Inside story

PwC vil tage opgør med revisions-model. Men løsningen er ikke den samme som rivalens

Fremtidens revision kræver en ny forretningsmodel, erkender flere af landets største huse. Men husene griber opgaven meget forskelligt an. Hvor Deloitte har smidt kunder på porten, afviser rivalen PwC at gå samme vej, men har i stedet øget sin førerposition med andre greb.

Selvransagelsen er i gang hos landets største revisionshuse.

I årevis er et massivt arbejdspres og jagt på nye kunder foregået i et opskruet tempo, siden den store revisionskrig blev indledt i 2013, hvor EY kaprede alle partnerne i revisionskoncernen KPMG.

Det har presset prisen på revision ned i det danske marked og intensiveret konkurrencen om kunderne.

Men inden for det seneste år har flere af big four-husene sat foden ned, i erkendelse af at tempoet dræner branchen for talenter.

Tallene taler deres tydelige sprog: På 8 år er antallet af godkendte revisorer faldet med 25 procent, mens 60 procent af alle godkendte revisorer enten har nået pensionsalderen eller gør det inden for de næste 10 år, viser tal fra brancheforeningen FSR – danske revisorer.

Det har fået landets største revisionshuse til at tage flere midler i brug for at stoppe sivningen.

Mest drastisk er landets største revisions- og rådgivningshus, Deloitte, gået til værks.

Efter alt for mange år, hvor Deloitte med egne ord har ”kværnet” sine revisorer i en ”syg arbejdskultur”, har Deloitte sendt et stort antal kunder på porten. Resultatet er, at Deloitte har skåret over 100.000 revisionstimer væk, svarende til 100 millioner kroner i omsætning, men til gengæld er revisorernes arbejdsbyrd blevet betydeligt lettet.

Hos Deloittes store rival, PwC, er selvransagelsen også i gang.

PwC’s vurdering er, at der er behov for en grundlæggende forandring af forretningsmodellen inden for revision. Det har fået PwC til at indføre en række tiltag, der skal skære nogle af de mange timer væk, som en revision typisk kræver.

”Hvis vi bliver ved med at gøre, som vi hele tiden har gjort, vil summen af timer, vi skal bruge, være større end summen af timer, vi har til rådighed,” siger Anders Stig, der er partner og direktør for assurance i PwC.

Men med en slet skjult hentydning til rivalen slår PwC dog samtidig fast, at huset ikke mener, at det er en farbar vej at løse udfordringerne med et ”enøjet fokus på, hvor mange timer der lægges, eller at sende kunder, som vi lever af, på porten.”

”Det med at sige farvel til kunder gør vi ikke mere eller mindre i dag end for to eller tre år siden. Når man driver en ansvarlig virksomhed, har vi en dialog, og der kan være samarbejder, der ikke fungerer, som derfor stopper. Men vi vil ikke skabe en kultur, hvor kunder er onde. Vi lever af at løse kundernes udfordringer, og det er vi stolte over,” siger Anders Stig.

Vil øge kapacitet

Hvor konsulentforretningen for længst har overhalet den historiske revisionsforretning hos Deloitte, forholder det sig omvendt i PwC. Hos PwC er det således fortsat revisionsydelserne, der udgør den største andel af omsætningen.

PwC har dog for nylig annonceret, at man ønsker at fordoble omsætningen på sin konsulentforretning til en milliard kroner inden for de næste fem år.

Offensiven rokker dog ikke ved, at PwC også vil forsøge at øge sin markedsandel på revisionsmarkedet. Det kræver, at PwC kan tiltrække og fastholde de dygtigste talenter i et jobmarked, hvor revisionshusene over en bred kam skriger på mere arbejdskraft.

”PwC vækster på revisionsdelen. Vi udvider stille og roligt vores markedsandele. Derfor har vi brug for flere gode folk til at løse opgaverne,” siger Anders Stig, der fortæller, at det blandt andet handler om at udnytte medarbejderes tid på bedst mulig vis.

”Vi vil så vidt muligt sikre, at revisorerne bruger deres tid på det, de er uddannet til. Derfor skal vi fjerne bl.a. administrative opgaver fra deres tallerken,” siger han.

PwC erkender, at man endnu ikke er i mål, men det har ifølge huset været afgørende at forbedre leverancemodellen. Det betyder bl.a., at PwC i dag benytter en kombination af udenlandske kolleger til nogle typer opgaver, ligesom visse standardopgaver ikke nødvendigvis skal løses af en revisor. Samtidig vil PwC udnytte digitalisering til at foretage en mere effektiv revision.

Ifølge PwC har opgøret med forretningsmodellen allerede haft synlige effekter:

Revisionsforretningen har i dag 100 flere ansatte – svarende til 150.000 timer – end i 2021. Det har ifølge PwC ført til, at kapaciteten er blevet øget markant. Samtidig er arbejdsglæden historisk høj

”Der er selvfølgelig steder, hvor vi kan forbedre os. Men jeg synes, at vi har en kultur, som gør PwC til et rart sted at være, og det bekræfter eksterne analyser også,” siger Anders Stig.

Beierholm vil være alternativ til præstationskultur

Det er ikke kun big four-husene, som mærker udfordringerne af et ændret arbejdsmarked. Det samme gør man hos Beierholm.

Revisionshuset befinder sig i laget under big four-husene efter massiv vækst de senere år. Kortvarigt kilede Beierholm sig endda ind i big four som landets fjerdestørste revisions- og rådgivningshus, efter at KPMG måtte afgive positionen oven på revisorkrigen.

Med strategien ’Bedst til smv’ er det Beierholms ambition at sætte sig på markedet for små og mellemstore virksomheder.

Hos Beierholm vurderer man, at den tilgang giver revisionshuset et stærkt kort i kampen om de dygtigste talenter. Knap en femtedel af Beierholms 1.600 ansatte er under 30 år, hvilket er et bevis på, at Beierholm med strategien har formået at etablere sig som et alternativ – både fagligt og menneskeligt – til rivalerne i big four, mener Beierholms HR-chef, Anders Thorup.

Det er især den udbredte præstationskultur up or out-model, som man kender fra de største revisions- og rådgivningshuse, som Beierholm ser sig selv som et alternativ til.

”Mange steder er det sådan, at hvis du ikke er på vej op i hierarkiet, står du stille. Men fordi vi har mange små og mellemstore kunder, har vi også brug for medarbejdere, der ikke nødvendigvis drømmer om at blive statsautoriserede revisorer,” siger Anders Thorup, der ikke frygter, at strategien skræmmer de kandidater, der går med partnerdrømme, væk.

”Vi har heldigvis så meget bredde i vores partnerkreds, at vi både kan tilbyde rammer for dem, der vil arbejde meget, som man skal som statsautoriseret revisor, og samtidig kan vi tilbyde udvikling for en større bredde af underliggende kompetencer, der vil ’nøjes’ med at færdiggøre deres formelle uddannelse som f.eks. HD eller cand.merc.aud.,” siger han.

De mange unge medarbejdere kommer dog ikke uden udfordringer.

”Det er positivt, men det stiller krav til, hvordan vi som organisation har været vant til at drive butikken. De unge stiller krav om langt mere fleksibilitet og at kunne designe deres egen arbejdssituation. Det skal vi kombinere med den produktion, vi skal lave. Vi tror på, at vi kan kombinere det, og på den måde knækker vi koden,” siger Anders Thorup.

Læs mere

PwC blæser til angreb på konsulentmarkedet. Vil fordoble omsætning til 1 mia. kr. på fem år

Revisionskæmper løber med væksten, mens mindre huse hænger i bremsen

Revisionshuse intensiverer M&A-kampen

EY opruster M&A-forretning. Køber specialiseret techrådgiver

M&A-markedet balancerer på en knivsæg

Bain ser frem efter opslidende fusion: Vil være topchefernes foretrukne M&A-rådgiver

Guldregn over M&A-rådgivere

Her er de førende M&A-konsulenter efter historisk år