tryghovedhistorie

Inside story

Nyt regime presser forsikringsselskaber. Benhårde krav til salg af forsikringer

Der kommer nu strenge rådgivnings- og produktkrav, når der skal sælges forsikringer. Hele det danske forsikringskorps og deres formidlere skal uddannes bedre. Også forsikringsformidlere som eksempelvis bilforhandlere skal der nu holdes øje med. Forsikring & Pension og Tryg advarer om høje omkostninger og tvivler på, at det er nødvendigt.

De danske forsikringsselskaber vågner i de kommende måneder op til en helt ny virkelighed. En virkelighed, som minder mere og mere om de hårde rådgivningskrav, som bankerne er underlagt, når der er tale om salg og kontakt med kunderne. Det er konsekvensen af en ny og tung lovpakke, hvor den danske høringsfrist netop er udløbet.

I den danske lovgivning betyder det, at alle, der sælger forsikringer, bliver pålagt at uddanne sig. Det gælder ikke blot de store selskaber som Tryg, Topdanmark og Alm. Brand, men også bilforhandlere og hvidevaresælgere bliver underlagt tilsyn og uddannelse, hvis de sælger en forsikring med til den nye bil eller vaskemaskine. I alt vurderes det, at 800 danske virksomheder bliver ramt af den vidtgående lovgivning.

Det handler om EU-lovpakken IDD (Insurance Distribution Directive) om forsikringsformidling, som inden den 23. februar næste år skal være implementeret i dansk lovgivning. Brancheforeningen Forsikring & Pension advarer om trecifrede millionomkostninger til at implementere en lang række tiltag.

Hos Tryg genkender juridisk chef Bettina Dreyer problemstillingen, fordi man er i fuld gang med at implementere det nye lovgrundlag.

Sagen kort

I denne uge sætter InsideBusiness fokus på EU-lovpakken IDD (Insurance Distribution Directive) om forsikringsformidling, som inden den 23. februar 2018 skal være implementeret i dansk lovgivning.

Brancheforeningen Forsikring & Pension advarer om trecifrede millionomkostninger til at implementere en lang række tiltag.

Det minder lidt om den massive regulering, som bankerne efter finanskrisen er blevet sat under i forbindelse med rådgivning. Forsikringsbranchen sår tvivl om, hvorvidt det nu også er nødvendigt.

”Vi har etableret et internt implementeringsprojekt med deltagelse af relevante medarbejdere, som arbejder med it- og produktudvikling, salg, uddannelse og aflønning. Det er nogle regler, som rammer bredt, og som derfor kræver involvering af mange ressourcer. Derudover deltager relevante arbejdsgrupper på brancheniveau for at følge lovprocessen, som stadig står på,” siger Bettina Dreyer.

Massivt tidspres på hele branchen
Hun påpeger, at hele forsikringsbranchen er under massivt tidspres, fordi der er en meget kort implementeringsfrist. Samtidig kan man diskutere, om reglerne overhovedet giver mening i forhold til de danske forbrugerbeskyttelsesregler:

”En anden udfordring er, at vi påføres en række ekstraomkostninger til blandt andet kompetencetest, it-udvikling, politikker, kontrol og dokumentation. Det sker i lyset af, at reglerne er foranlediget af problemstillinger på det engelske forsikringsmarked, som vi ikke har set i Danmark, og som vi derfor ikke mener, der er behov for. Vi mener, at der allerede er gode og tilstrækkelige forbrugerbeskyttelsesregler, herunder om rådgivning og information til kunderne.”

Hos advokatfirmaet Bech-Bruun har partner Anne Buhl Bjelke nøje fulgt tilblivelsen af reglerne, som blandt andet skal imødegå, at forsikringsaktører sælger ubrugelige forsikringer, for eksempel arbejdsløshedsforsikringer til pensionister, som det er sket i Storbritannien.

”Tanken er, at man vil undgå underlødige produkter, eller at der bliver solgt forsikringer til nogen, der ikke har behov for det. En af de største forandringer bliver de nye produkttilsynsregler, hvor forsikringsselskaberne på forhånd skal gennemgå forsikringsproduktet, identificere målgruppen og stressteste forsikringen i forhold til målgruppen. De skal dokumentere hele processen.”

Det betyder også, at der skal produceres et 1-2 sider langt faktaark om forsikringsproduktet, som skal udleveres til kunderne, når der sælges en skadesforsikring. Det skal være relativt simpelt og overskueligt i modsætning til forsikringsbetingelserne, som de færreste læser, når de køber en forsikring. Betingelserne vil dog fortsat være det gældende juridiske grundlag.

Forbrugere får lettere ved at vinde ved tvist

De strenge krav i forbindelse med salg betyder også, at forbrugerne kan få lettere ved eksempelvis at vinde sager ved Forsikringsankenævnet, hvis de oplever, at forsikringsselskabet ikke dækker det, de havde forventet.

”Det er klart, at dydens sti bliver smallere. Kan en forsikringskunde dokumentere, at forsikringsselskabet har begået fodfejl, da forsikringen blev tegnet, så kan det påvirke ansvarsbedømmelsen, hvis der opstår en tvist med forsikringsselskabet.”

Ifølge Anne Buhl Bjelke rammer lovpakken både forsikringsselskaber og forsikringsmæglere og agenturer, men især forsikringsselskaberne bliver ramt af de nye krav om dokumentation for kompetence og efteruddannelse af ansatte. De sædvanlige danske pensionsforsikringer er i store træk undtaget fra de helt særlige krav til forsikringsbaserede investeringsprodukter, men pensionsbranchen er omfattet af de øvrige krav.

I Danmark er det Finanstilsynet, der skal sikre, at reglerne bliver overholdt. Det betyder også, at man skal føre tilsyn med, at alle, der sælger en forsikring, ved, hvad det er, de har med at gøre.

”Alle, uanset om man arbejder i et forsikringsselskab eller er forsikringsformidler i en forretning, skal leve op til de nye krav. Man skal kende produkterne og forstå lovgivningen,” siger vicekontorchef Henrik Bruun Johannessen i Finanstilsynet.

Der kommer helt særlige krav til disse uddannelsesniveauer, som bliver præsenteret i en ny bekendtgørelse, som Finanstilsynet er ved at lægge sidste hånd på. Ifølge Henrik Bruun Johannessen vil Finanstilsynet gå ind at se på, om reglerne bliver overholdt i selskaberne.

Brancheforening raser over kæmperegning

Hos forsikringsselskabernes organisation Forsikring & Pension er man ikke tilfreds med den nye lovgivning. De peger på, at det kommer til at blive dyrt at implementere, uden at der er nogen analyse af, hvor meget det hjælper de danske forbrugere. Loven indebærer en omfattende udvikling af nye it-systemer og selvbetjeningsløsninger, forretningsgange og politikker, gennemgang og revision af samarbejdsaftaler samt foranstaltninger, der sikrer, at selskabernes ansatte lever op til kompetencekravene. Samtidig skal selskaberne også hjælpe samarbejdspartnere inden for salg til at leve op til kravene.

”Det her bliver dyrt at implementere. I lovforslaget forventes 10 millioner kroner til administrative omkostninger. Det er skudt helt ved siden af. Det kommer til at koste et trecifret millionbeløb at implementere reglerne for bare forsikringsselskaberne. Og det er forsikringsselskaberne og dermed deres kunder, der rammes hårdest, fordi de er den største distributør af forsikringer,” forklarer Torben Weiss Garne, underdirektør i brancheforeningen Forsikring & Pension.

Man har netop afgivet høringssvar med en vis en skepsis over for de talrige administrative krav, som bliver en konsekvens af forslaget:

”Den samlede pakke er meget stor. Man regulerer de samme hensyn flere gange, og man ser ikke på effekten. En del af lovpakken skyldes, at man har solgt produkter i England, som kunderne ikke havde behov for. Men det står allerede i de danske god skik-regler, at man ikke må sælge produkter, som kunderne ikke har behov for. Skaber de mange EU-regler værdi for kunderne? Jeg er i tvivl. Reglerne betyder, at selskaberne får øgede administrationsomkostninger, uden at de nødvendigvis kommer til at levere noget, som kunderne efterspørger.”

Torben Weiss Garne er især kritisk over for, at Finanstilsynet nu skal blande sig i selve tilblivelsen af nye forsikringsprodukter. Et ekstra kritikpunkt er, at det er meget fordyrende, at selskaberne meget sent bliver bekendt med de regler, som de skal leve op til.

Læs også Nu strammes grebet om forsikrings- og pensionsmæglere

LÆS MERE

Codan direktør ser endelig lys, men mæglermodel presser forsikringsbranchen

Skarpt angreb på pensionsmæglernes forretningsmodel 

Her er vinderne og taberne i forsikringsbranchen

Her er de vigtigste nye forretningsområder for forsikring

Bilforsikring bliver teknologisk slagmark. Nu vil selskaberne holde øje med kørslen

Prisdumping, opgør, skilsmisse og store tab af markedsandele. Forsikringsbranchen ændrer sig hastigt  

Udlandet sværmer om danske forsikringsguldæg

Her er forsikringsselskaberne med de højeste og laveste omkostninger

Nu stopper de fede tider for skadesforsikring. Codan og Tryg under pres