Da A.P. Møller – Mærsk for nylig annoncerede, at salget af datterselskabet Maersk Container Industry (MCI) var gået i vasken, blev det mødt med skuldertræk af aktiemarkedet.
For godt nok er det langtfra hverdag herhjemme, at en handel til over 7 milliarder kroner blokeres af konkurrencemyndighederne, men Mærsk-aktiens himmelflugt de sidste par år har medført, at selv et beløb i den størrelse ikke rykker det store ved koncernens enorme markedsværdi.
Det mislykkede frasalg var derfor ikke noget, der fik de mange Mærsk-analytikere til at ændre deres estimater.
Til gengæld har koncernens fejlslagne forsøg på at slippe af med det uønskede datterselskab vakt stor undren blandt både rådgivere og investeringsbanker herhjemme samt hos flere af de involverede aktører.
Da Mærsk og selskabets rådgiver fra Deutsche Bank tidligere på året sendte fortroligt informationsmateriale ud til de potentielle købere, fremgik det blandt andet, at Mærsk-selskabet sammen med kinesiske China International Marine Containers (CIMC) sad på omkring 80 procent af markedet.
Derfor var helt åbenlyst for de fleste, at CIMC ikke kunne komme i spil, idet konkurrencemyndighederne aldrig ville godkende en så stærk dominerende spiller på markedet for fremstilling af kølecontainere.
Derfor forhandlede Mærsk flankeret af sine rådgivere fra Deutsche Bank og Gorrissen Federspiel med en anden international spiller, der var indstillet på at betale de mere end 6 milliarder kroner for det lille Mærsk-selskab, som prisskiltet lød på.
Dialogen var så fremskredet, at man valgte at meddele den potentielle køber, at der ikke var behov for at give byderen eksklusivitet i budprocessen, da der ikke var andre bejlere tilbage. Derfor var det meget overraskende, at Mærsk og Deutsche Bank i ellevte time meddelte, at man nu havde modtaget et bud fra en anden køber, der ville betale en markant højere pris.
Et træk, der både vakte stor undren og endnu større frustration, da det kort efter blev annonceret, at den kinesiske containerproducent China International Marine Containers til slut var dukket op i processen og havde overbudt den konkurrerende køber med adskillige hundrede millioner.
”Det har været en meget speciel proces, og at man vælger at sælge til en køber, man nærmest selv havde afskrevet fra begyndelsen, virker meget besynderligt. Selv om kineserne ville betale en markant højere pris, står man nu tilbage i en uheldig og meget lidet flatterende position,” forklarer en rådgiver, der var involveret i salget af Maersk Container Industry.
Tilbage står nu, at Mærsk med stor sandsynlighed er tvunget til at vende tilbage til den forsmåede bejler, der ifølge InsideBusiness’ oplysninger fortsat er interesseret i Maersk Container Industry, men som vil forsøge at udnytte situationen til at presse Mærsk på prisen.
Kan gå glip af halv milliard
En anden central del af den uheldige proces er, at der som led i handlen var et såkaldt breakage fee, altså en pris, som køberen alligevel skulle betale, selv om handlen ikke gik igennem.
InsideBusiness erfarer, at det beløb er på over en halv milliard kroner, men selv om Mærsk kontraktmæssigt har ret til at indkræve pengene, er det på nuværende tidspunkt stærkt tvivlsomt, om den kinesiske køber rent faktisk vil gå med til at betale boden.
Ud over at være en konkurrent til Mærsks egen containerproducent er CIMC også en af de største leverandører af netop containerne til Mærsks shippingforretning. Derfor venter der en kompliceret armlægning, hvor den underkendte køber vil gøre alt for at presse Mærsk til at droppe den betaling, man har til gode, såfremt man ønsker at opretholde det gode samarbejde med den vigtige leverandør.
Elendig timing
Mens hele forløbet omkring det fejlslagne salg af containerproducenten tegner et noget kedeligt billede af Mærsks M&A-kompetencer, må timingen også siges at være noget uheldig. De senere måneder har skabt massiv usikkerhed i den globale økonomi, og senest var den amerikanske gigant Citi på gaden med en stærkt bekymrende analyse, hvor banken forudser et kraftigt fald i de vigtige fragtrater, hvilket vil få stor negativ betydning for rederiets aktiekurs.
Netop med en potentiel recession i sigte ville det have været yderst belejligt for Mærsk at få solgt MCI, der længe har været en sten i skoen på koncernen, og som først i kølvandet på covid-19 igen er blevet en god forretning.
Nu risikerer man i værste fald at hænge på en virksomhed, hvor både ledelse og medarbejdere ved, de i udgangspunktet ikke anses som en relevant del af koncernen, ligesom MCI risikerer at blive hårdt ramt af faldende fragtrater.
A.P. Møller-Mærsk skriver i en mail til InsideBusiness, at man ikke ønsker at kommentere det fejlslagne salg af MCI yderligere.
Læs mere
Mærsk-familiens hjertebarn sælger ud af arvesølvet
Comeback til den glemte Mærsk-arving
Kendt erhvervsmand i tvivlsom dobbeltrolle i omstridt salg af rederi
Shippingfonde går ind i skæbneår
Købere kredser om stort Mærsk-rederi
Danske rederier bløder – og risikoen er, at det bliver værre