Han er gjort af et blod, der skaber legender. En legende om Danmarks mest succesfulde virksomhed over tid, A. P. Møller – Mærsk, og det er et ansvar, som Robert Uggla har taget på sine skuldre som CEO for A.P. Møller Holding. Det er næsten en byrde, som synes for tung at bære for enhver mand eller kvinde. Ikke mindst for den lidt drengede, rødblonde 39-årige Robert Uggla med blå skjorte og slips, der trådte frem på scenen foran VL-gruppernes ledere til VL Døgnet 2017.
Men rygtet er løbet Mærsk-arvingen i forvejen. For der tales respektfuldt om hans virke og personlighed fra de folk, der er løbet ind i Robert Uggla erhvervsmæssigt. Derfor tog InsideBusiness straks af sted for at opleve Mærsks nye stjerne på nært hold i en af hans sjældne offentlige optrædener.
Temaet var Mærsks fortid og fremtid. Et passende valg, for Robert Uggla tog tilhørerne på rejse gennem Mærks historiske udfordringer – og ikke mindst den udfordrede nutid. Dermed tog han også ejerskab til sin rolle, der minder stadig mere om hans morfars, Mærsk Mc-Kinney Møllers.
For Robert Uggla er det ikke nyt, at Mærsk er udfordret. Arnold Peter Møller var også udfordret og måtte lære sig et nyt håndværk på et skib med dampmotor i stedet for sejl, og Mærsk Mc-Kinney Møller var udfordret, da han måtte konstatere, at der på et tidspunkt ikke var en arving, han kunne overdrage den daglige ledelse til.
Blå bog Robert Uggla
Robert Uggla er født den 28. marts 1978.
Han er søn af Gustav Peder Hansson Uggla og Mærsk Mc-Kinney Møllers datter Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla.
Har siden 2007 været gift med jurist Paola Konopik, men hvem han har fem børn.
Robert Uggla er samfundsfaglig student fra 1997 og blev i 2003 uddannet civiløkonom, master of science in business administration fra Handelshøjskolen i Stockholm.
Efter en kort karriere i New Yorks finansverden kom Robert Uggla til Mærsk i 2004, hvor han i to år arbejdede for containerrederiet Maersk Line.
Fra 2006-2009 var Robert Uggla chef for Maersk Line i De Forenede Arabiske Emirater.
I 2009 blev Uggla chef for Broström Tankers, der siden blev en integreret del af Maersk Tankers.
I 2012 blev Robert Uggla udpeget som direktør for Svitzer, og i 2016 blev han så direktør i holdingselskabet bag A.P. Møller-Mærsk
”Ejerskabet var hans brændende platform. I stedet for som i dag havde du et familiemedlem, der styrede det hele. Der var ikke nogen til at afløse ham dengang i de tidlige 90’ere. Derfor valgte han Jess Søderberg som sin afløser,” lød det fra Robert Uggla.
Pointen var, at Mærsk har haft mest succes, når man har omfavnet forandringer i samfundet. Snarere end ladet sig skræmme af dem, og den ånd skal koncernen finde frem igen:
”Ledelsen i Mærsk har gjort et fantastisk stykke arbejde. Og vi er meget konkurrencedygtige på vores kerneområder. Men virksomheden er præget af et vanskeligt miljø. Ikke alene er vi bunden af cyklerne i flere af vores forretningsområder. Mange af områderne er også inden for industrier, der er stagneret. Vi har ikke været gode nok til at skabe nye forretningsområder og plante nye frø over de sidste 10 år,” lød det fra Robert Uggla.
Skabelsen af holdingselskabet er helt central
En del af løsningen på udfordringerne ligger ifølge Mærsk-arvingen i holdingopsplitningen af koncernen. For Mærsk-koncernen har haft brug for at blive delt op, så holdingselskabet bedre kan diversificere porteføljen mere. Det er nemmere i den nye ejerstruktur, da holding-selskabet bedre kan investere bredt i for eksempel Danske Bank eller DFDS- aktier, mens datterselskaberne kan fokusere på deres specifikke forretningsområde. Det betyder også, at der ikke er for meget flytten rundt med kapital i datterselskaberne. Det giver en bedre kapitaldisciplin i de enkelte selskaber.
Det hele handler om at sikre Mærsks langsigtede overlevelse.
”Vi skal kunne klare en ny finanskrise, en krig, et bankrun og kollisioner af skibe i Suezkanalen. Vi skal kunne støtte vores kerneforretningsområder, når de har brug for os, og vi skal fortsætte med at levere afkast til fonden. Vi skal kunne skabe ny vækst på holdingniveau,” sagde Robert Uggla.
Selv er Robert Uggla klar til at tage risikoen for at fejle på sig, og det er måske et af de stærkeste signaler fra Mærsk Mc-Kinney Møllers aftager:
”Virksomheder dør over tid, men jeg har en mere positiv tilgang. Jeg vil gerne have, at virksomheden trives og laver ny forretning. Som CEO og investor er du nødt til at være positiv. Man skal se muligheder snarere end problemer.”
Vækstånden skal genfindes
Det betyder også, at Robert Uggla er klar til at genopfinde den Mærsk-ånd, der var mere opportunistisk og vækstorienteret.
”Vi har ikke altid været gode til at ramme den rigtige timing, men når man ser historisk på Mærsk, så er shareholder value blevet drevet af evnen til skabe ny vækst. Nu bliver vi agile og fokuserede som holdingselskab i stedet for som konglomerat,” lød det Robert Uggla, der pegede på behovet for at skabe nye platforme, som eksempelvis Danske Bank har gjort det med MobilePay.
Et eksempel på den rette ånd er knopskydningen inden for containermarkedet, som har gjort, at A.P. Møller – Mærsk er blevet en succes inden for terminals.
LÆS MERE