Alt er ved det vante i konsulentbranchen. Og så alligevel ikke.
De senere år har budt på uhørt travlhed hos landets førende managementkonsulenthuse, der har redet på en sand rus af M&A-, transformations- og digitaliseringsopgaver fra et umætteligt dansk erhvervsliv.
Efterspørgslen på konsulenthusenes kompetencer har sat massivt blus under indtjeningen hos konsulenthusene. Den største udfordring reelt har været, at manglen på hænder har gjort, at konsulenthusene i visse tilfælde har været nødt til at takke nej til opgaver.
Men i de seneste måneder har noget ændret sig.
En galopperende energikrise, stigende renter og en inflation, der ikke er set højere i årtier i store dele af Europa, har sat virksomheder i både Danmark og udlandet under massivt pres. Aktiemarkederne styrtbløder, og de seneste års glohede M&A-markeder begynder så småt at fryse til is.
Men ligesom det er tilfældet med samfundsøkonomien, hvor konkurser og fyringsrunder lader vente på sig, har landets førende konsulenthuse stadig til gode at opleve, at efterspørgslen efter deres ydelser køler af.
Men det er kun et spørgsmål om tid, forventer flere af husene.
”Vi arbejder lige nu rigtig meget med vores kunder på, hvordan de skal forberede sig på nedturen. Der er ingen tvivl om, at den kommer. Spørgsmålet er, hvor dyb den bliver, og hvor mange sektorer den rammer,” Nicolai Broby Eckert, Senior Partner and Managing Partner i Norden for Simon-Kucher & Partners.
Usikkerheden blandt landets virksomheder har for alvor bredt sig den seneste måned, hvor centralbankerne har hævet renterne markant i et forsøg på at tackle den galopperende inflation.
”Lige nu er der nok en udbredt følelse af usikkerhed. Hvordan ser det ud med finansiering, som har stor betydning for M&A-markedet? Hvordan ser det ud med positionerne i Rusland? Supply chain-situationen er godt nok løsnet op, men skaber også fortsat usikkerhed og problemer. Den kombination gør, at større strategiske projektet kan blive skubbet lidt, men også at andre behov opstår,” siger Christoffer Husted Rasmussen, landechef og partner i AT Kearney.
Opbremsning på M&A-markedet vil koste
Stemningsskiftet kommer efter et år med massiv vækst hos langt de fleste af landets førende managementkonsulenter.
Især M&A-markedet har for mange konsulenthuse været en guldgrube. 2021 går således over i historien som et af de travleste M&A-år. Og det har man i den grad kunnet mærke hos landets strategihuse, der ofte spiller en rolle, når store virksomhedstransaktioner finder sted.
En opgørelse fra InsideBusiness har tidligere vist, at strategihusenes dyrebare kommercielle due diligence-teams blev bragt i spil i en stor andel af de allerstørste transaktioner, der involverede danske selskaber i 2021.
Selv om aktiviteten stadig er høj, hersker der efterhånden ikke tvivl om, at den globale økonomiske usikkerhed begynder at indhente M&A-markedet, hvor det især på de helt store handler er blevet markant sværere at få enderne til at mødes.
”Alt, hvad der har med transaktioner at gøre, er et andet game end sidste år. Det rammer os ikke så hårdt, fordi meget af vores arbejde handler om porteføljearbejde, hvor det drejer sig om at få optimeret efter et køb eller gjort klar til et salg. Men deciderede processer er der færre af,” siger landechef og partner i Kearney Christoffer Husted Rasmussen.
Samme vurdering lyder fra de to revisionskæmper Deloitte og PwC, der qua deres strategiarme er begyndt at røre på sig på markedet for de lukrative kommercielle due diligence-opgaver.
”Der er stadig mange penge i kapitalfondsmarkedet, både globalt og lokalt, der skal placeres. Nogle af de bedste deals, hvis du spørger rundtomkring, bliver lavet i tider, som vi er på vej ind i. Og lige nu er M&A-aktiviteten stadig stærk, men det vil typisk være der, hvor vi vil opleve en reduktion, hvis der kommer en recession,” sagde Deloittes topchef, Anders Dons, for nylig til InsideBusiness.
Krise kan dæmpe væksten
Dykker man ned i regnskaberne for landets førende strategihuse, skiller især det tyske konsulenthus Simon-Kucher sig positivt ud.
Med en vækst i bruttofortjenesten på over 50 procent til 94 mio. kr. begynder Simon-Kucher for alvor at slå sit navn fast på det danske marked. I hælene på Simon-Kucher følger AT Kearney, Deloitte og McKinsey, mens væksten var mere begrænset i konsulenthuse som PA Consulting, Accenture og PwC.
Simon-Kuchers danske kontor gik i mange år under radaren, men for godt og vel tre år siden valgte Simon-Kucher at lancere en stor dansk og nordisk ekspansion. Den ser nu for alvor ud til at give pote.
En mulig recession, som er scenariet hos flere topøkonomer, kan dog lægge en kortvarig dæmper på væksten, erkender konsulenthuset.
”Der er ingen tvivl om, at vi er på vej ind i en krise. Den vil ramme alle. Også os. Afhængigt af, hvordan det udvikler sig, får vi måske et år med mindre vækst, men det er vores forventning, at vi hurtigt vil være tilbage på sporet igen,” Omar Ahmad, Senior Partner i Danmark and global chef for HealthTech i Simon-Kucher.
Omar Ahmad understreger dog, at den begyndende krise ikke har fået konsekvenser for strategihuset.
”Vi har ikke set krisen i vores tal endnu. Men det er klart, at der er nogle sektorer, der allerede er ramt, men til gengæld er der andre, der vokser,” siger han.
Modsat mange af de store amerikanske strategihuse skiller Simon-Kucher sig ud ved, at strategihuset ikke vil byde på opgaver, der handler om at nedbringe en virksomheds omkostninger.
”Vi laver ikke cost-out-projekter, så der vil nok være en periode, hvor vi får lidt mindre at lave, fordi virksomhederne vil have 100 pct. fokus på omkostningsbesparelser. Men vi laver også omkostningsbesparelser i kommercielle organisationer, så vi arbejder i øjeblikket med, hvordan vi kan hjælpe de kommercielle organisationer på nedturen,” siger Nicolai Broby Eckert.
Kørte på ’næsten usundt’ niveau
Intet er som bekendt så skidt, at det ikke er godt for noget. Nogenlunde sådan ser man på det hos den amerikanske konsulentkæmpe AT Kearney.
Ifølge landechef Christoffer Husted Rasmussen betyder den nye situation nemlig, at konsulenthuset har fået mere tid og overskud til at fokusere på andre opgaver. F.eks. rekruttering, som har været en kæmpe udfordring for konsulenthusene i de seneste hektiske år. Det samme gælder investering i nye og eksisterende kunder, fortæller han.
”Vi kørte på et næsten usundt højt aktivitetsniveau i nogle perioder sidste år. Også i foråret. Vi har et mere normalt leje lige nu. Det er helt ærligt godt, fordi der er mange ting, du ikke får gjort, når du kører på et meget højt aktivitetsniveau,” siger han.
Læs mere
Bain ser frem efter opslidende fusion: Vil være topchefernes foretrukne M&A-rådgiver
Her er de førende M&A-konsulenter efter historisk år
Stor rokade i topledelsen i konsulenthus. Ny direktør skal forløse stor vækstplan
Konsulenthus stiger til nye luftlag efter fusionsridt
Konsulenthuse dropper rabatter og hæver priserne på hedt marked
Konsulentkæmpe vil kapre større andel af grønt rådgivermarked
Amerikansk konsulentkæmpe køber op i Danmark
Amerikansk konsulenthus vil fordoble dansk kontor
Her er landets førende konsulenthuse
Deloitte melder klar til opkøb i jagt på superspecialister
PwC snupper profil hos konsulenthus til prestigeområde
Konsulenthuse opgiver jagt på medarbejdere i ophedet marked
Se konsulenthusene, de unge helst vil arbejde for. Bain tager kvantespring – Valcon glider ud