;
PA Consultings fhv. landechef, Amdi Hansen, har forladt konsulenthuset til fordel for en partnerstilling Qvartz. Pr-billede

Inside story

PwC snupper profil hos konsulenthus til prestigeområde

Partner i Bain og tidligere landechef i PA Consulting bliver ny leder af PwC’s nye strategirådgivningsben. Det sker i en oprustning af konsulentbenet, som endnu er langt fra sit mål om at blive en betydningsfuld spiller på strategiarenaen, som i dag domineres af top tier-husene.

To år efter lanceringen af strategisatsningen Strategy& er revisions- og rådgivningskæmpen PwC klar til at sætte mere damp på kedlerne.

Strategy&-forretningen er PwC’s våben i kampen om de mest prestigiøse og ikke mindst værdifulde strategiopgaver for de største virksomheder, og PwC har siden lanceringen opbygget et hold af godt 40 konsulenter under ledelse af partner Michael Szczepanski.

Men PwC styrker nu holdet i Strategy& med ansættelsen af en ny partner, som samtidig bliver sat i spidsen for hele forretningen. Det drejer sig om Amdi Hansen, der er hentet fra Bain, hvor han var partner. Inden da var Amdi Hansen partner og landechef i PA Consulting, som han i 2019 forlod for blive partner i Qvartz, som sidenhen blev overtaget af Bain.

Ansættelsen af Amdi Hansen er ifølge Michael Eriksen, der er partner og leder af forretningsområdet advisory i PwC, et naturligt næste skridt for Strategy& i jagten på at blive en betydningsfuld spiller på strategiarenaen, som i dag domineres af de internationale top tier-huse McKinsey & Company, Boston Consulting Group (BCG) og Bain & Company.

”Det er en styrkelse af et team, som allerede gør det godt. Vi har så meget tro på det, at vi gerne vil give det en ekstra motor. Amdi kommer med en meget relevant erfaring, og når man kigger på vores Strategy&-netværk internationalt, har han de rigtige kompetencer på både strategi- og operationssiden,” siger Michael Eriksen.

Har det lange lys på

Strategy&-brandet blev en del af PwC i 2014, da man købte og omdøbte det store 100 år gamle internationale konsulenthus Booz & Company, som på opkøbstidspunktet havde mange tusinde ansatte og omsatte for mere end 1 milliard dollar.

Lanceringen af Strategy&-brandet i Danmark er en overbygning på PwC’s eksisterende konsulentforretning, som traditionelt har fokuseret på implementeringsopgaver, som ligger længere nede i fødekæden. Men ved at sætte ind på direktionsniveau i de største virksomheder er det ambitionen, at PwC skal kunne levere fra hele ydelsespaletten.

PwC drømmer om at udvikle Strategy&-forretningen, så den kan bide skeer med de internationale konsulentkæmper McKinsey, Boston Consulting Group og Bain. Men realiteten er i dag, at Strategy& fortsat er et stykke fra målet, og de nærmeste konkurrenter er i højere grad de øvrige revisionshuses strategiben, Monitor Deloitte og EY Parthenon.

Michael Eriksen lægger ikke skjul på, at Strategy& fortsat har lang vej at gå for at indfri sit mål.

”Vi er på rette vej, men det tager måske 5-10 år at bygge den position op,” siger Michael Eriksen og tilføjer:

”Vi er tilfredse med den retning og hastighed, det er bygget op med, men vi er selvfølgelig ikke tilfredse med den nuværende position, fordi det ikke er der, vi ønsker at være. Men det er ikke et problem. Vi havde ingen forventninger om, at vi i dag ville være, hvor vi gerne vil være på sigt. Det tager tid. Amdi Hansen er et helt naturligt skridt i at nå den position,” siger han.

Hæmmet af for få ressourcer

Blandt de fire største revisionshuse, også kaldet the big four, der tæller Deloitte, PwC, EY og KPMG, har PwC den største revisionsforretning. Hvor stor den er i forhold til de andre forretningsområder, er uklart, da PwC ikke oplyser omsætning for de enkelte forretningsområder, men på markedssegmenter, men den har været i vækst i årevis.

Hvordan forretningen udviklede sig i 2020/2021, er endnu uvist, da PwC ikke har offentliggjort sit årsregnskab endnu. Men i forrige regnskabsår, 2019/2020, voksede omsætningen fra andre ydelser, herunder bogføringsydelser, rådgivning og konsulentopgaver, med samlet 12 procent.

Det gav PwC en samlet vækst på 8,2 procent, og forklaringen var ifølge topchef og partner Mogens Nørgaard Mogensen, at revisionsforretningen er et solidt fundament for forretningen, og at det desuden er lykkedes PwC-konsulenterne at skabe vækst i både det private og offentlige.

Dengang varslede Mogens Nørgaard Mogensen, at PwC i de kommende år vil have endnu mere fokus på rådgivning og andre ydelser.

PwC er ikke uvant med det lange seje træk, der venter forude for Strategy&. Rejsen kan på mange måder sammenlignes med PwC’s indtræden på corporate finance-området for år tilbage, som i dag har ført til, at PwC har fået et særdeles godt tag i de mindre og mellemstore virksomheder herhjemme.

Ifølge Michael Eriksen er nøglen for Strategy& at tilføje især flere tunge kapaciteter, der kan åbne døre ude hos kunderne.

”Vi skal have et større team og stille og roligt få de rigtige kompetencer om bord. Det er i virkeligheden væksthæmmeren. Vores erfaring er, at kunderne og opgaverne er der, hvis vi har de rigtige folk. Det gælder alle steder, ikke kun i vores Strategy&-forretning,” siger Michael Eriksen.

Amdi Hansen er dog på nuværende tidspunkt den eneste nye seniorprofil i Strategy&. Men ifølge Michael Eriksen er det ganske sandsynligt, at partnerkredsen og medarbejderstaben i Strategy& vil blive fordoblet inden for de kommende år.

”Som vi ser det, har vi muligheder for at fordoble den her forretning inden for få år,” siger han.

Bain har ikke ønsket at kommentere Amdi Hansens skifte til Strategy&.

 

Læs mere

Konsulenthuse opgiver jagt på medarbejdere i ophedet marked

Se konsulenthusene, de unge helst vil arbejde for. Bain tager kvantespring – Valcon glider ud

Konsulentkæmpe river vægge ned i Norden i jagt på talenter og vækst

Konsulenthus på opkøbsjagt

Konsulenthuse i hård kamp om it-rådgivere

Konsulenthus blæser til angreb: Vi kigger ind i de brølende 20’ere

Selvsikker konsulentkæmpe afviser salgsplaner

M&A-konsulenter har travlt som aldrig før

Her er konsulentbranchens førende spillere efter højdramatisk år