;
skatteminister

Redaktørens analyse

Mærkværdig bil-alliance risikerer selvmål med afgiftsreform

Et partnerskab bestående af bilbranchen, bilimportørerne og FDM står last og brast med Dansk Folkeparti for at få en såkaldt teknisk reform på bilområdet presset igennem. Men fordelene for forbrugere, leasingbranchen og flere andre spillere blandt bilfirmaerne er ikke entydige - og eksperter er kritiske

Der blev jublet blandt bilglade danskere og nybilsforhandlere, da regeringen præsenterede et udspil til billigere biler i Danmark i sidste uge. Nu skulle registreringsafgiften sænkes til 100 procent fra de nuværende 150 procent for lidt større biler. En umiddelbar win-win for både bilejere og alle bilbranchens lobbyister.

Men alligevel skete der noget uventet. For de seneste dage har De Danske Bilimportører, FDM, Bilbranchen og Autobranchen indledt en politisk offensiv for at ændre regeringens forslag til en mere teknisk baseret model, hvor især biler, der kører langt på literen og har meget sikkerhedsudstyr, fremover bliver billigere.

Bilfolkenes vigtigste alliancepartner i projektet er Dansk Folkeparti, som lidt overraskende har valgt at gå mod regeringen og støtte en storstilet teknisk afgiftsreform. Nu har bilimportørerne sendt deres egen rapport på gaden med afsæt i parternes tidligere udspil om lavere, løbende og tekniske bilafgifter, som plæderer for, at den danske registreringsafgift erstattes af en teknisk afgift baseret på CO2-udslip, bilens vægt og en højere løbende afgift i stedet for den nuværende model, hvor afgiften beregnes ud fra bilens værdi og nyvognspris.

Fordelene ved den tekniske reform er ifølge tilhængerne mere miljøvenlige biler, mindre bøvl med registreringsafgiften og sikrere biler til danskerne. Men omvendt er der også risiko for alvorlige konsekvenser af forslaget. Hvad sker der for eksempel med danskere, der netop har købt ny bil? De står til at miste hundredtusindvis af kroner i værditab, og samtidig er det ikke entydigt, hvad de får ud af forslaget. Avanceret miljøteknologi i bilerne bliver ganske vist billigere, så det bliver lettere at få fingre i en såkaldt hybridbil eller pluginhybridbil, der kan lades op og køre kortere ture på el, men en stor del af teknologien er langtfra færdigudviklet endnu – og ønsker danskerne overhovedet disse biler? Det bør særligt FDM tænke nøje over.

Samtidig er der betydelig risiko for fejl, når et så kompleks lovforslag skal hastes gennem systemet. Det frygter man også fra embedsmændenes side.

Bilfabrikker overdriver

For i dag er det desværre sådan, at der er rigtig mange biler på markedet, som ikke holder, hvad de lover, hvad angår CO2-udslip og kilometer på literen. Faktisk er det kun en lille del af bilerne på markedet, som kører det oplyste antal kilometer på literen i praksis, og så synes der at være en tendens til, at resultaterne fra især de tunge hybridbiler overdrives. Det kan derfor være problematisk at basere en registreringsafgift på disse parametre.

På andre fronter er det vigtigt, at der sker noget. For i dag vælger mange danskere at købe en lille, billig bil, der i det nuværende system pålægges den laveste afgift. Men disse minibiler er qua deres størrelse meget usikre, når det gælder sammenstød med større biler ved høje hastigheder. Blandt redningsfolk er disse forhold velkendte, omend alvoren aldrig rigtig er gået op for den brede offentlighed.

Heller ikke i bilbranchen er der enighed om at støtte den tekniske afgift. Det er der gode grunde til, for trods miljøsvindelsager synes BMW og VW-koncernens brands Audi, VW, Seat, Porsche og Skoda overlegne, når det gælder implementering af den nye miljøteknologi i bilerne. Det samme gælder Toyota og Mercedes. Så de vil alt andet lige have en konkurrencefordel.

Det efterlader især de førhen meget populære franske bilmærker i en udfordret situation, og det var formentlig derfor, at bilimportøren Interdan indrykkede ironiske annoncer til støtte for forslaget i dagspressen. Meldingen i Finans fra Interdan Bilers topchef, Kenneth Hansen, er, at man hellere ser en reform, hvor man igen gnaver en del af afgiften bort, som regeringen har lagt op til.

Fra eksperterne hos Bilbasen, hvor Jan Lang følger bilmarkedet tæt, peger man på, at den nye reform kan vise sig alt for kompleks for skattesystemet lige nu. Derfor giver det mere mening at vende blikket mod regeringens oprindelige forslag – eventuelt med et par modifikationer så sikkerhedsudstyr i bilerne ikke pålægges 100 procent afgift.

Leasingbranchen bliver ramt

Endelig er der leasingbranchen, der i den grad har lukreret på det nuværende afgiftssystem. I årevis har det været velkendt, at de med fiffige metoder har kunnet udnytte den eksisterende værdibaserede afgiftsmodel til at trylle registreringsafgifterne helt i bund – og blandt andet derfor har netop leasingbilerne vundet indpas herhjemme. Deres konkurrencefordel vil blive voldsomt udfordret af en teknisk afgiftsreform, men vil blive mindre presset af den 100 procent-reform, som regeringen har lagt op til.

Tilbage står nogle meget komplekse forhandlinger mellem regeringen og Dansk Folkeparti. Et ærgerligt scenario opstår, hvis man gennemfører en uigennemtænkt teknisk afgiftsreform, som tilgodeser tunge og teknisk overkomplicerede hybridbiler, der ikke holder, hvad de lover.

Får man samtidig bremset regeringens 100 procent-afgiftsmodel, har den mærkværdige alliance mellem billobbyisterne og Dansk Folkeparti begået et regulært selvmål.

Billedtekst: Skatteminister Karsten Lauritzen (V) står over for meget svære overvejelser, når det gælder en reform af afgifterne på bilområdet.

 

LÆS MERE

Hårdknude i bilforhandlinger. Her er de mulige løsninger

VW-chef advarer om problem med dansk billeasing 

Vi henter italiensk bilskønhed med mangler

Bilforsikring bliver teknologisk slagmark. Nu vil selskaberne holde øje med kørslen

Prisdumping, opgør, skilsmisse og store tab af markedsandele. Forsikringsbranchen ændrer sig hastigt  

Udlandet sværmer om danske forsikringsguldæg

Her er forsikringsselskaberne med de højeste og laveste omkostninger