;
netcomp

Inside story

Massiv disruption rammer forsikringsbranchens it. Netcompany blæser til angreb.

Mens store softwarekæmper slås om det globale marked for forsikringsbranchens it-systemer, skyder nye små aktører op og tilbyder fleksible løsninger, som ikke binder kunderne til en enkelt udbyder. InsideBusiness går tæt på kampen om fremtidens forsikrings-it.

Finanssektorens it er udsat for massiv disruption for tiden, og det gælder ikke mindst i forsikringsbranchen.

Her ruller en ny generation af it-systemer ind over branchen og vender op og ned på styrkeforholdene. 00’ernes førende leverandører bliver løbet over ende af store internationale spillere som Sapiens, Keylane og Guidewire, der alle har fået fodfæste herhjemme de senere år, og som i stigende grad dominerer det europæiske marked for software til forsikringsbranchen. Et ganske lukrativt marked, der i Danmark omfatter 30-40 forsikringsselskaber med tilstrækkelig volumen til at investere i dyr it, og som på europæisk plan tæller mere end 5.000 forsikringsselskaber.

Men samtidig bliver de store internationale leverandører også selv udsat for disruption. Så selv om de ser ud til at blive mere og mere dominerende, er slaget ikke ovre endnu. Sideløbende er en ny generation af ultrafleksible it-systemer nemlig ved at blive rullet ud, og det tvinger de etablerede spillere som Tia Technology og FDC til at omstille sig.

Men det åbner også markedet for nye fintechspillere som Northcap-ejede IBA (Insurance Business Applications) og for store it-huse som for eksempel det børsnoterede it-selskab Netcompany, der vil have en bid af markedet med sin nye særdeles fleksible platform.

”Forsikringsbranchen er et nyt område for os. Man kunne måske godt forestille sig, at vi tidligere havde været med til at sætte et andet softwarekerneprodukt op, men at vores platform danner kernen for en stor spiller i branchen, det, tror jeg, er nyt for mange. Og jeg tror, at man kommer til at se mere af det fra vores side,” siger André Rogaczewski, der er administrerende direktør i Netcompany.

Fra udelukkende at være til stede i markedet som it-konsulenter er Netcompany for nylig stormet ind på forsikringsbranchens marked for it-platforme. Den første platformskunde var TopDanmark, som Netcompany i sin tid vandt fra den store nordiske aktør FDC (Forsikringens Datacentral, red.), og for nylig har også Sygeforsikringen ‘danmark’ valgt Netcompany som leverandør.

Sagen kort

Det lukrative marked for forsikrings-it er under forandring i disse år. To store tendenser præger forsikringsbranchens it-leverandører.

De store internationale aktører som Sapiens, Keylane og Guidewire har haft stor succes med at etablere sig lokalt i Europa de seneste år – også i Danmark.

De internationale aktører bliver stadig mere dominerende på markedet, men sektoren er også ramt af en modsatrettet tendens.

For mens de store komplekse platforme i stigende grad leveres af få spillere, stiger efterspørgslen på små agile platforme. De platforme, der bedst kan konfigureres til nye kunder og markeder, vil vinde på den lange bane, vurderer branchen, og det taler til de lokale aktørers fordel.

Det væsentligste konkurrenceparameter bliver fleksibilitet

Dermed må det store børsnoterede it-selskab siges at have fået sit gennembrud i forsikringsbranchen. En udvikling, som i sig selv er interessant, fordi Netcompany ikke tidligere har leveret platformsteknologi til branchen. Det vækker også opsigt i branchen, fordi det viser, at Netcompanys platform, som oprindelig er udviklet til offentlige kunder, er fleksibel og fungerer efter hensigten.

”Jeg tror, at vi er på vej derhen, hvor det væsentligste konkurrenceparameter er, hvor konfigurerbar platformen i sig selv er. Man får ikke en løsning, som er bygget op fra bunden. Men man får heller ikke en standardiseret produktvare. Man får en platform, som er tilpasset til kunden,” siger André Rogaczewski.

Og fleksibiliteten er netop det smarte ved Netcompanys platform. Den kan konfigureres, så den relativt enkelt kan overføres til ikke bare andre selskaber inden for branchen, men også til selskaber i andre brancher.

”Den platform, vi går ind med i forsikringsbranchen, er teknisk og fundamentalt set meget lig den, vi bruger i det offentlige. Det interessante ved platformen er, at den kan konfigureres til at håndtere både udbetaling af børnepenge og folkepension og også til håndtering af skadesforsikringssager i f.eks. Sygeforsikringen ‘danmark’,” siger André Rogaczewski.

Agilitet er også kernen i fintechselskabet IBA’s platform og moduler, som er i gang med at blive rullet ud. IBA tilbyder en kerneplatform, som er optimeret til at håndtere moduler fra både IBA selv og fra konkurrenterne, og selv om covid-19-pandemien har forsinket ekspansionen, er det ifølge flere iagttagere den tilgang til forsikringssoftware, som vil vinde på den lange bane.

”Det går faktisk rigtig fint. Vi har bygget en platform, som gør, at vi kan være konkurrencedygtige i det her marked, men da vi i januar var klar til at drøne ud i verden, ramte corona jo pludselig og fik alting til at gå lidt i stå,” siger Thomas Weilby Knudsen, der er partner i venturefonden Northcap og bestyrelsesformand i IBA.

To tendenser slås om at vinde 

Men disruption og det store fokus på moduler frem for integrerede systemer er kun den ene af de to store tendenser i markedet. Forsikringsbranchens it-leverandører er også udsat for en stor grad af internationalisering og konsolidering for tiden.

Markedet for integrerede platforme – som stadig er udbredt i Europa og resten af verden – bliver i stigende grad domineret af spillere som Keylane, Sapiens og Guidewire, og den tendens vil nok fortsætte.

De store internationale selskaber har den fordel, at de er til stede i de lande, hvor kunderne også selv er til stede, og derfor kan de levere systemer, der fungerer på tværs af landegrænser. Det er et væsentligt konkurrenceparameter i en industri, der ligesom resten af finanssektoren er strengt reguleret. Også selv om reguleringen i den europæiske forsikringsbranche er mere homogen end i for eksempel liv- og pensionssektoren.

Ligesom man har set i investeringsbranchen, er forventningen, at man i forsikrings- og pensionsmarkedet vil se en gradvis globalisering de kommende år. Liv og pension vil være det marked, der tager længst tid at udvikle globalt, fordi reguleringen varierer meget fra land til land, og fordi det derfor er en betydelig konkurrencefordel at kende det enkelte marked og lovgivningen. Skadesforsikring og bank er underlagt megen regulering, men er dog lidt mere homogent på tværs af landegrænser, og derfor er det ifølge Jesper Essendrop, der er administrerende direktør i Keylane Danmark, svært at forestille sig, at den internationale konsolidering skulle stoppe.

”Teknologien flytter sig så hurtigt, og det kræver mange ressourcer at følge med. Så vi tror på, at man som leverandør er nødt til at have en vis størrelse for at kunne blive ved med at foretage de store nødvendige investeringer og holde sig relevant,” siger Jesper Essendrop og fortsætter:

”Derfor sker der også en konsolidering af markedet. Jeg tror ikke, det ender med, at én spiller tager hele det europæiske marked, men jeg kunne godt forestille mig, at vi om ikke så mange år vil se det europæiske marked være delt mellem to dominerende spillere.”

Globale kæmper undervurderet lokale forskelle

Men ifølge Bent Dalager, der er partner i KPMG og ekspert i udviklingen i it-branchen, er det ikke helt ligetil at udpege en vinder.

”Der er en tendens til, at det er lykkedes de store internationale spillere at trænge ind på de nationale markeder de senere år. Harmoniseringen af regler på tværs af lande har gjort det muligt, men forskellene mellem landene er blevet undervurderet igen og igen,” siger Bent Dalager.

Det danske marked er for eksempel dybt integreret, forklarer han. Brancheforeningen Forsikring & Pension har gjort meget for at sikre, at selskaberne kan udveksle oplysninger på tværs, betalingerne kører via Nets, der er fællesstandarder for skadeshåndtering og så videre.

”Så hvis du skal implementere et skadessystem i Danmark, kræver det en enorm mængde interfaces. Det kommer typisk de mindre lokale spillere til gavn, fordi de store spillere undervurderer, hvor meget det kræver at konfigurere deres internationale pakkeløsninger til lokale forhold, og derfor bliver skalafordelene også mindre i et land som Danmark,” siger Bent Dalager.

Så mens der ganske vist sker en konsolidering og internationalisering, bliver markedet samtidig fragmenteret, fordi de store forkromede systemer oftere taber til små agile løsninger, der er åbne cloudkomponenter fra andre leverandører.

”De store komplekse systemer vil blive erstattet af kernesystemer, eller databeholdere, der holder styr på de underliggende informationer og regler, mens services fra forskellige udbydere vil blive lagt ovenpå som cloudserviceløsninger, der løbende genererer indtægter til udbyderne,” siger Bent Dalager.

Det er også oplevelsen hos det lille it-selskab Commentor, som ikke har sin egen platform, men tjener penge på at hjælpe finanssektoren, herunder forsikringsbranchen, med at integrere systemer.

”Branchen bliver mere og mere internationaliseret, og det gør forsikringsselskaberne også. Samtidig er der jo også masser konkurrence, men jeg oplever alligevel, at der er plads til mindre spillere som os. Også selv om vi fokuserer på Danmark,” siger Michael Hove fra Commentor.

Danske frontløbere starter globalt

Vinderne bliver måske snarere de selskaber, der formår både at favne internationaliseringen og de nye komponentbaserede systemer.

Herhjemme har både Netcompany og IBA et globalt udsyn, og det har man også hos den EQT-ejede spiller Tia Technology.

”Vi genbesøgte vores strategi sidste år og har implementeret en ny strategi fra i år, hvor vi meget selektivt fokuserer på at vinde nye kunder i vores kernemarkeder og på en tilgang, vi kalder follow-the-footsteps. Det går ud på, at vi vil ekspandere i de samme lande, hvor vores internationale kunder vælger at gå ind med vores software. Det har senest ført til en ny kunde i Argentina, og at vi nu kigger på at ekspandere yderligere i Latinamerika, hvor vi har været i 10 år, uden at det har været defineret som et kernemarked,” siger Anders S. Rosenbeck, der er administrerende direktør i Tia Technology.

Men selv om Tia Technology kommer fra en platform, der fokuserede på policehåndtering, er man også her meget bevidst om nødvendigheden i at kunne konfigurere platformen til kundens behov.

Dels definerer forsikringsselskaberne ofte sammenlignelige forsikringsprodukter ganske forskelligt, og dels har de forskellige markedsføringsstrategier og forskellige måder at håndtere kunderne på. Derfor er der ikke én standardløsning, der passer til alle, og alle forsikringsplatforme kræver derfor noget konfigurering i en eller anden grad, vurderer Anders Rosenbeck.

”Ud over vores klassiske kerneplatform, som gør selskaberne i stand til at håndtere policer, produkter, konti, skader mv., har vi også en række add-on-moduler til digitalisering, analytics mv., som vi tilbyder vores kunder, og som genererer omsætning. Så vi ser stadig vækstpotentiale inden for vores egen kundebase,” siger han.

LÆS OGSÅ

Forsikringsbranchen står over for revolution med nye forretningsområder

Medlemsejede forsikringsselskaber giver de børsnoterede baghjul

Kæmperegning på vej til forsikringsselskaber for elbiler

Forsikringsselskab slår svindelalarm: Stadig flere leasingbiler ‘forsvinder’

Indbygget konflikt truer Trygs fremtid

Store kundeforskydninger i forsikringsbranchen

Codan mangler stadig oprydning i svær portefølje

Tryg og kunderne har et gevaldigt problem

Dramatisk udvikling i Trygs møgsag: Investorer sender aktien i dørken

Nu rejser Trygs bagland sig mod selskabets udskældte prisstigninger