Der er en overraskende udvikling i gang i AP Pension, som på trods af en ret beskeden størrelse på omkostningssiden nu er blevet markant billigere end rivalerne og har overhalet Danica og Velliv med 589 kr. i omkostninger pr. forsikret for første halvår. Det skal i denne sammenhæng bemærkes, at hverken Topdanmark Liv eller Velliv oplyser nøgletallet for halvåret, men for helåret.
Det viser InsideBusiness’ gennemgang af selskabernes regnskaber, hvori AP Pension noget overraskende falder med 16,2 pct. i forhold til første halvår sidste år.
AP Pensions topchef har to årsager til, at omkostningerne er faldet. En af dem er, at man i første halvår er blevet færdig med integrationen af de tidligere Skandia-kunder.
”Vi har hele tiden vidst, at det ville være forbundet med højere omkostninger i en periode at sammenlægge de to selskaber. Men vi har også sagt, at omkostningerne skulle falde igen, når vi var færdige med integrationen, og det er det, vi ser nu. En anden væsentlig årsag er den vækst, vi oplever, hvor vi har fået næsten 35.000 nye kunder i de første seks måneder af 2022. Det betyder, at der er flere kunder til at deles om udgifterne, så det er altså effekten af de to forhold, vi nu høster frugterne af”, siger Bo Normann Rasmussen.
Til sammenligning er PFA fortsat branchens suverænt billigste aktør blandt de kommercielle selskaber, men den position kan man dog komme til at sætte over styr, ser det ud til nu. PFA’s omkostninger pr. forsikret er nemlig steget med 15,6 pct. for første halvår til 466 kr. per forsikret. Det er således ikke langt fra, at AP Pension med halvårlige omkostninger på 589 kr. bliver lige så billig i drift som PFA.
PFA: Vi investerer i nye systemer
Hos PFA forklarer koncerndirektør Anders Damgaard, at flere forskellige faktorer har gjort, at omkostningerne er stigende.
”Vi har investeret i at udfase det ældste af vores to produktsystemer, så vi nu kører på et moderne it-system, hvilket på lidt længere sigt kommer til at spare os for omkostninger. Desuden har vi investeret i skadeforebyggelse og skadebehandling, hvilket også vil være en god investering for vores forsikringsområde på sigt, ligesom vi har investeret i at sikre virksomheden mod cyberkriminalitet,” lyder det fra Anders Damgaard.
Anders Damgaard tilføjer, at man også har ændret i nogle interne allokeringsnøgler, som også har betydet, at omkostningerne ser højere ud.
”Det er rigtigt, at vi er steget på de forsikringsmæssige omkostninger, men vi mener faktisk, at både administrationsomkostningerne og investeringsomkostningerne skal tages med, før man får et fuldt billede. PFA er stadig det billigste af de kommercielle selskaber, og det kommer vi til at fortsætte med at være.”
Udviklingen er dog signifikant, konstaterer pensionsekspert Gert A. Nielsen fra BedstPension.
”Det er særdeles overraskende, fordi AP Pension har kæmpet med integrationen og på it-siden. Det er positivt for branchen, at en mindre spiller som AP Pension fortsat kan konkurrere på prisen med selskaber, som er markant større.”
Topdanmark Liv har suverænt højeste omkostninger
Hos Topdanmark er man udmærket klar over, at man ligger dyrest i sammenligningen. Og at man for tiden ligger højt. Dog med det forbehold, at omkostningerne er faldet en smule fra 2020 til 2021. Topdanmark Liv offentliggør ikke tallet for halvåret.
”Det er vigtigt at slå fast, at tallet viser de omkostninger, vi i Topdanmark har til at drive og udvikle forretningen. Vores markante og historisk store investeringer i et nyt it-kernesystem er et godt eksempel. Det bidrager til, at tallet her er højere i disse år,” oplyser Topdanmark.
Topdanmark peger endvidere på, at disse investeringer skal sikre en langsigtet styrkelse af deres setup, da ”systemet er altafgørende for en god og konkurrencedygtig kundebetjening – det hjælper f.eks. sagsbehandlerne med effektivitet og kvalitet.”
I det hele taget er Topdanmark Liv ærgerlig over at blive fremhævet som værende dyrere end konkurrenterne. I stedet peger kommunikationsafdelingen på, at man pga. lavere investeringsomkostninger ligger bedre på nøgletallet åop (årlige omkostninger i procent), hvor man anfører, at man ligger blandt de laveste i branchen,
”Nøgletallet i regnskabet viser intet om, hvad kunder betaler for at have en pensionsopsparing hos os. Det gør tallet åop derimod, og det kan sammenlignes på tværs af selskaber, da det indeholder alle relevante omkostninger, som kunderne betaler. Topdanmark har et af de laveste åop i branchen, og det vil det nye it-kernesystem også bidrage positivt til fortsat at sikre.”
Uanset hvad, forventer Topdanmark Liv, at omkostningerne vil være nedadgående.
”Vi forventer, at det nuværende niveau for omkostninger per forsikret vil falde, i takt med at vi for alvor får implementeret og høster effekten af det nye it-kernesystem,” lyder det fra Topdanmark Liv, som er ved at blive overtaget efter at være blevet købt af Nordea.
Læs mere
Skæbneår for ATP: Står til kraftigt decimeret rolle i danskernes liv
Se pensionsbranchens vindere og tabere på afkast i benhårdt 2022
Blodrøde tal rammer flere af landets største kapitalforvaltere
Kapitalforvalter klar med ny alternativ fond til privatinvestorer
Kapitalforvaltere blev forgyldt i 2021. Nu er billedet vendt på hovedet
Jysk-familie strammer krav til aktionærerne i Formuepleje
Lukrative forretningsmodeller forgylder forvaltere forud for skæbnetime
Kapitalforvaltere brager gennem krisen, mens kapitalfonde lurer
Nye regler truer Nykredits fonde, mens Jyske Bank sløjfer omstridt gebyr
Formueplejes forretningsmodel hænger i en tynd tråd
Kæmpe forskel på investeringsfondenes afkast. Her er de bedste – og de værste
Lille fond tromler alle andre på afkast med omdiskuteret strategi