mærsk

M&A

Mærsk-døtre på vej til at sælge ud af arvesølvet

I over 110 år har Mærsk-familien ejet skibsmæglerfirmaet Maersk Broker, men de tre døtre af Mærsk McKinney-Møller er nu på vej til at sælge selskabet. den nuværende topledelse har med Mærsk-døtrenes velsignelse fået lov for at undersøge muligheden for at købe selskabet med hjælp fra en investor.

Enden på en æra er nær i Mærsk-familien.

I næsten 110 år har Mærsk-familien ejet skibsmæglerfirmaet Maersk Broker, der blev stiftet af A.P. Møller i 1913. I dag ejes Maersk Broker af Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla, Kirsten Mærsk Mc-Kinney Olufsen og Leise Mærsk Mc-Kinney Møller, som er døtre af Mærsk Mc-Kinney Møller.

Men tidligere på året indledte Mærsk-døtrene en salgsproces, da de engagerede SEB til at finde en køber til skibsmæglerfirmaet, der i 2022 landede sit bedste resultat i mere end 10 år med et overskud på hele 130 millioner kroner.

Det har undervejs ført til forhandlinger med industrielle købere, der kunne se en interesse i at overtage den hæderkronede skibsmæglerforretning.

En overgang så det ud til, at den noget større konkurrent Clarksons, der er børsnoteret i London, kunne blive en ny ejer af Maersk Broker, men forhandlingerne brød ifølge internationale medier sammen af uvisse årsager.

Meget tyder da også på, at det har været ualmindelig svært at finde en industriel eller strategisk køber, der ville betale den pris for Maersk Broker, som Mærsk-døtrene har ønsket.

InsideBusiness kan nemlig nu afsløre, at Mærsk-familien er tæt på at sælge Maersk Broker til den nuværende topledelse i selskabet. Det drejer sig om administrerende direktør Anders Hald, finansdirektør Anne Brown Pade, driftsdirektør Henrik Franck, senior vice president Claes Devantier og Asien-chef Claus Plougmand.

Det er uvist, om der er tale om hele Maersk Broker eller kun dele af skibsmægleren.

Har stiftet selskaber, selv om fonde takker nej

Med velsignelse fra de tre Mærsk-døtre har den nuværende ledelse igennem længere tid undersøgt muligheden for at købe skibsmæglerfirmaet i samarbejde med en ekstern investor.

Ledelsen har blandt andet stemt dørklokker hos flere danske kapitalfonde med en forhåbning om, at en af fondene kan se en case i at løfte investeringen med den nuværende ledelse.

Holdningen hos flere af de kapitalfonde, som InsideBusiness har talt med, er dog, at en skibsmæglerforretning som Maersk Brokers er for personafhængig, til at de tør røre ved en sådan investering, selv om Maersk Broker har været en fornuftig forretning for de tre Mærsk-døtre i årevis.

På fem år er det således lykkedes Maersk Broker at fordoble omsætningen til 700 millioner kroner, mens overskuddet i 2022 voksede til hele 130 millioner kroner mod 92,5 millioner kroner året forinden. Alene de seneste tre år har Mærsk-døtrene samtidig trukket udbytte på over 300 millioner kroner ud af skibsmæglerfirmaet.

Med hjælp fra advokathuset Mazanti-Andersen har de fem direktionsmedlemmer dog allerede stiftet de selskaber, der efter alt at dømme skal rumme købet af Maersk Broker.

Af cvr-registret fremgår det, at selskabet Moby Holding er ejet af de fem direktionsmedlemmer, hvoraf Claes Devantier sidder på op mod 30 procent af ejerskabet, mens Anders Hald og Claus Plougmand ejer 25 procent hver.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Maersk Broker og ejerne. Det samme gælder den nuværende direktion i Maersk Broker.

Det er langtfra første gang, at Maersk Brokers fremtid er oppe i luften. Tilbage i 2015 var en fusion med den danske konkurrent Lightship Chartering på tegnebrættet, men parterne kunne ikke blive enige.

Den kuldsejlede fusion udløste et bitter opgør internt i Lightship, hvor flere af Lightships partnere efterfølgende valgte at skifte til netop Maersk Broker. Samtidig blev Lightship i retten dømt til at betale en tidligere partner for urigtige beskyldninger.

Oprydning i Mærsk-familie

Maersk Broker er modsat mange af familiens andre investeringer ejet personligt af de tre Mærsk-døtre og ikke gennem familiens holdingselskab, A.P. Møller Holding.

Netop A.P. Møller Holding, som ejes af A.P. Møller Fonde, der kontrolleres af Mærsk-familien, er inden for de senere år flere gange trådt til, når rederiet A.P. Møller-Mærsk er løbet på grund i forsøget på at sælge flere datterselskaber.

Senest trådte familien til og købte problembarnet Maersk Supply Services, som A.P. Møller-Mærsk havde forsøgt at sælge i årevis, for 5 milliarder kroner.

Det samme var tilfældet med tankrederiet Maersk Tankers, hvor Mærsk også måtte konstatere, at ingen købere var klar til at købe rederiet til den pris, man forlangte. Også her trådte A.P. Møller Holding til og købte tankrederiet af Mærsk for 7 milliarder kroner.

Foruden den hjælpende hånd til det store containerrederi har Mærsk-familien inden for de senere år kastet sig ud i flere store sats på unoterede aktier.

Blandt de mest prominente opkøb er de to underleverandører til vindindustrien, KK Wind Solutions og Nissens Cooling System, samt emballagevirksomheden Faerch Plast, som Mærsk-familiens holdingselskab måtte betale omkring 14 milliarder kroner for, da man købte selskabet af kapitalfonden EQT.

 

Læs mere

Betalingskomet jagter ny ejer

Kapitalfonds salgsdrømme igen i modvind

M&A-rådgiver vinder opgør med tidligere Magasin-ejer

Giganter klar til at byde på dansk klenodie

Partnerexit kaster usikkerhed over succesfonds danske satsning

Kapitalfond lurer på frasalg af dansk it-komet

Kapitalfonds salg af problembarn giver syngende økonomisk lussing

Gældsbombe tikker under kapitalfondens opkøb