Ugens Insider

PwC blæser til angreb på konsulentmarkedet. Vil fordoble omsætning til 1 mia. kr. på fem år

Big four-huset PwC vil styrke sin konsulentforretning. Inden for fem år vil PwC fordoble omsætning inden for konsulentydelser til 1 mia. kr. Som et led i ambitionen har PwC forfremmet partner, som bliver en del af PwC’s direktion.

Revisions- og rådgivningskæmpen PwC blæser til angreb på konsulentmarkedet.

I løbet af de næste fem år vil PwC fordoble omsætningen i sin konsulentforretning til 1 milliard kroner og ansætte flere hundrede nye konsulenter.

For at styrke konsulentforretningen og indfri de store ambitioner har PwC udvidet sin direktion med en nyudnævnt direktør for konsulentforretningen. Valget er faldet på Mads Nørgaard Madsen, der siden 2014 har været partner og leder af technology & security i PwC.

Offensiven på konsulentområdet er et signal fra PwC til både medarbejdere og rivaler, at PwC ikke har i sinde at lade rivalerne løbe med væksten på det hastigt voksende konsulentmarked.

Hvor konsulentforretningen for længst har overhalet den historiske revisionsforretning hos rivaler som Deloitte, forholder det sig omvendt i PwC. Hos PwC er det således fortsat revisionsydelserne, der udgør den største andel af omsætningen. Det var også en af årsagerne til, at PwC voksede mindre end rivalerne sidste år.

Men med Mads Nørgaard Madsens indlemmelse i direktionen og målsætningen om at fordoble omsætningen i konsulentforretningen til 1 milliard kroner er startskuddet taget til en offensiv, der samtidig kan ændre på det interne i hierarki i PwC.

”Der er ingen tvivl om, at det sender et signal, når man har givet mig plads i direktionen. Det sender et signal både internt og til markedet om, at consulting-forretningen er og bliver en vigtig, strategisk rejse og et af områder, hvor vi skal vokse – formentlig også langt hurtigere, end de andre områder vil,” siger Mads Nørgaard Madsen.

Indleder jagt på ansatte – opkøb kan komme i spil

De store ambitioner for konsulentforretningen betyder, at PwC og Mads Nørgaard Madsen skal på jagt efter flere hundrede nye konsulenter i de kommende år. 400 konsulenter udgør i dag PwC’s konsulentforretning, men det antal skal formentlig fordobles, erkender Mads Nørgaard Madsen.

”Vi skal nok fordoble antallet af medarbejdere. Størrelse betyder noget, men det er ikke det vigtigste. Det er derimod sammensætningen af kompetencer. Men for at kunne have de rette kompetencer og drive de store opgaver, er vi nødt til at sikre, at vi har nok dygtige kompetencer på tværs af medarbejderstaben,” siger han.

Samtidig kan offensiven sende PwC på opkøbsjagt. Det skete sidste gang i 2019, da PwC købte det mindre, aarhusianske konsulenthus 4Improve. Fem år tidligere, i 2015, blev strategihuset Strategy& desuden en del af PwC på globalt plan, da PwC købte og omdøbte det store 100 år gamle internationale konsulenthus Booz & Company, som på opkøbstidspunktet havde mange tusind ansatte og omsatte for mere end 1 milliard dollar.

For at nå i mål med den nye målsætning, er det ikke utænkeligt, at den fremtidige vækst skal findes gennem opkøb, siger Mads Nørgaard Madsen.

”Opkøb kan helt sikkert blive en del af vækstrejsen. For os er det vigtigt, at et opkøb har et strategisk fit. Hvis det er huse, der er specialiseret inden for de områder, vi satser på, så er vi interesserede.”

Opgør med silotilgang

I Danmark er Strategy&-brandet i dag en overbygning på PwC’s eksisterende konsulentforretning, som traditionelt har fokuseret på implementeringsopgaver, som ligger længere nede i fødekæden.

Strategibenet giver ifølge Mads Nørgaard Madsen en adgang til topledelsen i de største virksomheder og offentlige kunder, som PwC skal bruge til at sætte resten af konsulentforretningens kompetencer i spil.

”Vi skal kunne sætte os på transformationerne. Vi har en position, som gør, at vi kan gå ind til kunden på ledelsesplan og drøfte den strategiske rejse. Men vi ønsker samtidig i endnu højere grad at være det konsulenthus, der også kan hjælpe med at eksekvere den strategiske plan. Det er her, den store vækstrejse er,” siger Mads Nørgaard Madsen.

Han mener, at PwC’s nøgle til succes ligger i at bringe alle husets specialister i spil, når en kunde skal have hjælp til at løse udfordringer inden for eksempelvis bæredygtighed, sikkerhed og data. For kunderne, som især findes blandt landets største virksomheder, offentlige institutioner og i finanssektoren, er – som han siger – ”komplet ligeglade med”, hvordan et konsulenthus organiserer sig.

”Der sker ofte det i konsulentverdenen, at konsulenter bliver meget dygtige specialister. Men de rigtige løsninger knækkes, når vi løser dem på tværs af hinanden. Kunderne efterspørger hjælp til de store transformationer og de komplekse udfordringer. Det kræver, at du har et metodeværk, en kultur og en arbejdsform, hvor du er sammen om at løse problemerne. Det er ikke, fordi vi ikke har samarbejdet før, men det er den skruktur, der bliver fremtiden,” siger han.

Voksede mindre end rivaler

Udmeldingen fra PwC kommer efter et år, hvor PwC har måttet se sig distanceret af flere rivaler, hvis man alene måler på væksten.

Selv om PwC landede den højeste omsætning i revisionshusets historie, var der tale om en vækst på blot 5 procent i forhold til året før. Ifølge PwC var væksten i den danske forretning dog på 10 procent, hvis man medregner den omsætning, som PwC’s danske medarbejdere og partnere har udført i udlandet.

Til sammenligning voksede PwC’s evige rival, Deloitte, hele 18,8 procent, mens EY øgede sin omsætning med 17,2 procent.

Seniorpartner og administrerende direktør i PwC Mogens Nørgaard Mogensen har tidligere erkendt, at den lavere vækst blandt andet hænger sammen med, at PwC’s rådgivningsben fylder relativt mindre i den samlede forretning sammenlignet med f.eks. Deloitte.

Læs mere

Revisionskæmper løber med væksten, mens mindre huse hænger i bremsen

Revisionshuse intensiverer M&A-kampen

EY opruster M&A-forretning. Køber specialiseret techrådgiver

M&A-markedet balancerer på en knivsæg

Bain ser frem efter opslidende fusion: Vil være topchefernes foretrukne M&A-rådgiver

Guldregn over M&A-rådgivere

Her er de førende M&A-konsulenter efter historisk år