solide greb i de dygtigste talenter er intakt, men som noget helt nyt er konsulenthusene under pres af en generel tendens blandt talenterne, der nu vægter blødere værdier, såsom et mere fleksibelt og balanceret arbejdsliv, højere end nogensinde før.
Det viser den seneste undersøgelse fra rådgivningsvirksomheden Universum, der bygger på svar fra 2.878 business-studerende. En undersøgelse, som man følger tæt i rådgivningsbranchen, og som mange steder bruges til at måle effekten af virksomhedens brandstrategi.
Den nye undersøgelse viser, at den interne magtbalance i toppen af rådgiverbranchen er intakt, og branchen er fortsat den mest populære blandt de business-studerende.
Men konsulenthusenes popularitet er under pres. Kun tre af husene har forbedret deres placering, mens syv falder i popularitet. Det står i kontrast til en stribe offentlige arbejdspladser og banker, herunder Danske Bank og Nordea, der er årets højdespringere på listen.
Som konsulenthus har man derfor gjort det godt, hvis man har holdt fast i sin placering fra sidste år, vurderer Jesper Dansholm, rådgiver og direktør for Universum i Danmark, der står bag undersøgelsen.
Han fortæller, at det er kommet som en overraskelse for Universum, at især de akademisk dygtigste studerende vægter blødere værdier såsom et balanceret arbejdsliv højt. Netop de dygtigste studerende er typisk kandidater til de store konsulenthuse, og derfor bør det give stof til eftertanke, hvis man hedder McKinsey, Boston Consulting Group eller Bain, siger han.
”Blødere værdier er vigtigere for dem, der får de bedste karakterer, end for hele normgruppen. Work-life-balance er simpelthen vigtigere for de akademisk dygtigste. Det er et helt nyt mønster,” siger Jesper Dansholm.
Bain vinder på blødere image
I fem år i træk var McKinsey i top-2 over de mest populære arbejdsgivere for landets business-studerende.
Men i 2023 er konsulenthuset blevet overhalet indenom af Lego og Novo Nordisk, der har sat sig på første- og andenpladsen. Tredjepladsen går til A.P. Møller-Mærsk, mens McKinsey daler til fjerdepladsen.
I hælene på McKinsey følger Deloitte, der har formået at holde fast i sin femteplads. Det samme gælder McKinseys evige rival, Boston Consulting Group (BCG), der endnu en gang er de business-studerendes sjettemest foretrukne arbejdsgiver.
”Man har gjort det godt i år, hvis man holder fast i sin placering. Det gælder f.eks. BCG. Omvendt falder McKinsey to pladser tilbage fra sidste år, og det skal nok ses i lyset af et generelt træk mod blødere værdier for alle business-studerende,” siger Jesper Dansholm.
Det tredje store tier 1-hus, Bain, er endnu en gang en af årets højdespringere. Bain går tre placeringer frem til en placering som nummer 14, hvilket cementerer de markedsføringsmæssige fordele, som overtagelsen af danske Qvartz har givet.
Qvartz var i mange år et yderst stærkt brand blandt de unge talenter, og inden fusionen med amerikanske Bain & Company indtog Qvartz en fornem placering som nummer 19 over de unge business-studerendes foretrukne fremtidige arbejdsgivere.
Iføgle Jesper Dansholm viser de underliggende data i Universums undersøgelse, at Bain har det blødeste image blandt de tre store amerikanske konsulenthuse. Derfor er det oplagt at kæde Bains fremgang sammen med de fremherskende bløde værdier blandt de dygtigste talenter, mener han.
Hos Bain genkender managing partner i Danmark Hans-Henrik Beck billedet.
”Det, der er rigtig godt, er, at når vi dykker ned i Universums underlæggende data, fremgår det, at det ikke kun er branchen, men i høj grad også de værdier, vi i Bain står for, som resonerer hos de studerende. Vi står ikke for inklusion, diversitet, fleksibilitet eller social impact, fordi det ser godt ud, men fordi det er godt for vores ansatte, vores kultur, vores kunder og de samfund, vi er en del af. Og det er bare langt nemmere at skabe og vedligeholde en inkluderende kultur, når vi modtager ansøgninger fra så mange passionerede, originale talenter, som deler vores værdier og har forskellige styrker at bringe i spil.” siger Hans-Henrik Beck.
Big four-huse svømmer mod strømmen
Zoomer man ind på big four-husene, Deloitte, PwC, EY og KPMG, er den interne magtbalance uændret.
Fælles for big four-husene er, at de i mange år har oprustet massivt på rådgivningssiden, som mange steder for længst har overhalet den klassiske revisionsforretning med flere længder.
Det gælder ikke mindst Deloitte, der i flere år også har rangeret højt i talenternes agtelse. Som nævnt fastholder Deloitte sin samlede femteplads i undersøgelsen, men Deloitte er det andetmest populære konsulent- og rådgiverhus.
Rivalen PwC har i flere år været i en positiv gænge, og fremgangen fortsætter i år, hvor PwC går en placering frem til en 7.-plads. Omvendt går både EY og KPMG en placering tilbage til henholdsvis en 13.- og 25 plads.
”Hvis du kigger på big four, er billedet det samme. De svømmer mod strømmen. Management onsulting falder en smule i attraktivitet, men er stadig den mest attraktive branche. Nu falder den lidt, og vores hypotese er, at det hænger sammen med den her trend mod blødere værdier,” siger Jesper Dansholm.
Læs mere
Luften går af ballonen i konsulentbranchen
Revisionskæmpe opruster med tidligere dansk landechef i amerikansk konsulenthus
Nu indledes konsulenthuses kamp om offentlige milliardaftaler
Konsulentkæmper svinger sparekniven efter flere års vild vækst
Chef for PwC’s konsulentsats fortid efter uenighed
Ledelse i stort konsulenthus trækker sig
Opkøbt konsulenthus tager hul på ekspansionstogt
Tronskifte presser sig på hos flere af erhvervslivets toprådgivere
PwC blæser til angreb på konsulentmarkedet. Vil fordoble omsætning til 1 mia. kr. på fem år
Opkøbt konsulenthus retter sigtekornet mod big four og Implement