Alm Brand web

Ugens Insider

Nyt finansielt supermarked rulles ud i hele landet

21 finanscentre skal konverteres til at være fuldskalafinansielle supermarkeder med salg af forsikring, bank og pensionsprodukter, oplyser Alm. Brand. Men it- og medarbejderudfordringer for at få det hele til at lykkes lurer i horisonten.

Landets eneste fuldbyrdede finansielle supermarked, Alm. Brand, rører nu igen på sig. Koncernen tager nemlig nok et skridt i retning af at blive bedre til at få flere fuldkunder, som underbygger topchef Søren Boe Mortensens strategi om at få Alm. Brands forskellige kerneområder forsikring, bank og pension til at underbygge hinanden og på den måde få flere kunder i forretningen.

Nu gælder det om at få rullet det finansielle supermarkedskoncept ud i alle regioner af Danmark, forklarer Alm. Brands koncerndirektør for kundeområdet, Rasmus Lynge, i et interview med InsideBusiness. P.t. har Alm. Brand 11 bankfilialer rundtomkring i landet samt 10 forsikringskontorer. Nu skal de ændres til kundecentre, så koncernen får i alt 21 rådgivningscentre, der kan rådgive om både bankprodukter, skadesforsikring og pension.

”Det handler om at udrulle et rådgivningskoncept, der sikrer, at kunden kun har én finansiel leverandør. Det er der faktisk mange, der gerne vil have. Det er unikt, fordi vi f.eks. kan sørge for, at pension spiller sammen med rådgivning om boliglån, så en kunde f.eks. kan sætte mere ind på en pensionsopsparing i stedet for at afdrage en periode. Vi kan sikre, at det hele hænger sammen,” forklarer Rasmus Lynge.

Alm. Brand opjusterer

Forventningerne til årets resultat opjusteres efter tredje kvartalsregnskabet samlet med 50 mio. kr. til et overskud før skat på 500-600 mio. kr. I koncernens samlede forventninger er der taget højde for en negativ effekt på op til 70 mio. kr. ved en eventuel reduktion af VA-tillægget.

Forventningerne til forsikring opjusteres med 100 mio. kr. til et overskud på 540 mio. kr., mens forventningerne til pension opjusteres med 10 mio.kr. til 80 mio. kr.

Forventningerne til banken samt øvrige aktiviteter fastholdes.

Og der er faktisk noget original tænkning ved Alm. Brands koncept. For mens finansielle supermarkeder var hipt for nogle år siden, så er der svært at få øje på spillere på det danske marked, som fuldt ud lever op til rollen. F.eks. har Danske Bank selvfølgelig et samarbejde med pensionsselskabet Danica, ligesom man sælger forsikringer via Topdanmarks subbrand Danske Forsikring. Men et egentligt finansielt supermarked kan man ikke rigtig kalde det, for forretningsområderne har ikke samme ejer. Og Danske Banks rådgivere synes ikke specielt forhippede på at sælge forsikringer. Heller ikke Nordea har på samme måde samlet kompetencerne i ét hus.

Tillige har Alm. Brand også eget leasingselskab, så heller ikke det forretningsben mangler.

Forsikringskunderne skal lokkes

Hos Alm. Brand er situationen sådan, at skadesforsikring fylder mere end to tredjedele af forretningen, så det handler i høj grad om at lokke skadesforsikringskunderne ind som fuldkunder, bl.a. via forskellige rabatter, hvis man samler engagementerne ét sted. Det lyder ikke umiddelbart til at være en nem opgave, om end Rasmus Lynge forsikrer om, at det faktisk går godt. Det underbygges af, at Alm. Brand i første kvartal 2018 har 7 pct. flere såkaldte pluskunder end på samme tidspunkt i 2017:

”Vi har rigtig god vækst, så det er ikke så svært, som det måske lyder.”

Netop Alm. Brand har som skadesforsikringsselskab længe været i en god gænge med en combined ratio blandt de allerbedste spillere. Trenden er fortsat ind i 2018, da Alm. Brand nåede en combined ratio på 83,4, hvilket er blandt de bedste på markedet. Der var også en vis vækst i erhvervsporteføljen på 4 pct., men det skyldes bl.a. at man er gået ind på markedet for transportforsikringer mod Codan, Tryg og til dels If Forsikring, som hidtil har siddet på det marked.

Rådgiverrollen skal gentænkes

Mens andre spillere som f.eks. Gjensidige har droppet salg via privatassurandører, så vil Alm. Brand fastholde korpset på i alt 200 assurandører, hvoraf nogle er erhvervsassurandører, indtil kundernes behov forandrer sig. For deres indsats spiller en afgørende rolle for Alm. Brands strategi:

”Det er vores ambition, at vores rådgiverkorps skal kunne tage på besøg hjemme hos kunden og rådgive om både forsikring, bank og pension. Det er der, vi skal hen, men vi er der ikke endnu. Så p.t. kan vi sende flere rådgivere ud til en kunde samtidig.”

Ifølge Rasmus Lynge er det især it-systemerne, der skal udvikles, så de underbygger rådgiverens arbejde på tværs af de tre forretningsområder. Og der venter ganske meget uddannelses- og konverteringsarbejde. For tidligere i år købte Alm. Brand Saxo Privatbank for 360 mio. kr. af Saxo Bank – og der er både medarbejdere, systemer og 7 filialer, der skal konverteres til de nye finansielle supermarkeder:

”Ja, der venter en stor opgave der. Vi regner med, at flere af de 21 rådgivningscentre skal placeres på steder, der er lette at køre til i bil ved store indfaldsveje,” forklarer Rasmus Lynge, som oplyser, at to filialer allerede er konverteret til fuldskalarådgivningscentre. Det gælder f.eks. det i Sønderborg.

Centrene bliver sådan, at de både skal kunne håndtere en bankkundes boligkøb, pensionsrådgivning og en stor forsikringsskade såvel som modtage kontanter og euro via en pengeautomat, man både kan bruge til at hæve penge og sætte i banken fra.

Lokale selskaber stormer frem

Som tidligere beskrevet i InsideBusiness står Alm. Brand ikke alene med en strategi om at være til stede i lokalområderne. Også GF Forsikring har med held skabt et filiallignende net af forsikringskontorer. Og det er ret entydigt, at forsikringsselskaber med en lokal strategi vokser hurtigere end f.eks. Tryg og Topdanmark, der har svært ved at holde momentum.

En anden væsentlig forandring for Alm. Brand er, at man p.t. er ved at omtænke webuniverset fundamentalt, så det fremover handler om at sætte kundens situation i centrum i stedet for at præsentere koncernens forskellige produkter.

Omdrejningspunktet for Alm. Brands strategi om at være finansielt supermarked er kundesystemet Fokus, der leveres af den globale koncern Salesforce. Det nye kundesystem gør det muligt at indsamle, koordinere og bruge kundedata i en samlet it-løsning og derved sikre en optimal betjening af koncernens kunder i og på tværs af forsikring, bank og pension. Det har været vanskeligt før at opnå denne integration.

LÆS MERE

Lokal strategi udfordrer forsikringsgiganter

Ny forsikringsspiller disrupter fra direktørens hjemmekontor

Hvor store er problemerne i Gjensidige?

Forsikringsbranchen drøner mod historisk rekordår

Vi går bag om Trygs nye offensiv

Sagild afsat. Vi går bag om næste skridt i opgøret om Topdanmark

Mæglerhus kårer stærke forsikringsselskaber og ryger i clinch med Topdanmark

Codan direktør ser endelig lys, men mæglermodel presser forsikringsbranchen

Skarpt angreb på pensionsmæglernes forretningsmodel 

Her er vinderne og taberne i forsikringsbranchen

Her er de vigtigste nye forretningsområder for forsikring