De høje herrer hos Nykredit synes at have haft endog særdeles velvillige forhandlingspartnere hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i dialogen om formuleringen af de tilsagn, som fremover skal bløde de stærkt kritiserede bindinger i Totalkredit-aftaler op.
Det er i hvert fald meldingen fra en lang række branchekilder, som InsideBusiness har talt med til baggrund. Der er nemlig en del af høringsdokumentet fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som vedrører såkaldt parallel formidling af realkreditlån, hvis en bank ønsker at have lån fra flere forskellige realkreditinstitutter på hylderne.
For det første er der af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sat grænser op for, hvor stor en markedsandel de realkreditinstitutter, man ønsker at samarbejde med, må have, hvilket ser ud til at udelukke alle andre end DLRKredit og eventuelle nystartede realkreditselskaber fra at byde sig til som alternativ realkreditaktør for bankerne. Samtidig er der i materialet fastsat grænser for nyudlån, idet disse maksimalt kan udgøre 10 procent af pengeinstitutternes nyudlån af realkredit.
Det forekommer ganske mærkværdigt, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen søger at løse et konkurrenceproblem ved at indføre nogle meget rigide grænser for, hvor meget og hvem bankerne kan samarbejde med om formidling af realkreditlån.
Bliver alt for dyrt med parallelle realkreditleverandører
Det virker nærmest, som om topprofilerne Michael Rasmussen og David Hellemann har haft held til at besnakke Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til at blokere for, at bankerne kan agere frit på markedet og vælge de realkreditlån, de ønsker at formidle til kunderne. En model, som i hvert fald den garvede bankekspert Lars Krull ønsker indført.
Men det bliver værre endnu. InsideBusiness erfarer nemlig, at der er endnu flere regler forbundet med en banks ønske om eventuelt at få flere realkreditlån på hylderne. For det fremgår også, at en bank efter overgang til parallel formidling vil opleve, at provisionsbetalingen ”på fremtidigt formidlede Totalkreditlån reduceres med op til 0,25 basispunkter.”
Det sidste skal man lige holde tungen lige i munden med. Men som InsideBusiness forstår det, er denne formulering ganske kontroversiel. For at formidle lån modtager Totalkredit-bankerne betaling i form af en andel af de fremtidige bidragssatser, som kunderne betaler. Det vil typisk være halvdelen af bidragssatsen, som i gennemsnit ligger på 0,8 procentpoint for realkreditlån i Danmark.
Skal banken så aflevere 0,25 basispunkter af en fremtidig provision på 0,4 basispunkter? Det vil blive alt, alt for dyrt, hvis en bank skal entrere med en alternativ realkreditaktør. Derfor vurderes det, at det ingen gang på jorden vil have for banker, som måtte have et sådant ønske. Med andre ord kommer tilsagnsløsningen med den nuværende formulering til at have nul effekt på det fastlåste marked for realkreditlån.
Der er desuden et krav om, at kreditkvaliteten på nyudlån til Totalkredit som minimum skal være lige så god som realkreditlån, der formidles for andre udbydere. Det skal kvartalsvis kontrolleres via en revisorvalideret erklæring til Totalkredit, at man maksimalt formidler 10 procent af nyudlån og med samme kreditkvalitet som Totalkredit.
Nykredit har haft en presballe på myndighederne
Sidstnævnte formulering skyldes selvfølgelig, at Nykredit forsøger at sikre sig mod en trafik, hvor kun de bedste kunder får tilbudt et billigere realkreditlån hos en konkurrent, som på grund af lavere risiko kan tilbyde bedre priser.
Det er her værd at hæfte sig ved, at Nykredit i sit svar til InsideBusiness’ afsløring af den reviderede aftale netop betonede, at det vigtigste for koncernen er, at solidariteten og gennemsigtigheden understøttes, således, at ”prisen for et realkreditlån er den samme, uanset om din bolig ligger nord for København eller nord for Limfjorden. Det er en vigtig forudsætning for udvikling og udlån i hele landet.”
Her har Nykredit selvsagt haft en presballe, som man har kunnet benytte over for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og eventuelle politikere, som har skullet påvirkes. For hvem vil være ansvarlig for, at det bliver meget dyrere og sværere at få et realkreditlån, hvis man bor i en udørk i Nordjylland i forhold til at finansiere et rækkehus i Vedbæk eller en attraktiv lejlighed i det indre København?
Uanset hvad, ser det umiddelbart ud til, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ladet sig besnakke af Nykredit og har undladt at løse den vigtige opgave: At undgå, at det danske realkreditmarked udvikler sig stadig mere monopolagtigt med Nykredit-koncernen siddende midt i edderkoppens spind.
Læs mere
Afsløring: Se indhold af fortrolig Totalkredit-aftale efter dialog med Konkurrencestyrelsen
Nykredit er klar med ny offensiv. Spørgsmålet er, om de øvrige banker har sovet i timen
Presset stiger på erhvervsejendomsmarkedet. Her er de bløde punkter
Danske Bank søges koblet til Al-Qaeda, Taliban og russisk mafia, opdateret
Den nye erhvervsminister kan være et skræmmende genfærd for bank- og pensionssektoren
Hvor blev elefanten i rummet af, Finans Danmark?
Afsløring: Lunars store kryptosatsning er på kant med reglerne
Nøglepersoner forlader Lunar på kritisk tidspunkt
Storbank har i al ubemærkethed solgt sine aktier i Lunar
Problemerne tårner sig op for Lunar. Har Finanstilsynet sovet i timen?
Er festen er slut i venturebranchen? Fondes værdier i hård opbremsning
Forvaltere brænder fingrene på lån til virksomheder
Velhaverbank kaprer tunge kunder fra stor kapitalforvalter
Problemerne tårner sig op for Danmarks største kapitalforvalter