Der er godt nyt på vej for de leasingselskaber, der har orden i penalhuset, og som er godt trætte af at blive slået i hartkorn med branchens brodne kar. Dem har der nemlig været lige lovlig meget fokus på de seneste år med både vanvidsbilismesager, klonede biler og især konkursramte og lukningstruede leasingselskaber som dem i Scanleasing, Falke Biler og Winleasing – overraskende nok blandt andet med Ringkjøbing Landbobank som långiver som beskrevet i InsideBusiness.
Men det er nu lykkedes brancheforeningen Finans & Leasing, der primært organiserer de største aktører i den brogede branche, at placere en certificeringsordning så højt på den politiske dagsorden, at den er kommet med i regeringsgrundlaget med ordene:
”Regeringen vil fortsat øge indsatsen mod skattely samt slå ned på og lukke skattehuller. Det kan eksempelvis være i forhold til at komme ulovlige transaktioner til livs ved at udvide kravet om brug af digitale kasseapparater til flere brancher eller ved, at der indføres en licensordning for leasingselskaber. Der tages initiativ til en særlig indsats for at sætte ind over for økonomisk kriminalitet, og myndighedernes indsats skal forstærkes.”
Direktør Christian Brandt hæfter sig ved formuleringen – og peger på, at det altså ikke er nagelfast, at der kommer en certificeringsordning, som brancheorganisationen har kæmpet for at få på plads længe. Han vil alligevel gerne kvittere for formuleringen:
”Det er positivt, at det er kommet med i regeringsgrundlaget. Vi forestiller os, at man kopierer modellen, som bruges ved regulering af forbrugslånevirksomheder. Det er på mange måder sammenligneligt, og det bør også kunne bringes i spil på leasingselskaber.”
Fit & proper-regler for leasingselskaber
Christian Brandt henviser til, at reglerne for finansieringsselskaber indebærer en række punkter, såsom at ledelsen er fit & proper, at der er fokus på, at finansieringsselskabet kan vise, at man kan lave systemer, der er nødvendige for at trække data ud om kreditværdighedsvurdering af forbrugerne, og at der er en ordentlig balance mellem forbrugernes behov og långivningen, som er lige så relevante for leasingselskaber som for finansieringsselsaber.
En licensordning kan passende ligge under Finanstilsynets jurisdiktion, mener Christian Brandt.
”Det er i sagens natur ikke os, der foreslår, hvordan en sådan ordning præcis skal se ud. Det foregår politisk. Vi ved jo, at der sidder en embedsmandsarbejdsgruppe, som skal se på denne licensordning. Vi har haft foretræde for dem engang i vinter – og der sidder både Justitsministeriet, Erhvervsministeriet og Skatteministeriet med.”
Ifølge Christian Brandt er det også i branchens egen interesse, at der bliver ryddet op i brodne kar.
”Der er rigtig mange leasingselskaber derude – og mange af dem er ikke medlemmer hos os – der kører en fin forretning. Det her skal fjerne de få ulovlige virksomheder, som f.eks. drives eller bruges af bandekriminelle, eller hvor vi har set, at de ikke driver en ordentlig forretning. Man skal huske, at f.eks. fleksleasingbranchen består af ’rigtige’ leasingselskaber, som selv har bilerne på bøgerne, såvel som af aktører, som reelt set kun er formidlere af andres leasingaftaler. Disse formidlere bliver formentlig ikke underlagt licenskrav, men indførelsen af en licensordning og krav om god skik vil få alle leasingselskaber til at være mere forsigtige med, hvilke formidlere de samarbejder med. Og på den måde vil det påvirke hele værdikæden positivt.”
Christian Brandt peger selv på, at branchen har givet store problemer og tab for statskassen.
”Der har jo både været Scanleasing og Falke Biler, som staten har tabt trecifrede millionbeløb på. Vi har selv råbt politikerne op igennem nogle år nu, og heldigvis er regeringen nu lydhør.”
En licensordning kan komme klonede biler til livs
Finans & Leasing henviser til, at der også har været problemer med klonede biler, som typisk er luksusbiler, der er blevet stjålet i et andet land, f.eks. Tyskland eller Schweiz hvorefter bilen har skiftet identitet og stelnummer og er endt i Danmark som leasingbil.
”Der er klart, at en licensordning ikke vil kunne udrydde vanvidsbilisme, det kan vi ikke påstå. Men den kan være med til at rydde op i f.eks. problemstillingen om klonede biler, der jo også handler om brodne kar i synsbranchen. Det er derfor positivt, at Motorstyrelsen og Færdselsstyrelsen samarbejder med os for at sætte mere fokus på kloning og dæmme op for brodne kar i synsbranchen,” siger Christian Brandt.
Også Forsikring & Pension følger med i udviklingen i leasingbranchen. Senest har man som beskrevet i InsideForsikring opsagt den såkaldte F-deklarationsaftale med virkning fra 2025, der delvis erstattede leasingbiler, som var blevet konfiskeret af staten. Herfra er underdirektør Pia Holm Steffensen også positiv over for en certificeringsordning til branchen.
”Vi støtter Finans og Leasings ønske om et mere reguleret marked. Er der orden i penalhuset, er det alt andet lige lettere at finde en partner inden for forsikringsbranchen. Det er rigtigt, at der har været mange møgsager knyttet til leasingbranchen – leasingbranchens biler – men det har for så vidt ikke påvirket vores syn på leasing. Der findes nok brodne kar i de fleste erhverv.”
Læs mere
Den nye erhvervsminister kan være et skræmmende genfærd for bank- og pensionssektoren
Hvor blev elefanten i rummet af, Finans Danmark?
Afsløring: Lunars store kryptosatsning er på kant med reglerne
Nøglepersoner forlader Lunar på kritisk tidspunkt
Storbank har i al ubemærkethed solgt sine aktier i Lunar
Problemerne tårner sig op for Lunar. Har Finanstilsynet sovet i timen?
Er festen er slut i venturebranchen? Fondes værdier i hård opbremsning
Forvaltere brænder fingrene på lån til virksomheder
Velhaverbank kaprer tunge kunder fra stor kapitalforvalter
Problemerne tårner sig op for Danmarks største kapitalforvalter
Blodrøde tal rammer flere af landets største kapitalforvaltere
Kapitalforvalter klar med ny alternativ fond til privatinvestorer
Kapitalforvaltere blev forgyldt i 2021. Nu er billedet vendt på hovedet