En stor del af landets bilkøbere risikerer at tabe tusindvis af kroner, når de køber en funklende ny vogn nede hos bilforhandleren. For selvsamme bilmodel er blevet solgt til et leasingfirma, som har fået bilen langt billigere og har brug for at videresælge den to til fem år senere.
Situationen udvikler sig hastigt, for som beskrevet i InsideBusiness for to uger siden, vælter der nu billige privatleasingbiler ud på det danske bilmarked. Andelen af privatleasede biler steg i første halvår fra 10.000 til 16.000 biler, og mange leasingselskaber ser privatmarkedet som en mulighed for at skabe vækst.
Men problemet for det øvrige bilmarked er, at leasingfirmaerne får rabat af de store bilfirmaer, som bliver mere end fordoblet, når bilen vrides gennem det danske afgiftssystem. Derfor har leasingfirmaerne kronede dage.
Det går nu så stærkt, at direktøren for landets største bilvirksomhed, Skandinavisk Motor Co. A/S, nu advarer om en forfordeling på bekostning af bilejerne.
”Man skal passe på, at man ikke bliver så aggressiv på det marked, at man fælder dem, der vælger at købe en bil, med store værditab. Vi har i en periode set, at der er kommet leasingbiler på markedet uden udbetaling. Det indikerer for mig, at man har fået bilen fra bilfabrikken til en så lav pris, at man er helt sikker på, at den kan gensælges på brugtbilmarkedet,” siger administrerende direktør Ulrik Schönemann fra landets største bilimportør, som sidder på importen af VW, Audi, Skoda og Seat.
På det danske bilmarked battles der i høj grad om kunderne. VW har formået at være størst 7 år i træk med en markedsandel på 11 procent, mens Peugeot ligger på lige over 10 procent. Men der er en markant forskel på de to aktører, idet VW har valgt at fokusere mere på salg til private end på leasing. På det fremadstormende marked for privatleasing har det næststørste bilmærke, Peugeot, lagt sig i front med bilerne 208 og 308 og sidder nu på 25 procent af markedet for privatleasing herhjemme. Her kører man ofte med meget lav udbetaling på leasing.
”Vi solgte biler til hr. og fru Danmark i går. Vi skal huske, at det, vi gør i dag, påvirker de kunder, der viste os tillid i går. Leasingbilerne bliver solgt som brugte efter 12-36 måneder. Priserne falder, hvis udbuddet bliver stort. Så øger du værditabet for de private bilkøbere. Og selv om leasing presser sig på, så købes de fleste biler stadig.”
Ifølge Ulrik Schönemann er der dog ingen vej uden om leasing til private. Og VW Polo er da også den tredjemest populære privatleasingbil i Danmark, mens VW Passat er den mest populære at erhvervslease. Derfor har Semler, der ejer Skandinavisk Motor Co. A/S, et tæt forhold til landets største leasingselskab, Nordania, som ejes af Danske Bank. Man er endda begyndt at blande blod, fordi man sammen tager den globale biludlejningsvirksomhed Enterprise til landet.
Det skyldes først og fremmest, at VW-koncernen forventer et stigende marked for biler, som deles af kunderne i modsætning til de gængse former for bilejerskab, som er udbredt i dag:
”Enterprise har en god platform til at servicere behovet for en deleøkonomi. Det er verdens største biludlejningsselskab. I Danmark er det en almindelig udlejningsforretning, som Nordania sammen med os har valgt at investere i. Så der er vi på lige fod med det øvrige marked for biludlejning. Det interessante er, at markedet går i retning af delebiler. Det betyder, at bilerne skal lejes ud på timebasis, en dag eller et år. Det er Enterprise en fantastisk platform til at understøtte.”
Men nu ligger I så tæt i ske med Nordania. Kan andre leasingselskaber købe biler af jer?
”Ja, absolut. Vi har et fantastisk samarbejde med alle leasingselskaber. Det tætte samarbejde med Nordania er udtryk for, at vi ligesom andre er nødt til at have en partner, vi er tætte på. Vi er en stor virksomhed med en stor balance. Vi har brug for en finansiel partner på mange områder.”
Men et selskab som Leaseplan siger jo, at de ikke kan skaffe leasingbiler fra fabrikken tilstrækkelig billigt til at gennemføre væksten på privatleasing og inden for nye ejerformer?
”Nogle af leasingselskaberne er for at vokse nødt til at finde nye forretningsområder med private. Her stiller vi ikke nødvendigvis vores laveste pris til rådighed. Jeg ønsker ikke, at leasingselskaberne skal overtage det arbejde, som vores forhandlere står for, nemlig at servicere kunden ude i lokalsamfundet. Det er leasingselskabernes gesjæft, at de gerne vil sætte sig på al distribution af nye biler. Sker det, bliver vi reduceret til et fordyrende mellemled,” advarer Ulrik Schönemann.
Blå Bog: Ulrik Schönemann
Administrerende direktør for Skandinavisk Motor Co. A/S, som importerer VW, Audi, Skoda og Seat
Direktør for Volkswagen Denmark hos Skandinavisk Motor Co.
Direktør for Skoda Denmark hos Skandinavisk Motor Co. A/S
Market manager hos Volvo Personvogne Danmark
Training manager hos Volvo Personvogne Danmark
Country customer service manager hos GE Capital
Six Sigma Black Belt hos General Electric / Capital
Branch manager hos GE Capital / TIP Trailer Rental August
Peugeot afviser gensalgsproblematik
Hos Peugeot Danmark melder CCO Joakim Læbo hus forbi, hvad angår problemstillingen med gensalgsværdi. Han mener ikke, at det koster privatkunder ekstra værditab, at koncernen satser på privatleasing:
”Privatleasing og privatkøb er to forskellige markeder. Vi er nummer et i Danmark for salg til private kunder, så leasing går ikke ud over dem. Vi gør meget for vores private kunder. Det er der, vores fundament ligger.”
I det hele taget er det en helt anden målgruppe med andre behov, som Peugeot møder hos dem, der privatleaser:
“Leasingkunder er typisk folk med buskort eller en brugt bil, der synes, det er nemt at gå til. Der er ret mange yngre mennesker, der ikke er vant til at eje noget. Så privatleasing ødelægger ikke den klassiske bilhandel, men gør den attraktiv for andre segmenter,” lyder det fra CCO i Peugeot Danmark Joakim Læbo, som peger på, at der er højere afskrivning på en VW end på en Peugeot, fordi indkøbsprisen på en VW normalt er højere.
Hos Peugeot sælges langt de fleste udtjente leasingbiler på det danske marked, hvor mærket ifølge Joakim Læbo har let ved at omsætte de brugte biler. Han er ikke overbevist om, at leasingselskaber nødvendigvis har en afgiftsfordel i forhold til privatsalg:
“Almindelige privatkunder får jo også en rabatmulighed ved kontantkøb. Så det er en halv historie, at leasingselskaberne har en stor fordel. De betaler jo også renter på registreringsafgiften. Man blander lidt to ting, som er svære at sammenligne – så skal man i hvert fald have den store finansielle lommeregner frem.”
Men fra brancheorganisationen, der organiserer bilimportørerne, melder man også om risiko for, at leasingselskaberne overtager en større del af det danske bilmarked med det danske afgiftssystem i ryggen. Gunni Mikkelsen, administrerende direktør for De Danske Bilimportører, er enig i, at der er en skævvridning i det danske afgiftssystem, som gør, at det ofte kan betale sig at lease:
“Leasingselskaberne har to fordele i forhold til dem, der køber biler. Leasingselskaberne får typisk storkunderabat, og den slår igennem på hele registreringsafgiften, da registreringsafgiften i dag er baseret på bilens værdi. Desuden behøver de kun at betale en forholdsmæssig del af registreringsafgiften up front i modsætning til forbrugerne, der køber bilerne, som skal betale den fulde afgift med det samme. Det er skævt.”
Gunni Mikkelsen henviser til, at De Danske Bilimportører sammen med FDM og Bilbranchen har udarbejdet et oplæg til reform af det kritiserede danske afgiftssystem:
”En overgang fra det værdibaserede afgiftssystem til en teknisk model vil betyde, at en storkunde som f.eks. et leasingselskab får rabat på bilkøbet hos importøren, men ikke rabat på registreringsafgiften, da en teknisk afgift ikke afhænger af bilens pris. Det vil være mere gennemsigtigt og fair for både forbrugerne og i branchen,” siger Gunni Mikkelsen.
Selv leasingbranche erkender skævvridning
Også i leasingbranchen, som er organiseret hos Finans og Leasing, erkender man skævvridningen, som blev en realitet efter en retssag, hvor man ønskede, at danske leasingselskaber blev ligestillet med udenlandske leasingselskaber, som opererede i Danmark.
”Jeg vil godt nikke til, at der er en fordel ved en forholdsmæssig afgift. For leasingselskaberne bruger jo den model. Men jeg vil også sige, at det ikke er en badebillet Vi betaler også en del af afgiften per år og en strafrente. Men det er rigtigt, at vi ikke behøver at betale pengene up front,” forklarer direktør Christian Brandt fra Finans og Leasing, som tilføjer:
”Det her kommer jo også private bilejere til gavn. De kan benytte sig af privatleasing og få gavn af de storkunderabatter, man får, når man køber 1.000 biler og serviceaftaler på én gang.”
Selv om Bilbranchen og FDM er rørende enige om, at det er nødvendigt med en omfattende afgiftsreform baseret på teknik i stedet for værdi, så er der et stykke til vej til, at det bliver en realitet. Det mest aktive parti er Liberal Alliance, som sidste år fik presset en behersket afgiftsreform igennem med en lidt lavere afgift på dyrere biler.
Nu er det mere sandsynligt, at der kommer en reform, som tilgodeser elbilerne, der blev hårdt ramt af den seneste reform.