pwc_anders_stig

Inside story

PwC går i offensiven efter rivalers frasalg

Revisionskæmpen PwC sætter yderligere tryk på smv-markedet. Satsningen kommer, efter at rivalerne Deloitte og EY inden for det seneste år har frasolgt kontor i Esbjerg og Horsens og generelt fokuserer kræfterne om de store byer. Samtidig opruster Beierholm på ESG-området med nyt opkøb.

Landet største revisionshus, PwC, blæser nu til angreb på rivalernes revisionsforretning, der retter sig mod segmentet små og mellemstore virksomheder.

Offensiven fra PwC finder sted, få uger efter at PwC’s store konkurrent Deloitte frasolgte sit kontor Esbjerg i en større handel til revisionshuset BDO for i stedet at koncentrere sine kræfter om de store universitetsbyer.

Deloittes frasalg er seneste eksempel på, at flere af big four-husene i stigende grad fokuserer på det nordiske marked og derfor skiller sig af med lokale kontorer rundtomkring i landet, som laget under big four – anført af Beierholm og BDO – omvendt står på spring for at overtage.

Selv om Deloitte understreger, at frasalget af Esbjerg-kontoret ikke er et udtryk for, at Deloitte nedprioriterer de små og mellemstore revisionskunder, er det uden tvivl sådan, konkurrenterne læser det.

PwC, der i forvejen sidder på landets største revisionsforretning, har historisk været kendt for at være revisor for landets allerstørste virksomheder. Men fremover vil PwC øge sit fokus på de små og mellemstore revisionskunder, hvor ambitionen er at samle kunder op fra især Deloitte og EY.

Det sker gennem et nyt setup, hvor PwC samler 200 medarbejdere på tværs af kontorerne i Ringsted, Hillerød og Hellerup, som samles i en ny specialiseret enhed. Setuppet er lig det, som PwC allerede har på sine ni kontorer i Jylland og på Fyn.

”Vi kan konstatere, at flere blandt big four begynder at trække sig fra nogle områder, som giver os nogle muligheder for at udvide vores aktiviteter inden for smv-markedet betydeligt. Så hvis en virksomhed ønsker at arbejde med et big four-hus, er der et hus, der forbliver tæt på dem. Det er det signal, vi gerne vil sende,” siger Anders Stig Lauritsen, direktør for assuranceforretningen i PwC.

Vil holde på partnere med speciale i smv’er

Det nye setup har det klare formål, at PwC skal tage betydelige markedsandele på smv-området, hvor PwC i dag betjener omkring 20.000 kunder, og er en del af PwC’s strategi ’Tillid 25’.

Den nye enhed i PwC skal have fokus på små og mellemstore virksomheder, herunder især ejerledede virksomheder, scale-ups og vækstvirksomheder samt fonde og foreninger.

Ifølge PwC skal væksten komme fra en bred vifte af markedsfokuserede og målrettede ydelser og løsninger. Det drejer sig blandt andet om rådgivning, digitalisering, bogføring, juridisk assistance, generationsskifte og forberedelse til kommende krav om ESG-rapportering.

Ifølge Anders Stig Lauritsen er PwC’s primære konkurrenter fortsat Deloitte og EY, selv om især de to førsteudfordrere til big four-husene, Beierholm og BDO, sidder på en stor andel af smv-markedet.

”Vores primære konkurrenter er stadig Deloitte og EY. Det, vi lærer af vores arbejde med de store virksomheder, kan anvendes til løsninger, der kan hjælpe de mindre virksomheder. Det er en af fordelene ved at vælge at samarbejde med en virksomhed som PwC,” siger Anders Stig Lauritsen.

Netop indsigten fra arbejdet med store privatejede eller børsnoterede virksomheder ser PwC som sin fordel i kampen om smv-kunderne. Samtidig mener Anders Stig Lauritsen, at den lokale tilstedeværelse, som PwC fortsat har, selv om PwC også har frasolgt kontorer de seneste år, er med til at fastholde de revisorpartnere, der ønsker at arbejde med smv-området.

”Vi investerer og satser på de leverancer, der er nødvendige for vores smv-kunder, og lytter til de partnere, der er specialiseret inden for at betjene små og mellemstore ejerledere. Kravene til sparring og rådgivning fra revisor adskiller sig i forhold til eksempelvis en stor børsnoteret virksomhed. Derfor skal vi også udvikle miljøer, der er målrettede og attraktive for de partnere og medarbejdere, der brænder for at gøre en forskel for smv’er i Danmark. Derfor nytter det ikke noget, at vi trækker os tilbage til København og Aarhus,” siger Anders Stig Lauritsen.

Beierholm øger satsning på ESG med nyt opkøb

Selv om PwC først og fremmest har Deloitte og EY i kikkerten i offensiven, er det svært at komme uden om de lidt mindre aktører såsom Beierholm, BDO og Grant Thornton, når man kigger på smv-området.

Måler man alene på antallet af revisionskunder, har Beierholm i årevis været landets førende revisionshus.

Med over 58.000 kunder har Beierholm for alvor sat sig på smv-markedet, men ambitionerne er til mere hos det opkøbsivrige revisionshus. Med strategien ’Bedst til smv’ er det Beierholms ambition at blive den førende rådgiver for de mindre og mellemstore virksomheder.

Det gælder ikke blot revisionsydelser, men også rådgivningsydelser, hvor især Beierholm har oprustet kraftigt på det lukrative corporate finance-område.

Senest har Beierholm også styrket ESG-området, der ventes at blive et kæmpemæssigt forretningsområde for revisions- og rådgivningshusene i fremtiden. Derfor har Beierholm for nylig udskilt bæredygtighedsrådgivning i en særskilt afdeling. Forventningen er, at det inden for få år bliver en af virksomhedens dominerende rådgivningsområder.

”For vores eget vedkommende forudser vi, at bæredygtighedsrådgivning bliver et af vores største rådgivningsområder, selv om det er et relativt nyt forretningsområde. Den nye bæredygtighedsafdeling er derfor i gang med en massiv oprustning, så vi kan løfte den forventede efterspørgsel. Ikke blot i forhold til de store virksomheder, som blandt andet skal gennemføre en væsentlighedsanalyse, men især også de mindre smv’er, som skal have hjælp til at komme i gang,” siger administrerende direktør i Beierholm Søren V. Pedersen.

Beierholm har desuden opkøbt virksomheden SustainNets, som blandt andet tilbyder bæredygtighedsnetværk til virksomheder.

”Netværket kører allerede med succes, som vi p.t. er ved at udrulle. Blandt andet via samarbejde med erhvervsforeninger og pengeinstitutter. Ideen med bæredygtighedsnetværket er at give smv’erne adgang til specialister og mulighed for at udveksle erfaringer – vel at mærke uden at det bliver en stor og omkostningstung proces,” siger Søren V. Pedersen.

Deloitte afviser farvel til smv-markedet

PwC’s offensiv bliver dog mødt med behersket ro hos rivalen EY. Her nøjes administrerende direktør Jan C. Olsen med at konstatere, at EY driver sin forretning ”som hidtil”, og at EY ”har kunder inden for alle segmenter”.

Også Deloitte har tidligere understreget, at smv-kunderne er en del af kerneforretningen. Det ændrer frasalget af Esbjerg-kontoret ikke ved, sagde Deloittes topchef, Christian Jensby, i et interview med InsideBusiness for nylig.

Frasalget af kontoret i Esbjerg er derimod kulminationen på en proces, hvor Deloitte har skåret ned på antallet af kontorer i Danmark. Tilbage er seks kontorer i København, Aarhus, Silkeborg, Odense, Aalborg og Kolding, der har det tilfælles, at de enten er universitetsbyer eller meget attraktive for især yngre talenter.

I samme ombæring afviste Christian Jensby, at Deloittes øgede fokus på universitetsbyerne i Danmark er et udtryk for, at Deloitte i stigende grad vil koncentrere kræfterne om de allerstørste virksomheder og mindre om underskoven af mindre og mellemstore virksomheder.

”Der er godt tre millioner i beskæftigelse i Danmark, hvoraf halvdelen arbejder i smv-virksomheder, og Deloitte vil fortsætte med at have en stor del af vores omsætning på smv-markedet. Det udgør den største del af vores omsætning. Så vi vil fortsat have fokus,” sagde han for nylig til InsideBusiness.

I samme interview anerkendte Christian Jensby dog, at kunderne skal have et ønske om at købe mere end blot den klassiske revision.

”Vi kan bedst differentiere os på kunder, der er interesserede i at få rådgivning inden for mere end et område. Det er dem, der køber ind i vores bredde. Så vi kommer til at fokusere på de smv-kunder og de store kunder, der har det behov,” lød det fra den administrerende direktør i Deloitte.

 

Læs mere

Konsolideringen af revisorbranchen tager fart. Deloitte sælger jysk afdeling til BDO

Statens konsulentstop har ramt rådgivere hårdt. Deloitte må afgive tronen

Revisionshuse spår øget salg på advokaters og M&A-rådgiveres hjemmebane

Væksten løjer af hos revisionskæmpe

Deloitte forbereder sig på opbremsning efter nyt år med kraftig vækst

Uroen ulmer i toppen af KPMG. Flere medejere er stoppet

Revisionskæmpe opruster på M&A og jurasatsning

Revisionskæmper på opkøbsjagt. Her er de næste mulige opkøbsemner

Revisionskæmpe opruster med tidligere dansk landechef i amerikansk konsulenthus