Mærsk MCI web

M&A

Investorer frygter gigantbud fra Mærsk

Ledelsen i A.P. Møller-Mærsk har for alvor meldt sig ind i kampen om at snuppe tyske DB Schenker for over 100 milliarder kroner, men flere af koncernens store investorer er ikke begejstret for ideen, da Mærsk historisk set ikke har haft det store held med større opkøb.

Kampen om at sikre sig tyske DB Schenker spidser til. Både DSV og A.P. Møller Mærsk har for kort tid siden leveret deres respektive bud på Deutsche Bahns salgsmodne logistikdivision.

Prisen for at sikre sig den enorme spiller lyder på over 100 milliarder kroner, og dermed er det en betydelig mundfuld for begge danske aktører, der blandt andet slås med en køber fra emiraterne samt et konsortium ledet af den globale kapitalfond CVC.

For Mærsks vedkommende har topchef Vincent Clerc flere gange understreget, at man er en del af processen, og flere kilder peger over for InsideBusiness på, at både direktøren samt formand Robert Uggla ser en overtagelse af DB Schenker som en oplagt mulighed for få den tilstedeværelse på landjorden, man længe har sukket efter.

Den børsnoterede shippinggigant har gennem længere tid haft et udtalt ønske om at brede sin forretning ud, så man ikke kun servicerer kunderne på vandet, men i langt højere grad bliver en større del af hele kæden og blandt andet også håndterer transport af kundernes varer på landjorden.

Problemet er imidlertid, at man blandt koncernens investorer langtfra er lige så sikker på, at et køb af den tyske logistikgigant er det rigtige valg for Mærsk og koncernens aktionærer.

Historisk har Mærsk nemlig ikke en imponerende trackrecord, når det handler om at opkøbe alt lige fra konkurrenter til mindre spillere.

Investorernes skepsis blev grundlagt helt tilbage i 2005, hvor det enorme opkøb af hollandske P&O Nedlloyd gav alvorlige ridser i lakken, og de senere år har ikke gjort meget for at mane den skepsis i jorden.

På ryggen af en voldsom fremgang i både indtjeningen og på aktiemarkedet foretog A.P. Møller-Mærsk således i årene under coronapandemien fra 2020 og de følgende år talrige milliardopkøb, som investorerne indtil videre mangler at se gevinsterne fra.

Her overtog man blandt andet det Hong Kong-baserede logistikselskab LF Logistics for 25 milliarder kroner, og samlet set opkøbte Mærsk anført af daværende topchef Søren Skou i den periode virksomheder for næsten 50 milliarder kroner.

Langt de fleste af dem var inden for logistik, men siden har det vist sig, at opkøbsraseriet slet ikke har givet det løft i indtjeningen, man havde håbet på. Samtidig har det vist sig, at Mærsk ser ud til at have betalt en meget høj pris for mange af de opkøbte virksomheder, da man investerede på et tidspunkt, hvor fragtmarkedet generelt var rødglødende.

Data fra flere banker viser således, at Mærsk i perioden opkøbte virksomheder til priser på 12-13 gange deres EBITDA-indtjening, hvilket både er en del over, hvad rederiet selv bliver værdisat til på børsen, samt hvad der ville kunne forsvares ud fra den indtjening, virksomhederne leverer i dag.

Netop de faktorer er hovedårsagen til, at der blandt en række af Mærsks største danske investorer i øjeblikket hersker både skepsis og bekymring for, hvorvidt koncernen ender med at løbe med nøglerne til DB Schenker.

Det viser en rundspørge, som InsideBusiness har foretaget blandt en stribe danske investorer, der tilsammen ejer Mærsk-aktier for et milliardbeløb.

”Mærsk siger selv, et opkøb af Schenker giver mening, da de dermed vil få en slagkraftig størrelse og samtidig kan brede deres palet af produkter ud og give kunderne bedre service. Det giver fint mening, men med Mærsks historik er det en kæmpe risiko at udskrive en så stor check for noget, der rummer en så betydelig risiko,” lyder det fra en af de danske investorer.

Den holdning deles af talrige andre af de største professionelle investorer, der alle hæfter sig ved, at prisen på DB Schenker er oppe i et leje, hvor Mærsk sandsynligvis kan få svært ved at skabe et tilfredsstillende afkast.

”I forhold til en spiller som DSV er synergierne mellem Mærsks eksisterende forretning og DB Schenker mere begrænsede, og når man hertil lægger, at Mærsk langtfra har den bedste historie i forhold til eksekvering, giver det klart anledning til bekymring i markedet,” forklarer en anden investor.

En formildende faktor for Mærsk kan dog være, at man modsat DSV sandsynligvis ikke skal lave en større emission for at kunne finansiere en overtagelse af DB Schenker.

Ganske vist er Mærsks markedsværdi næsten halveret siden toppen i begyndelsen af 2022, men koncernen har stort set ingen gæld. Da man samtidig har valgt at annullere aktietilbagekøb tidligere i år, står man således i en yderst gunstig position rent finansielt.

DSV vil derimod med en gæld på over 40 milliarder kroner sandsynligvis skulle trykke nye aktier for at finansiere en overtagelse af den tyske rival. Men selv om aktiemarkedet er volatilt og præget af geopolitisk uro, vurderer de fleste, at den danske logistikkæmpes historik i forhold til opkøb er så stærk, at der vil være god opbakning fra investorerne.

Fra Mærsks side lyder meldingen, at man ingen kommentarer har til investorernes bekymringer.

 

Læs mere

Dansk detail-profil skal rydde op i Tritons problembarn efter kæmpe tab

Advokathus snupper M&A-profil hos Kammeradvokaten

International kapitalfond køber sig ind i dansk industriklenodie

Catacap har sat punktum for kapitalrejsning i ny fond: ”Det er lidt mindre end håbet og forventet”

Maj Invest er mellemled i PKA’s alliance med fond med Novo-ejer i ryggen

Udenlandske kapitalfonde køber op i Danmark