En mistænkelig brand, anklager om klonede biler og leasingaftaler, der var så økonomisk urentable, at der må eksistere ukendte parallelaftaler med kunderne.
Det skandaleramte leasingselskab Winleasing efterlader sig ikke blot en kæmperegning til især Ringkjøbing Landbobank og Skat.
Konkursen i Winleasing har også åbnet for en række ubesvarede spørgsmål om Winleasings drift, som nogle af landets førende insolvensadvokater fra Poul Smidth/Kammeradvokaten og DLA Piper skal forsøge at besvare.
Tilbage sidder Ringkjøbing Landbobank med et krav på 70 millioner kroner, mens Skattestyrelsen har 24 millioner kroner i klemme i konkursen i leasingselskabet, der blev stiftet med et lån fra blandt andre Vækstfonden og som en af finanskrisens helt store fallenter, Steen Bryde, har spillet en central rolle i.
Konkursen i Winleasing er kulminationen på et skandaleforløb i leasingselskabet, der blev indledt med en mistænkelig brand i leasingselskabets lokaler, der beskadigede flere af selskabets luksusbiler. Politiet mistænkte, at brandene var påsat, men ingen er blevet anholdt.
Winleasing var dog langtfra færdig med at være i politiets og myndighedernes søgelys. I forbindelse med en større aktion mod et netværk, som politiet mistænkte for at klone biler, kom Winleasing igen i politiets fokus.
Det førte til, at Nordsjællands Politi ransagede Hørsholm-selskabet og konfiskerede en række biler, som var mistænkt for at være blevet klonet. Kloningen dækker over en avanceret form for svindel, hvor stjålne biler sløres og efterfølgende leases ud. Winleasing nægter dog, at selskabets biler er blevet klonet.
Alligevel måtte Winleasing kaste håndklædet i ringen i juli i år.
Forud havde Skattestyrelsen indgivet en konkursbegæring mod Winleasing, fordi det var myndighedernes vurdering, at leasingselskabet ikke var i stand til at betale sine forpligtelser til både Ringkjøbing Landbobank og Skat.
Konkursen har som bekendt efterladt Ringkjøbing Landbobank med et større tocifret millionbeløb i klemme. Leasingselskabet har en gæld på 35 millioner kroner til Ringkjøbing Landbobank, som har taget virksomhedspant for 70 millioner kroner
Men banken skal ikke sætte næsen op efter at få dækket hele sit krav, vurderer kuratorerne.
”På det foreliggende grundlag er der umiddelbart ikke udsigt til fuld dækning af bankens krav under virksomhedspantet,” skriver kuratorerne Cathrine Wollenberg Zittan, der er advokat og partner i Poul Smidth/Kammeradvokaten, og Peter Hedegaard Knudsen, partner i DLA Piper, i en kreditredegørelse fra 24. juli, som InsideBusiness har fået aktindsigt i.
Ringkjøbing Landbobank har ikke reageret på InsideBusiness’ henvendelse for en kommentar. Det samme gælder den nu tidligere ledelse i Winleasing.
Leasingaftaler var økonomisk urentable
Skatteforvaltningens konkursbegæring mod Winleasing, som blev indgivet, få dage før selskabet selv begærede sig konkurs, kaster lys over nogle af de forhold, der førte til leasingselskabets konkurs.
I konkursbegæringen, som InsideBusiness har fået aktindsigt i, fremgår det, at baggrunden for Skatteforvaltningens store krav mod selskabet især drejer sig om en foreslået ændring af den registreringsafgift, som Winleasing betaler på størstedelen af sin flåde.
Skattestyrelsens forslag til ændringen skyldes, at Winleasings kunder i langt størstedelen af tilfældene slet ikke havde betalt en aftalt førstegangsydelse, når de leasede en bil gennem selskabet.
Førstegangsydelsen var ellers aftalt i Winleasings kontrakter, som også har dannet baggrund for den standardkontrakt, som Winleasing har haft med Skattestyrelsen, som har givet leasingselskabet mulighed for kun at betale en forholdsmæssig registreringsafgift på sine biler.
Konsekvensen er ifølge kurator, at Winleasings aftaler med kunderne mildest talt har været en dårlig forretning. Beregninger fra kurator tyder på, at den årlige forretning på leasingaftalerne har været på mellem -32,04 og 2,93 procent.
”På baggrund heraf har Skattestyrelsen konstateret, at selskabets leasingaftaler ikke ville være blevet godkendt, såfremt de var blevet indsendt til Motorstyrelsen med de ændrede vilkår, idet leasingaftalerne uden betaling eller med en negativ forrentning eller en meget lille forrentning ikke kan anses for indgået på markedsvilkår,” skriver kurator Cathrine Wollenberg Zittan i konkursbegæringen fra Skatteforvaltningen.
Styrelse: Selskab har haft sideordnede, ukendte aftaler
Samtidig er det Skatteforvaltnings vurdering, at Winleasing ved siden af de officielle leasingkontrakter har haft aftaler med kunderne. Aftaler, som Skatteforvaltningen ikke kender nærmere til.
”Det er herefter Skattestyrelsens opfattelse, at der ved siden af indgåede leasingaftaler, foreligger et andet aftalegrundlag for leasingaftalerne, som Skattestyrelsen ikke har kendskab til. Skattestyrelsen begrunder dette med, at 1. leasingydelse og/eller de løbende leasingydelser ikke bliver betalt, selv om at det i kontrakten mellem selskabet og leasingtager er bestemt, at betaling af førstegangsydelse og/eller de løbende leasingydelser skal ske,” lyder det i konkursbegæringen.
Den manglende betaling fra kunderne af den aftalte førstegangsydelse betyder, at Skattestyrelsen mener, at Winleasing ikke har kunnet nøjes med at angive såkaldt forholdsmæssig registreringsafgift på sine biler, men derimod har skullet betale fuld registreringsafgift på i alt 79 biler.
Og det er ikke småpenge, der er tale om. Ændringen betyder nemlig, at Winleasing skal betale hele 21,8 millioner kroner mere i registreringsafgift, mener Skatteforvaltningen.
Millionregningen er også årsagen til, at Skatteforvaltningen tog skridtet og begærende Winleasing konkurs.
Læs mere
Topadvokater skal granske krakket leasingselskab. Landbobank har millioner i klemme
Landbobank har millioner på spil i udskældt ejendomskoncern
Skandale ryster milliardærs ejendomskoncern
Milliardærfamilie vil sælge skandaleramt byggegrund. Jyske Bank har 400 millioner på højkant
Formuepleje ramt af modvind på prestigeprojekt
Ringkjøbing Landbobank i klemme i lukningstruet skandalefirma
Ringkjøbing Landbobank, dømt fallent og Vækstfonden spiller nøgleroller i skandaleramt leasing-firma