;
Taxa web

M&A

Nordisk gigant vil indtage Danmark med kapitalfond i ryggen 

Taxafirmaet Cabonline vil med en britisk kapitalfond i ryggen indtage Danmark via opkøb. Selskabet har blandt andet kig på flere danske aktører, men alt imens offensiven køres i stilling, er firmaets ejere også på udkig efter en køber til Cabonline. Fonde som Nordic Capital og giganten CVC har vist interesse. 

Der er gang i en større kabale på taxamarkedet, hvor nye regler herhjemme nu gør det muligt for kapitalstærke spillere at gøre deres entré. 

En af dem er Nordens største taxafirma, Cabonline, der har den britiske kapitalfond HIG Capital i ryggen. Her har man længe haft kig på det danske marked, uden at interessen dog har materialiseret sig i en dansk ekspansion.  

Nu er der dog opstået en klokkeklar mulighed for den store aktør, der både henter og bringer folk i Sverige, Norge og Finland. 

For nylig valgte Danmarks største taxakæde, Dantaxi 4×48, nemlig at sætte sig selv til salg med hjælp fra revisionshuset PWC’s corporate finance-afdeling. Og det giver Cabonline en oplagt mulighed for at få fodfæste på et dansk taxamarked, der efter årelang stram regulering nu er blevet liberaliseret. 

Dermed bliver der gjort op med et fastlåst marked, hvor der sjældent er blevet udstedt nye licenser, og hvor hovedparten af chaufførerne efterhånden er godt oppe i årene og nærmer sig pensionsalderen. 

“Vi har længe haft kig på Danmark, men det er først nu, at planerne for alvor er blevet konkrete. Vi har erfaringen fra de øvrige nordiske lande, og med dereguleringen i Danmark er der nu både mulighed for at komme ind på markedet via opkøb og organisk vækst. Her foretrækker vi dog opkøb, da vi har en stærk platform og har prøvet det før,” siger Peter Viinapuu, topchef i Cabonline, og understreger, at man er af den opfattelse, at der vil komme flere åbninger på markedet den kommende tid. 

”Det er klart, at det giver en oplagt mulighed for os, at Danmarks største taxaselskab nu er sat til salg. Men vi tror på, at andre spillere kan finde på at gå samme vej, og vi vurderer nu de øvrige alternativer,” forklarer han. 

Om Cabonline

Cabonline er med en årlig omsætning på 4 milliarder kroner Nordens største taxaselskab.

Selskabet blev i 2015 købt af kapitalfonden HIG Capital og har siden ekspanderet kraftigt via en række opkøb.

Cabonline har længe haft et udtalt ønske om at komme ind på det danske marked, men det er først nu med det aktuelle salg af Dantaxi 4×48, at man langt om længe har en reel mulighed for en dansk ekspansion.

Kapitalfond klar til at sælge 

Med en omsætning på 4 milliarder kroner i 2017 og 7.000 vogne i Norden er Cabonline vokset til at blive den suverænt største spiller på markedet, blandt andet takket være talrige opkøb. Udviklingen er især gået stærkt, efter at kapitalfonden HIG Capital opkøbte selskabet af stifteren i 2015, og siden har Cabonline stået bag en stribe opkøb. 

Mens Cabonlines daglige ledelse gør klar til at indtage det danske marked ved et eller flere opkøb, kigger koncernens ejere også på mulighederne for at sælge selskabet. Den proces styres af Credit Suisse, men den får ingen betydning for virksomhedens planer i Danmark. Flere af de helt store fonde på europæisk plan har allerede gjort det klart, at de kan finde på at byde på virksomheden, der vurderes at være 3-4 milliarder kroner værd. 

Den proces ønsker Peter Viinapuu ikke at udtale sig om, men han understreger, at man hos Cabonline er fuldt fokuseret på driften af forretningen og ikke bruger tid på, hvilke overvejelser ejerne gør sig i forhold til et eventuelt salg. 

Finder vækst andre steder 

Det helt store spørgsmål, som mange kapitalfonde stiller sig selv, er, hvorvidt det overhovedet er muligt at skabe et fornuftigt afkast på at køre taxa. Væksten i branchen er således til at overse, da folk i dag hverken kører mere eller mindre i taxa, end de gjorde for nogle år siden. Væksten skal derfor komme andre steder fra, og det er man hos Cabonline helt bevidst om. 

”Vi har været til stede i Sverige gennem nogle år, og her er vi vokset ganske markant. Det er blandt andet sket ved, at vi løbende har udvidet vores service, så det ikke kun omfatter klassisk taxakørsel. Men vores største force er, at vi via et centralt system kan sikre kunderne service overalt og gøre det via et brand, de kender og har tillid til,” siger Peter Viinapuu. 

Han understreger samtidig, at især øvelsen med at gøre sin entré på et marked, der tidligere har været præget af stram regulering, rummer ganske betydelige muligheder. 

Det gælder også herhjemme, hvor det gennem mange år har været en kendt sag, at der simpelthen ofte er for få taxaer at finde i de større byer. Det betyder, at frustrerede kunder ofte må stå og vente i alt for lang tid og opgiver ævred, hvis de skal bruge en taxa i København på et tidspunkt, hvor der er travlt. 

”Det interessante ved Danmark er blandt andet de muligheder, det giver, når et marked går fra at være reguleret til dereguleret. I et reguleret marked viser erfaringen, at der ofte vil være for få taxier, og alene her ligger der et stort potentiale,” siger Peter Viinapuu. 

Ikke bange for udfordringer 

Ud over tvivl om den fremtidige vækst i branchen er flere kapitalfonde bekymrede for, hvordan disruption vil påvirke branchen de kommende år.  

Den bekymring er en væsentlig årsag til, at nogle fonde allerede nu melder pas til at gå ind i kampen med Cabonline om at sikre sig Dantaxi 4×48. Især truslen fra spillere som Uber og visioner om selvkørende biler inden for en overskuelig fremtid er blandt de udfordringer, nogle opkøbere ikke er helt trygge ved. 

Peter Viinapuu er dog ikke bange for at tage kampen op med Uber, da Cabonline ifølge ham står godt rustet i den tvekamp. 

”Vi ser ikke en spiller som Uber som en stor trussel, for vi er vant til at konkurrere med dem. Det har vi gjort i Sverige i et godt stykke tid. En af Ubers store forcer er, at de har en god og brugervenlig app, men vi har akkurat det samme. Så vi mener ikke, de kan tilbyde kunderne noget, vi ikke kan,” siger Cabonlines topchef. 

 

LÆS MERE

Sådan er afkastet i de danske kapitalfonde 

Sådan vil Nordic Capital investere ny milliardfond

Kapitalfonds problembarn koster banker dyrt

Mastodont jagter Huscompagniet

Danske pengekasser investerer tungt i EQT’s kæmpefond