;
sampension

Pension

Nye aktører gør klar til angreb på firmapensionsmarkedet

En række pensionshuse nærmer sig firmapensionsmarkedet, hvilket kan øge konkurrencen. Vi tager temperaturen på udviklingen hos P+, som vil gå efter en større målgruppe, Akademikerpension, Pensions, PKA og ikke mindst hos Sampension, der har vundet 11 nye kunder og nu igen er sultne efter storkunder.

Det er muligt at transformere sig selv fra søvnig pensionskasse til at være et dynamisk, kommercielt pensionsselskab. Og det er en rejse, som en række pensionskasser i stigende grad er i gang med at forfølge til nogen frustration for eksempelvis PFA-topchef Allan Polack, som mener, at de skal holde sig til deres egne kundegrupper.

Sampension er det hidtil klareste eksempel på en relativt succesfuld transformation under topchef Hasse Jørgensen, som onsdag leverede et regnskab, der viser en fin udvikling i præmieindtægter, blandt andet drevet af at selskabet har vundet nye firmapensionsaftaler:

”Vi har vundet ni nye firmapensionsaftaler,  som er trådt i kraft i 2020, og det er vi sådan set rigtig godt tilfredse med, for det betyder, at vi ikke bliver en afviklingskasse. Vi har en god vækstsituation, og vi deltager i udbudsrunder, hvor vi har den styrke, at priserne ikke ændres, selv om kunderne går på pension,” siger Hasse Jørgensen.

Sagen kort

Der er en række nye spillere på vej ind på pensionsområdet, efter at konkurrencen i nogen grad er bremset op, fordi Danica købte efter SEB og AP Pension Skandia.

Nu kommer konkurrencen i stedet fra pensionskasser, som går ind på markedet for firmapensioner med større eller mindre commitment.

Det er en udvikling, som giver løftede øjenbryn på tværs af de etablerede kommercielle pensionsselskaber, fordi de med nogen ret føler, at de bliver angrebet på hjemmebane af spillere, som man ikke selv kan stjæle kunder hos.

Hasse Jørgensen er yderst tilfreds med de nye firmapensionsaftaler til blandt andre Sparekassen Kronjylland, If Skadesforsikring, Dustin, Inventio, Abtion, Sunrise og soldaterne i HKKF Fonde. Fra årsskiftet har man tillige vundet LD Fonde og Dansk HR. Omvendt har man så tabt prestigekunden KMD.

Udviklingen betød, at væksten i præmieindbetalinger steg med ca. 1 milliard kroner i 2020, så Sampension formåede at levere en præmievækst på 15,2 procent. Det er ganske pænt, idet PFA voksede 3,4 procent, Danica med 3,1 procent, mens AP Pension tabte 6 procent af sine indbetalinger. Væksthøjdespringer var dog Velliv med hele 29 procent.

Vil igen gå efter storkunder

Hasse Jørgensen har tidligere meldt ud, at Sampension ikke længere ville jagte storkunder. I stedet ville man gå efter virksomhederne med mellem 50 og 600 ansatte. Det er han nu klar til at modificere en smule.

”Det er klart, at vi også er interesserede i storkundeaftaler. Førhen har vi set, at der ikke var helt sammenhæng mellem priser på forsikring og omkostningerne for pensionsselskabet. Men det er i gang med at ændre sig, da der også er nye regler fra Finanstilsynet på vej. Derfor kan vores værditilbud med eksempelvis stærk rådgivning både med møder og digitalt i stigende grad gøre forskel.”

Det er netop en del af Sampensions setup, at man forsøger at være lidt foran de andre med en dynamisk app, der giver kunderne et godt overblik. Den største udfordring for Sampension de seneste år har været et svagt afkast i forhold til konkurrenterne, fordi man hidtil har satset forkert på markedet og for eksempel er gået efter valueaktier i stedet for vækstaktier, men det er ved at ændre sig:

”Vi endte på et afkast på 6,6 procent, og det er vi tilfredse med; på det seneste har vi endda set, at vores forventninger til markedet har været rigtige. Vi ligger dog stadig lidt bagefter konkurrenterne på 3 og 5 års sigt, men jeg forventer, at vi snart vil indtage vores plads i toppen, hvor vi hører hjemme.”

PKA, P+ og Akademikerpension gearer op

Hos de andre pensionshuse, som også vil spille en rolle på firmapensionsområdet, går det lidt mere trægt.

PKA har for nylig skiftet topchef til Jon Johnsen, og han er først nu ved at få godkendt sin strategiplan hos bestyrelsen. Først derefter kommer der mere klarhed over, om PKA fremover vil være en offensiv spiller, eller om man trækker følehornene mere til sig og i forhold til at tage firmapensionskunder ind.

”Vi er stadig åbne for at indgå virksomhedsaftaler for overenskomstdækkede grupper, der naturligt matcher de medlemmer, vi i forvejen har i PKA. Vi mener, at vi kan tilbyde et produkt, der passer rigtig godt til lønmodtagere i mellemindkomstsegmentet. Men vi er meget bevidste om, at det skal give mening for alle parter – ikke mindst de eksisterende medlemsgrupper i PKA – og derfor tillader vi os at være selektive, i forhold til hvem vi går i dialog med,” lyder fra PKA’s pressechef, Nicholas Rindahl.

Derimod er man lidt mere sulten hos P+, hvor man er klar til at udvide paletten til en bredere profil af firmakunder, efter at man som beskrevet i InsideBusiness for nylig får et mere bredt investeringsunivers med eksempelvis friere valg af investeringer på plads.

”Vi har gennem nogle år i det tidligere DIP haft tilbud til ingeniørvirksomheder om firmapensionsordning. Som en samlet pensionskasse, P+, for over 100.000 ingeniører, jurister og økonomer, har vi nu udvidet tilbuddet om firmapension til denne målgruppe,” lyder det kommunikationschef Lisa May Devine.

Også hos Akademikerpension er direktør Jens Munch Holst på vej til at blive mere offensiv i markedet, men også her er man i gang med at sikre bredere investeringsmuligheder, før man kan tage fat for alvor.

”Det er på fødselsstadiet stadigvæk. Men på sigt vil vi gerne tage kunder ind, som passer ind i vores akademikerværdifællesskab, og som også har et klart ønske om en grøn profil for investeringerne,” siger Jens Munch Holst.

En helt anden størrelse rører på sig

Den sidste spiller er Pensions, som i forhold til de øvrige arbejdsmarkedspensionskasser er en helt anden størrelse. Her forsøger man at erobre egen markedsposition på investeringsområdet og er faktisk med på en omstridt unbundlingpensionsmodel sammen med AP Pension og Euro Accident til gruppen af bosteder i samarbejde med mæglerhuset Söderberg & Partners som beskrevet i InsideBusiness sidste uge.

Ifølge den erfarne pensionsekspert og aktuar Søren Andersen fra FPension er det vigtigt for de nye spillere, at de finder deres egen markedstilgang, så de ikke ​forsøger at konkurrere med de eksisterende spilleres meget store udbud af produkter og services.

”Det er helt afgørende, at de finder deres egen retning på markedet, ellers får de simpelthen for svært ved at konkurrere med de største spillere på de eksisterende markedsvilkår,” siger Søren Andersen, der som mæglerhusene gerne ser en øget konkurrence og derfor hilser nye spillere velkommen.

Læs mere

Pensionsbranchen står splittet om kunders investeringsvalg

Omstridt storkundeaftale afslører ny retning på pensionsmarkedet

Opgør fortsætter i pensionsbranchen: Danica beskyldes for prisdumping

Storkunde i centrum for grimt pensionsslagsmål

Store udbud og giftig konkurrencesituation præger pensionsbranchen

Voldsomt opgør har sat pensionsbranchen i højeste alarmberedskab

Pensionskasse vil være landets billigste. Dropper dyre kapitalfondsinvesteringer

Her er de bedste og dårligste afkast i pensionsbranchen i 2020

Lukket møde i F&P sætter retning for pensionsbranchens problematiske værdiansættelser

Se pensionsselskabernes vækst. Velliv i offensiven med aggressiv strategi

Saxo Bank er klar til indtog på pensionsmarkedet