Foto PressConnect

Ugens Insider

Nytiltrådt forsikringsdirektør gør klar til storoffensiv

Der skal landes flere nye store kundeaftaler for den danske afdeling af HDI Global. Desuden skal priserne på nogle kundegrupper justeres med op over 100 procent i det nuværende hårde marked, lyder det fra den nytiltrådte direktør Rasmus Toft Jørgensen.

Der bliver i disse dage sat en ny retning for en af de mest synlige globale forsikringskæmper på det danske marked. Nu har Rasmus Toft Jørgensen nemlig sat sig i chefstolen for begge de to forretningsben, HDI Global SE og HDI Global Specialty, hvoraf førstnævnte sælger traditionelle industriforsikringer, mens Global Specialty står for ledelses- og bestyrelsesansvarsforsikringer, cyberforsikringer og andre mere specialiserede forsikringsprodukter.

Det sker efter tidligere direktør Michael Klitvads exit. Det var ellers meningen, at denne skulle have været chef for det ene forretningsområde, mens Rasmus Toft Jørgensen skulle have været for det andet. I stedet har Klitvad stiftet agenturet Special Risk Forsikringsformidling sammen med Stefan Myrälf og er således ude af HDI.

For Rasmus Toft Jørgensen betyder det, at der er nok at tage sig til i forsikringsselskabet, der har 40 ansatte i Danmark, præmieindtægter for et stort trecifret millionbeløb og er ejet af Tysklands tredjestørste forsikringskoncern, Talanx med hovedsæde i Hannover.

Det har været en særdeles spændende tid at overtage ansvaret i, fordi forsikringsmarkedet i år er gået fra at være et såkaldt blødt til et hårdt marked.

”Det har været virkelig interessant, for flere af vores medarbejdere har aldrig prøvet at være i et hårdt marked, hvor forsikringskapacitet og reassurance bliver en knap faktor, og priserne kommer op. Det så vi sidste gang for 15 år siden under finanskrisen. Nu ser vi det igen, og det er meget anderledes end et blødt marked, hvor det hele tiden er trenden, at priserne falder.”

Uro som følge af øget konkursrisiko

Uroen er kommet med corona og betyder især noget for eksempelvis konkursrisikoen i selskaberne, hvor dele af detailhandlen og rejsebranchen er særdeles hårdt ramt. Det betyder blandt, at priserne på ledelses-, bestyrelses- og professionsansvarsforsikringer stiger kraftigt, forklarer Rasmus Toft Jørgensen.

”Altså, på nogle forsikringstyper til udsatte brancher arbejder vi med prisstigninger på over 100 procent. Andre priser stiger ikke, fordi risikoen ikke stiger. For nogle vil prisstigningerne nok være så høje, at man måske vil fravælge forsikringen eller forsøge at finde en anden leverandør, så det bliver et spørgsmål om udbud- og efterspørgsel.”

Udviklingen hænger også sammen med renteudviklingen, som presser både banker og pensionsselskaber i en sådan grad, at forsikringsbranchen bliver stadig mere afhængig af et solidt resultat.

HDI sælger ikke ansvarsforsikringer til finansielle selskaber. I stedet er fokus på mere traditionelle industrivirksomheder. Det gælder også de professionsansvarsforsikringer, som er blevet et stort markedsområde for selskabet, da man har indgået talrige partnerskaber med diverse danske brancheorganisationer såsom FSR, Dansk Industri, Dansk Ejendomsmæglerforening med flere.

Det har været så stor en succes, at det skal udbredes til de andre nordiske lande, og det bliver en væsentlig opgave for Rasmus Toft Jørgensen, der er ansvarlig for de nordiske markeder.

”Vi må sige, at det har været ret lukrativt at indgå de her partnerskabsaftaler om professionsforsikringer, og vi har opnået en høj markedsandel. Det bliver en af de vigtige opgaver for mig at rulle lignende koncepter ud i resten af Norden.”

Passer på cyberområdet

Også for den øvrige del af HDI’s mere traditionelle forsikringsforretning agerer man i et hårdt marked, der er præget af stigende uro som følge af flere elementer, der ændrer på verden, som vi kender den. For eksempel renteniveauet, brexit, kompleksitet i værdikæder og andre handelsbarrierer, som betyder et øget forsikringsbehov for mange handelsvirksomheder, ligesom den tiltagende cyberkriminalitet også har lagt pres på virksomhederne, og det er man meget bevidst om:

”Især cyberforsikringer betyder pludselig rigtig meget for virksomheder, og vi har mange dialoger om dem. Som oftest er vi mere opmærksomme på en virksomhed, der siger: Vi har styr på det hele, end de virksomheder, som selv erkender, at der kan være visse huller i forsvarslinjerne.”

Han forklarer, at fokus de kommende år bliver på effektivitet og segmentering for at sikre, at priserne og forsikringsprodukterne rammer meget præcist. Og her ser Rasmus Toft Jørgensen en klar fordel i at være tæt på det tyske hovedkontor.

”Vi mener, at en af vores fordele er, at vores københavnerkontor ligger meget tæt på hovedsædet i Hannover. Det giver en anden og bedre dialog med moderselskabet, end hvis det eksempelvis er via et amerikansk selskab, hvor der også forskel på markederne og på kulturen.”

HDI distribueres via forsikringsmæglere og -agenturer, og for Rasmus Toft Jørgensen handler det nu om at udbygge forretningen i Danmark og Norden.

”Jeg ser ikke, at vi får en voldsom vækst i antallet af medarbejdere. Vi skal nok ud at finde 10-15 medarbejdere oven i de nuværende 40,” siger Rasmus Toft Jørgensen.

 

Læs mere

Forsikringsbranchen styrer fri af milliardregning. Gefion undgår konkurs

Risikabelt aktiesalg skal betale for Trygs kæmpekøb

Dramatisk tid for dansk forsikring: Se mulige scenarier i storstilet opkøbsbølge

Forsikringsmarked under stigende pres. Priser kravler opad

Mystikken breder sig i Trygs store møgsag

Her er vinderne og taberne på ny, stor forsikringsalliance

Sydbank-opkøb giver ømme tæer i bank, pensions- og forsikringspartnerskaber

Prisstigninger ærgrer Alka-kunder