APC web

Inside story

Kontroversiel pensionsaktør nærmer sig den store jackpot 

Mæglervirksomheden APC er under angreb fra større pensionsselskaber, og stifter Peter Lindblad har sågar været anklaget i en nu frafaldet politisag anlagt af konkurrenten SEB Pension. Alligevel er det lykkedes at opbygge en guldrandet forretning, som ventes at kunne sælges for 600-700 millioner kroner. InsideBusiness går bag om den måske mest kontroversielle aktør på det danske pensionsmarked, som jagter ny ekspansion.

En morgen i december 2015 stod der pludselig bevæbnet politi foran døren til Peter Lindblads hjem i Klampenborg. De var sendt ud for at ransage villaen for kundekartoteker og andre kompromitterende erhvervshemmeligheder, som var stjålet fra Peter Lindblads tidligere arbejdsgiver, SEB Pension.

Episoden blev kulminationen i en af de mest kulørte sager i den danske pensionssektor i mange år. En sag, der startede, da en journalist tog billeder af nogle mapper fra SEB hos APC Forsikringsmæglere. Informationen endte ad omveje hos SEB Pension, som hyrede advokatfirmaet Plesner til at udarbejde en politianmeldelse med påstand om brud på markedsføringsloven i form af tyveri af erhvervshemmeligheder.

Anklagen blev taget meget alvorligt af Københavns Politi. Men sagen blev frafaldet i maj sidste år ifølge et brev fra senioranklager Elisabeth Boserup til Peter Lindblad, som InsideBusiness har set. Dermed blev der sat punktum i politisagen.

Men spørger man rundtomkring i pensionsbranchen, konstaterer man hurtigt, at APC Forsikringsmæglere og direktør Peter Lindblad er en aktør, der deler vandene. Selv lægger han ikke skjul på, at forretningsmodellen med opsøgende salg til kunder på et lukrativt marked for velhavende pensionskunder generer nogle af de store spillere.

”Vi er jo i en branche, hvor man har levet godt af, at alting har været maskeret og gemt væk, og så kommer der pludselig nogen, som er en lille smule disruptive i markedet og spørger: Hvorfor skal tingene være skjult, og hvorfor kan man ikke vise, hvad det koster, og hvorfor kan man ikke sammenligne korrekt? Det kan selskaberne ikke lide, for det er det, de tjener penge på. Det er, hvad det her handler om,” siger Peter Lindblad.

Agerer som forsikringsmægler

Selv slår man sig fra APC’s side op på at være en uafhængig forsikringsmægler, der lever op til den strenge lovgivning om, at man ikke må modtage provision eller andet vederlag fra pensionsforsikringsselskaber i tilknytning til det konkrete kundeforhold.

Alligevel har APC en gruppe pensionsselskaber, som får størsteparten af de pensionsordninger, man høster hos kunderne. Ifølge tal leveret af Peter Lindblad selv valgte 56 procent af kunderne at placere deres pensionsformue hos Topdanmark, 29 procent i AP Pension og 15 procent i Skandia Pension i 2016.

Af APC’s samlede pensionsformue under forvaltning på 14 milliarder kroner har kunderne samlet set placeret 1,3 milliarder kroner hos Danica, PFA, SEB og Nordea Liv & Pension, idet disse kunder ifølge Peter Lindblad har mest gavn af at bibeholde deres formue der.

”Spørger du Topdanmark, AP Pension eller Skandia Pension, så er de sikkert glade for os. Vi er jo en platform ligesom Momondo. Alle selskaber er inviteret med, det er bare et spørgsmål om, at man sænker sine priser.”

Peter Lindblad peger på, at APC år for år får undersøgt sin forretning af PWC for at sikre, at dets værktøjer overholder den ret stramme mæglerlovgivning. Hans budskab er, at kunderne vælger APC og de nævnte pensionsselskaber på grund af it-platformen og sammenligningerne på tværs:

”Vi tager ikke mange kunder, nej, mange kunder vælger os. Vi bliver ikke succesfulde på den lange bane ved blot at flytte folk. Det skal også være i folks interesse. Vores kunder vælger selv, hvad de vil. Vi viser kunderne, hvad tingene koster. Vi har sammenlignelighed og transparens, og så har vi det, som ingen af de andre har: uvildighed.”

APC’s prisstruktur  

Etableringsomkostning til APC 

0,975 procent af saldo 6 millioner kroner
Dog minimum 7.500 kroner

Beløb opkræves fra den dag, aftalen indgås med APC, men indregnes i ÅOP over syv år. Udtræder kunden af samarbejdet med APC inden for syv år, vil den oplyste ÅOP være større end det oplyste.

 Løbende vederlag til APC 

0,65 procent af saldo 6 millioner kroner
Dog minimum 5.000 kroner per år

Beløb opkræves månedligt bagud med virkning fra den dag, aftalen indgås.

Konkurrenter er ikke begejstrede

I de selskaber, som taber kunder til APC, er man bestemt ikke begejstret for den nye fremadstormende konkurrent, der typisk tager de pensionskunder, som fra tidligere job har en større pensionsformue stående, der måske ikke får så meget opmærksomhed i det eksisterende pensionsselskab. Ifølge Peter Lindblad opstår konflikten, fordi APC tager kunder fra mange af de selskaber, der har egen dyr distribution.

”Det generer af en eller anden årsag mange i pensionsbranchen. I stedet for at passe deres egen forretning, bliver de ved med at drible udenom ved at forsøge at rette fokus et andet sted hen. Det er det, der generer os.”

Til gengæld for at flytte pengene tager APC en etableringsprovision og et løbende vederlag, der falder, desto større saldoen er. Således betaler man løbende 0,65 procent af saldoen på beløb under 3 millioner kroner, mens der ikke forfalder provision, hvis saldoen er større end 6 millioner kroner.

Da APC i dag har 14-15 milliarder kroner under forvaltning, bliver det til en rigtig fin forretning at drive pensionsmæglervirksomheden, der i høj grad bedriver opsøgende salg for at få pensionskunderne ind.

I 2014 og 2015 leverede selskabet en bruttofortjeneste på ca. 50 millioner kroner per år. Dog faldt overskuddet i 2015 til 6 millioner kroner, blandt andet fordi man havde store personaleomkostninger og advokatomkostninger til at tilbagevise anklager i en sag om, at man havde brudt provisionsforbuddet i forbindelse med en rejse med den nære samarbejdspartner AP Pension. Sagen blev undersøgt af Finanstilsynet, der dog frafaldt alle anklager.

Jagter ny finansiel partner

Trods de gode resultater finder ejerkredsen nu alligevel, at det er tid til at sælge virksomheden. APC hyrede i løbet af sommeren Danske Banks corporate finance-division til at finde en køber til virksomheden, og ifølge InsideBusiness’ oplysninger er et salg nært forestående.

Processen har dog ikke været uden udfordringer, og mange af de især hjemlige kapitalfonde har valgt at trække sig fra processen relativt tidligt, fordi man ikke tror på, at APC kan opnå tilstrækkelig fremgang de kommende år til at retfærdiggøre det prisskilt på 600-700 millioner kroner, som Peter Lindblad og Danske Bank har sat på virksomheden.

En stor del af den pris kan ifølge flere kapitalfonde, som InsideBusiness har talt med, kun forsvares, hvis det de kommende år lykkes APC at få bedre fat i markedet for virksomhedskunder.

Men Peter Lindblad søger en partner til udviklingen af forretningen.

”Det kunne være super godt at udvikle denne forretning i et meget hurtigere tempo. Og der er nogle ting, vi synes ligger lige til højrebenet.”

Indtil nu har APC nemlig skabt sin store fremgang primært ved at kontakte privatpersoner med tilbud om at flytte deres mere eller mindre hensygnende pensioner til andre selskaber, der kan give kunderne et bedre afkast og lavere omkostninger.

Den øvelse sker først og fremmest ved, at APC’s konsulenter ringer op til folk på klassisk telemarketingfacon. Flere kapitalfonde er imidlertid tøvende over for, hvordan firmaet vil være i stand til at tage næste skridt ind på erhvervsmarkedet. Her vurderes den metode nemlig at være utilstrækkelig, og derfor har flere fonde indtil nu takket pænt nej til at kigge videre på APC.

En naturlig model er, at APC går ind på markedet for firmapensionsordninger:

“Vi er kun på privatmarkedet. Vi har 9.000 kunder. En stor del af dem er beslutningstagere, og det er sådan, at de spørger os, om de ikke kan få samme koncept for alle deres medarbejdere. Så det går vi og overvejer. Så hvis man synes, at ens medarbejdere også skal have frie valgmuligheder og ikke skal være tvunget ned i en æske, som deres arbejdsgiver synes, at de skal ned i, så kunne det være en lille smule revolutionerende.”

Søger partner til ekspansion

Netop det marked er centralt for den globale mæglerkoncern Aon, som tidligere var en nær samarbejdspartner og koncernassocieret med APC. Men det nære koncernforbundne forhold blev officielt afsluttet fra og med april sidste år.

Seneste regnskab fra APC viser, at selskabet før renter og afskrivninger tjente 23 millioner kroner, såfremt man renser regnskabet for en masse engangsomkostninger. En pris på over 500 millioner kroner for APC kan ifølge flere kapitalfonde derfor kun regnes hjem, hvis man tror på, at APC de kommende år vil være i stand til at levere en markant vækst.

Ifølge InsideBusiness’ oplysninger har Peter Lindblad dog gennem hele salgsprocessen selv været overbevist om, at APC står over for yderligere ekspansion de kommende år, og derfor har man også fra begyndelsen gjort det klart, at man som udgangspunkt ikke ønsker at gå i dialog med industrielle købere. Peter Lindblad søger en partner, som kan støtte en hurtigere ekspansion via firmapensionsmarkedet.

”Det kræver nogle investeringer. Vi sidder ikke med samme tegnebog som SEB, Danica og PFA, så vi skal tænke os lidt om. Så vi skal have nogen med, som synes, det er en god idé, hvis det er den vej, vi går.”

Lindblad og den øvrige ejerkreds har således en klippefast tro på, at de ved at have en kapitalfond i ryggen kan beholde en del af deres aktier, som så på længere sigt kan blive endnu mere værd.