billedetil medier. HUSK Foto Jorisvo Dreamstime.com

Business

Miljøminister freder dieselbilerne i København

Mens storbyer rundt om i Europa presser luftforurenende dieselbiler ud af byen, vil miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen ikke være med til at skrue ned for andelen af dieselbiler i København, som overborgmester Frank Jensen ellers har foreslået.

Der bliver ikke ryddet op i osende gamle og nyere dieselbiler i København eller andre større danske byer. Overborgmester Frank Jensen var ellers ude med et forbud mod dieselbiler i København sidste år. Af et forslag fra efteråret fremgår det, at han ville forbyde nye dieselbiler fra 2019 for at mindske luftforureningen.

Forslaget bliver nu officielt skudt ned af miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen

”Jeg er som minister optaget af at sikre gode og fair konkurrencevilkår for danske virksomheder. Det kan være en stor økonomisk byrde for borgere og erhvervslivet, hvis man straffer dem for at køre i en bestemt type bil. I stedet vil regeringen tilgodese dem, der køber en miljøvenlig og sikker bil. Regeringen indgik i efteråret en aftale om en sænkelse af registreringsafgiften, som belønner god brændstoføkonomi og dermed gør det attraktivt at investere i en grønnere og mere sikker bil,” lyder det fra ministeren til InsideBusiness, som samtidig oplyser, at der de sidste 20 år har været et fald i luftforureningen i Danmark.

”Det er vigtigt at holde sig for øje, at der er andet end biler, der forurener luften, og det er vigtigt at få belyst eventuelle tiltags effekt. Jeg er ikke sikker på, at et forbud mod nyere dieselbiler i København vil bidrage væsentligt til renere luft i byen,” siger ministeren.

Det overraskende ved Frank Jensens forslag var da også, at han ville forbyde nye dieselbiler fra 2019 og fremefter. Men på EU-plan har man netop presset forureningen på nyere dieselbiler så meget ned, at de vurderes som meget renere end de ældre og osende dieselbiler – og det er da også de ældre og forurenende dieselbiler, som andre europæiske lande presser ud af storbyerne, ikke de nye dieselbiler.

Meldingen fra Esben Lunde Larsen betyder, at så længe der er en borgerlige regering, vil der være en vis efterspørgsel efter dieselbiler i Danmark. Men bliver dieselbiler forbudt i København er markedet og priserne for alvor truet.

Læs også Bombe under dieselbilerne. Rammer også finanssektoren i Danmark

LÆS MERE

Gyser for banker og leasingselskaber

Mærkværdig bil-alliance risikerer selvmål med bilafgifter

Hårdknude i bilforhandlinger. Her er de mulige løsninger

VW-chef advarer om problem med dansk billeasing 

Vi henter italiensk bilskønhed med mangler

Bilforsikring bliver teknologisk slagmark. Nu vil selskaberne holde øje med kørslen