Boston pics lang

Inside story

Luften går af ballonen i konsulentbranchen

Væksten i det danske konsulentmarked løjer af i år, forudser internationalt analysehus, der følger branchen tæt. Efter massiv økonomisk uro breder usikkerheden hos kunderne sig, og det har fået dem til at stille nye krav til konsulenthusene.

Selv om det ene store konsulenthus efter det andet afviser enhver krisesnak, tyder meget på, at det danske konsulentmarked er på vej ned i gear, i takt med at der breder sig en stigende nervøsitet blandt kunderne.

Opbremsningen kommer efter flere år med massiv vækst, hvor konsulenthusene har rekrutteret massivt og betalt store lønstigninger for at holde på deres ansatte. Men den globale økonomiske uro med høje renter og inflation har ændret prioriteterne hos konsulenthusenes kunder, i takt med at bekymringerne har vokset sig større.

Det har inden for de seneste måneder fået flere store, internationale konsulenthuse til at indlede større fyringsrunder, der skal spare tusindvis af ansatte væk. Det gælder bl.a. McKinsey, der har indledt en fyringsrunde, der vil koste op mod 2.000 ansatte jobbet verden over. Tidligere har også Accenture, Deloitte og EY meddelt, at de svinger sparekniven.

På det danske marked er ingen konsulenthuse officielt gået gang i større fyringsrunder. Men i kulisserne tales der åbent om en mindre opbremsning i markedet, ikke mindst i lyset af at det lukrative M&A-marked er kølet betydeligt af.

Og meget tyder på, at det vil kunne aflæses på væksten på det danske konsulentmarked i år, viser en ny rapport om det danske konsulentmarked fra analysehuset Source Global Research.

Rapporten måler temperaturen blandt de større konsulenthuse i Danmark og Norden samt deres kunder. En af overskrifterne i den nye rapport er, at væksten i både det danske og nordiske konsulentmarked tager et dyk i år.

Ifølge Source Global Research forventes væksten på det danske konsulentmarked at falde til 7 procent i år mod 10,8 procent sidste år. Til sammenligning forventes det svenske, norske og finske konsulentmarked alle at vokse med 8 procent.

”Forsigtigheden, der krøb ind i markedet mod slutningen af 2022, forventes at bremse farten på væksten i 2023. Kunderne kigger på, hvordan de kan strømline deres forbrug, fordi de er under stigende finansielt pres. Denne forsigtighed falder sammen med, at efterspørgslen på nogle ydelser daler fra tidligere høje niveauer. Et eksempel er cybersikkerhed, hvor væksten aftager noget efter tre år i træk med intensiv aktivitet, fordi mange kunder har implementeret den nødvendige beskyttelse eller styrket deres interne kompetencer,” siger Joel Bradbury, analytiker i Source Global Research.

Kunder stiller nye krav til konsulenthuse

Selv om virksomheder landet over begynder at kunne se lyset for enden af tunnelen efter et år med stigende renter og inflation, tyder meget alligevel på, at presset på konsulenthusene tager til.

Ifølge Source Global Research tegner der sig et billede af, at kunderne er mere tilbøjelige til at udsætte projekter, reducere størrelsen på dem eller skære projekter op i flere, mindre bidder. Ifølge analysehuset er det en tendens, der er mere fremherskende i Norden end andre steder i Europa.

Især for de danske virksomheder gælder det ifølge Source Global Research, at de er mere fokuseret på at håndtere og styre risikoen ved de stigende omkostninger, der har ramt mange markeder det seneste år.

“Jeg oplever ikke, at de bryder projekter op, men hvis de store transformationsprojekter ikke er essentielle, bliver de udskudt. Vi ser det også den anden vej rundt med essentielle transformationsprojekter, der bliver opprioriteret,” udtaler partner og leder af KMPG’s danske rådgivningsforretning Mads Raahede, der lige nu er midlertidig topchef i KPMG i Danmark, i rapporten fra Source Global Research.

Det gode for konsulenthusene er dog, at over halvdelen af de adspurgte kunder i rapporten svarer, at usikkerheden ikke får dem til at ændre ved deres forbrug af konsulenter. 44 procent svarer endda, at de forventer at øge deres forbrug, mens kun 5 procent vil skære ned på brugen af eksterne konsulenter.

Til gengæld er det også mange kunders forventning, at priserne vil stige i det kommende år. 57 procent af de adspurgte virksomheder, der er kunder hos konsulenthuse, svarer nemlig, at de forventer noget eller betydelig stigende priser.

Det skyldes i høj grad, at kunderne har travlt med at søge rådgivning om store – men også dyrere – transformationsprojekter, først og fremmest organisatoriske, men også digitale. Forventningen blandt kunderne er, at den type projekter er mere komplekse og kræver nye løsninger, og derfor er de også villige til at betale mere, fremgår det af rapporten.

Kampen om talenter køler af

Hos brancheforeningen MR, en forening for managementkonsulentvirksomheder i DI, har man endnu ikke set tegn på, at væksten i konsulentbranchen er under pres.

Men brancheforeningen erkender, at det ikke vil være usandsynligt, at branchen ikke kan holde de samme høje vækstrater som de foregående år.

”2022 var endnu et rekordår med en vækst i branchen på knap 20 procent. Så meget desto mere skal man være en stor optimist for at forvente uændret flyvehøjde. Jeg er dog forsigtig optimist, for trods økonomisk usikkerhed er der stadig stor efterspørgsel efter rådgivning og gode beslutningsgrundlag. Vi holder skarpt øje med de månedlige beskæftigelsestal, og de er for den brede kategori videnservice forsat opad til og med marts,” siger Katrine Ellersgaard Nielsen, branchedirektør i MR, der er en del af DI.

Indtil videre afviser flere store konsulenthuse såsom BCG og Bain, at de mærker en afmatning i markedet. Ifølge BCG’s danske landechef, Anders Fæste, ”har BCG ingen planer om afskedigelsesrunder” og ”ansætter derimod som planlagt”, mens Bains danske topchef, Hans-Henrik Beck, har fastslået, at Bain fortsætter med at “tiltrække, udvikle og fastholde” medarbejdere.

I kulisserne taler flere kilder i konsulentbranchen dog om en begyndende afmatning. Dels er beslutningerne hos kunder længere tid undervejs, dels er lukrative markeder som rådgivning i forbindelse med M&A-processer faldet drastisk.

Sideeffekten er, at den hidsige talentkamp aftager. Det er således ikke blot blevet nemmere at rekruttere, hvilket ellers har været en stor udfordring i flere år. Det er også blevet nemmere at holde på sine ansatte, lyder det fra flere kilder i branchen.

”Jeg tror, at kampen om talenter aftager en smule. Vores rekrutteringsstrategi er ikke lige så aggressiv, som den var for et år siden,” siger Mads Raahede, partner og leder af KMPG’s rådgivningsforretning i Danmark.

Læs mere

Revisionskæmpe opruster med tidligere dansk landechef i amerikansk konsulenthus

Nu indledes konsulenthuses kamp om offentlige milliardaftaler

Konsulentkæmper svinger sparekniven efter flere års vild vækst

Chef for PwC’s konsulentsats fortid efter uenighed 

Ledelse i stort konsulenthus trækker sig

Opkøbt konsulenthus tager hul på ekspansionstogt

Tronskifte presser sig på hos flere af erhvervslivets toprådgivere

PwC blæser til angreb på konsulentmarkedet. Vil fordoble omsætning til 1 mia. kr. på fem år

Opkøbt konsulenthus retter sigtekornet mod big four og Implement

Tysk konsulentkæmpe trykker på speederen i Danmark

Konsulenthuse reber sejlene efter gyldent år. Se, hvem der er vokset mest