Arbejdet med SEO bør målrettes mod søgeord og -fraser, der skaber betalende kunder. Store mængder trafik har ingen værdi, hvis ikke det kan konverteres til betalende kunder. Som med andre typer markedsføring, er målet, at det kan mærkes på bundlinjen.
Mange begår den fejltagelse, at de arbejder med fokus på søgeord eller -fraser med et højt antal månedlige søgninger. Antallet af søgninger har dog som sådan ingen relevans, da målet er at kunne konvertere trafikken til betalende kunder. Derfor er konverterbar trafik altid at foretrække.
Hvordan målretter jeg min SEO-indsats korrekt?
Du kan målrette din SEO-indsats på flere måder. Det vigtigste er, at det er databaseret. Dataene kan du dog få flere steder fra. Det er selvfølgelig bedst at optimere ud fra eksisterende SEO-data, hvilket selvfølgelig kan hente fra Google Analytics eller andre trafikanalyseværktøjer.
Er der søgeord eller -fraser, der skaber mange konverteringer, hvor du ikke i forvejen har en topplacering, er det oplagt at målrette indsatsen mod disse. Derved er du garanteret, at du ikke spilder enten tid eller penge, afhængigt af, om du selv udfører SEO-arbejde, eller udliciterer til et bureau eller konsulent.
Brug Google AdWords-data til målretning af SEO-indsats
Ikke alle markedsfører sig via Google AdWords. Mange gør dog, da det er en glimrende måde at lave målrettet annoncering på. Arbejder du også med SEO, er det særligt fordelagtigt, at du også annoncerer via AdWords, da dine AdWords-data kan bruges i forbindelse med optimering af din SEO-indsats.
Vil du f.eks. markedsføre og sælge en kontinentalseng, kan det gøres på flere måder. Der er mange relevante søgeord, der kan målrettes. Sælger du allerede kontinentalsenge via AdWords, kan du dykke ned i dataene, hvorved du kan vurdere de søgeord og -fraser, der skaber mest salg. På disse søgninger kan du derefter opjustere din SEO-indsats.
SEO er vigtigt for enhver online forretning
Ikke alle forretninger arbejder med SEO. Det er en skam, da det er vigtigt for enhver forretning, der driver en webshop eller hjemmeside med salg af produkter eller ydelser. En stor del af alle online handler starter med en Google-søgning, hvorfor man som forretning går glip af omsætning, hvis ikke man er synlig i Google.
Det er ikke blot B2C-forretninger, der kan skabe store mængder salg via SEO – det er også gældende for B2B-forretninger. Faktisk er det som regel den bedste måde for en B2B-forretning at skabe salg på, da annoncering på sociale medier mv. har begrænset succes.
Da der er kommet større fokus på SEO, er konkurrencen dog også blevet større. Derfor skal man forvente at skulle investere en vis mængde tid og penge i søgemaskineoptimeringen, før resultaterne kan ses.