;
Carsten Sachmann 01

Ugens Insider

Konsulentkæmpe river vægge ned i Norden i jagt på talenter og vækst

It-konsulenthuset Accenture har nedbrudt murene i den nordiske forretning i jagten på vækst og de bedste talenter, som flere konsulenthuse kæmper hårdt om. De danske mål er skrottet, og fremover skal succeser eller fiaskoer alene måles på nordisk niveau.

Det tunge it-konsulenthus Accenture har i flere år arbejdet på at blive en slagkraftig spiller på markedet for strategirådgivning på topniveau, og nu sætter konsulenthuset tryk på ambitionen med en ny nordisk strategi.

Accenture befinder sig i sværvægterklassen af danske it-konsulenthuse i hård kamp med Big Four-husene, EY, PwC, Deloitte og KPMG, men har i de senere år haft et erklæret mål om at udfordre de store strategihuse som McKinsey, Boston Consulting Group og Bain & Company ved at satse endnu hårdere på strategirådgivning.

Den nye nordiske offensiv er en del af en ny global strategi, der skal sikre Accenture en større del af den massive vækst inden for især it-relaterede konsulentydelser, som tromler gennem hele Europa, i takt med at industritunge sektorer sætter digitalisering og automatisering øverst på dagsordenen.

I Danmark er strategien lagt i hænderne på Carsten Sachmann, som fra årsskiftet har været dansk landechef. Han tog over for mangeårig landechef Philip Wiig, som i dag er driftschef på tværs af Norden.

”Vi kan gøre en forskel, når opgaverne går på tværs af regioner og landegrænser. Der er mange af vores konkurrenter, der er begrænset af, at de ikke arbejder så glidende og åbent på tværs af landegrænser, fordi de superoptimerer. Men jeg behøver ikke at optimere i Danmark,” fortæller Carsten Sachmann.

Af den årsag gør Accenture op med lokale målsætninger.

”Jeg bliver kun målt på nordiske mål. Jeg har ingen danske mål. Vi går all in. Det understreger bare intentionen om, at vi bliver nødt til at samle kræfterne, og vi bliver også målt på det,” siger Carsten Sachmann.

Forbereder sig på udsving

Accentures danske forretning har i flere år været mere eller mindre stagnerende. I seneste regnskabsår, 2019/2020, dalede omsætningen for andet år i træk. Til gengæld sted driftsresultatet til 106 mio. kr. mod 67 mio. kr. året forinden.

Med den nye nordiske strategi er Carsten Sachmann og Accenture forberedt på, at der vil komme udsving i den danske forretning fra år til år.

”Der kan komme flere variationer i det. Det kan være fint, hvis vi har brugt mange af vores dygtige folk til et projekt i Tyskland og Sverige, fordi det er vigtigere for firmaet,” fortæller Carsten Sachmann.

Til gengæld vil Accentures danske regnskaber fremover indikere, i hvor høj grad det lykkes Carsten Sachmann og organisationen at sikre kundevækst i Danmark.

”Jeg håber selvfølgelig, at det går den anden vej, så vi har nogle kunder eller projekter, hvor vi kan tiltrække folk udefra og stille et team, vi ellers aldrig ville kunne matche. Der skal være balance i tingene på sigt, men der vil være variationer på tværs af kalenderår. Det vil derfor ikke være nødvendigvis godt eller skidt, hvis det går op eller ned fra det ene år til det andet,” fortæller han.

Krav til opkøb sætter begrænsninger

Accenture er børsnoteret i New York på Nasdaq-børsen, og derfor er Carsten Sachmann begrænset i, hvor meget han kan fortælle om selskabets vækstambitioner i Norden.

Men han lægger ikke skjul på, at Accenture skal tage sin del af det voksende marked.

”Hvis vi vokser med samme hastighed som markedet, er det ikke en succes. Vi ser, at det går stærkt i vores branche, og syd for grænsen er der nogle markeder, der vokser endnu hurtigere,” siger han.

På globalt plan har Accenture tilkendegivet, at konsulenthuset er klar til at købe op og deltage i konsolideringen af markedet.

I Danmark skal man dog flere år tilbage for at finde det seneste store opkøb fra Accenture. Seneste opkøb var således reklamebureauet Hjaltelin Stahl, som Accenture købte i begyndelsen af 2019, mens Accenture i Sverige for få måneder siden overtog softwareselskabet Cygni.

Hjaltelin Stahl er i forbindelse med den nye strategi blevet sat i spidsen for Accentures communicate-division i Norden med en klar ambition om at vokse – dog organisk.

I den nye strategi har Accenture besluttet, at den ikke vil integrere opkøb, men derimod fastholde identiteten og kulturen i virksomhederne. Det sætter naturlige begrænsninger for, hvilke virksomheder der er interessante for Accenture.

”Vores kultur skal forandres til at være mere inkluderende, vi skal favne flere kulturer, fordi ellers lykkes vi ikke med den her vækststrategi. Det betyder også, at de, der kommer om bord, skal selv være store nok til at fastholde en identitet. Det er svært, hvis det er en ny virksomhed med 20 ansatte, men kommer der en Cygni eller Hjaltein Stahl ind, er de store nok til at kunne fastholde deres kultur.”

Rekruttering er hovedudfordring

Rådgiverbranchen har i mange år haft en stærk tiltrækningskraft på de unge business-studerende. Især konsulenthuse som McKinsey, Deloitte og Boston Consulting Group har i mange år haft flere stjerner hos de studerende.

Sådan var det også i den seneste undersøgelse fra rådgivningsvirksomheden Universum, der bygger på svar fra 3.700 business-studerende.

Accenture er dog i de seneste år dalet i anseelse hos de unge studerende, og 2021 faldt Accenture to pladser tilbage til en 49.-plads over de business-studerendes foretrukne arbejdspladser.

Generelt er truslen mod Accentures vækstambitioner da også rekruttering, hvilket Accenture ikke står alene med. Det går igen hos flere store konsulenthuse, der løbende beretter om en hård kamp om de klogeste hoveder samt om en generel mangel på nok kompetencer.

”Den største udfordring, vi har lige i øjeblikket, er adgangen til nye dygtige kollegaer. Der er knaphed på dygtige kollegaer. Inden for sikkerhed, cloud, data og intelligence er der alt, alt for få mennesker at gribe fat i,” fortæller Carsten Sachmann.

Det er også i det lys, at Accentures strategi om at nedbryde grænserne i Norden skal ses.

”Vi har været vant til at lave lokal rekruttering. Med en ny en fælles nordisk struktur vil vi nu i højere grad kunne rekruttere på tværs af Norden,” siger Carsten Sachmann.

”Vi har været vant til at lave lokal rekruttering. Med en ny en fælles nordisk struktur vil vi nu i højere grad kunne rekruttere på tværs af Norden,” siger Carsten Sachmann.

Læs mere

Konsulenthus på opkøbsjagt

Konsulenthuse i hård kamp om it-rådgivere

Konsulenthus blæser til angreb: Vi kigger ind i de brølende 20’ere

Selvsikker konsulentkæmpe afviser salgsplaner

M&A-konsulenter har travlt som aldrig før

Her er konsulentbranchens førende spillere efter højdramatisk år

Kommuner starter eget “konsulenthus” som svar på strenge sparekrav

Implement opruster med profil fra Qvartz i nordisk konsulentkrig

Ægteskabsplaner med Bain er et stort sats for Qvartz

Sværvægter blæser til angreb på eliterådgiverne

Ukonventionel rådgiver udfordrer de store konsulenthuse