;
alfaromeo

Lifestyle

Sådan vil Alfa Romeo generobre Danmark

Det italienske bilmærke har i årevis været en skygge af sig selv på det danske marked. Nu vil den danske importør med den nye Alfa Romeo Giulia udfordre BMW, Audi og Mercedes – og det er kun begyndelsen. Læs, hvordan de danske bilkunder skal generobres.

Det er ofte en prøvelse at være glad for Alfa Romeo. Men det hænder, at den Fiat Chrysler-ejede bilfabrik rammer noget helt særligt med en ny bilmodel, som i den grad adskiller mærket positivt i forhold til de populære tyske prestigemærker Audi, BMW og Mercedes.

I disse dage håber den danske importør Fiat Chrysler Automobiles (FCA), at man med lanceringen af den nye Alfa Romeo Giulia, som netop er kommet til landet, har ramt et sådant vendepunkt.

Stemningen har ellers i flere år været på frysepunktet, mens mærket har hensygnet en nærmest ikkeeksisterende tilværelse på det danske marked, hvor de fire forhandlere kun har haft den aldrende Giulietta på programmet.

Sidste år blev der solgt blot 170 Alfa Romeo herhjemme. Salget er gået så langsomt, at Alfa Romeo sågar har mistet en forhandler i Danmarks næststørste by, Århus. Et hul, som den danske salgsdirektør for FCA, Martin Wahlstrøm, dog hurtigt går efter at lukke.

Det har nemlig ikke været en nem tid for Alfa Romeo. For udviklingstiden af den nye Giulia har været ualmindelig lang. Ikke siden 2012 har mærket haft en bil i firmabilklassen. Dengang var det 159-modellen. Ventetiden har været smertelig, forklarer Martin Wahlstrøm:

”Det er klart, at vi har en stor udfordring med vores forhandlernet. Vi har haft sælgere, som har solgt 3-6 Giulietta og en enkelt Mito hver måned. De har vænnet sig til at sælge andre bilmærker fra for eksempel Japan og Korea for at tjene deres løn hjem. Nu skal de vænne sig til, at der igen er Alfa Romeo-kunder i butikken, som stiller tekniske spørgsmål om for eksempel lakkens tykkelse.”

Samtidig vil importøren have, at der investeres i at udvikle det danske forhandlernet til at sælge den nye Giulia, som skal kæmpe direkte mod BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse i det hastigt voksende marked for prestigebiler i firmabilklassen som beskrevet i InsideBusiness. For eksempel er den fine gamle Alfa Romeo-forhandler Hersild & Heggov i Nærum ved at udvide forretningen til at være en såkaldt flagship store.

Men der er da også noget at vente på. For i 2017 år forventer Alfa Romeo at sælge 600 Giulia, ca. en fjerdedel af ærkekonkurrenternes salg på et år. Og det er før, Alfa Romeo har lanceret en stationcar, som typisk er den mest populære model i firmabilklassen.

alfa-grafik

En række nye biler drypper derefter ned over mærket. Næste trin er suv’en Stelvio, som også er baseret på Giulia-platformen. Desuden er det allerede nu på tale at lancere en mulig dansk storsælger i form af en mindre baghjulstrukken model i stil med BMW 1-serie. Hertil kommer en ny sportsvogn som Alfa Romeo Spider/GTV og en større luksusbil som den gamle Alfa 166. Det kommer dog til at tage år, før det er klar, og Alfa er ikke kendt for højt udviklingstempo.

Trods de mange nye modeller er det dog ikke nødvendigvis en let opgave at få salget i vejret i Danmark. Sidst Alfa Romeo ramte en regulær bestseller, var i 1998, da Alfa Romeo solgte 1.800 biler af den populære 156-model. Men en central forskel er, at 156 var både billigere og en smule mindre end konkurrenterne. Det gør sig ikke gældende for Giulia-serien.

Det gælder heller ikke på leasingområdet, forklarer Martin Wahlstrøm:

”Vores Giulia ser i leasingfirmaernes foreløbige beregninger ud til at have et lidt større værditab end konkurrenterne. Derfor ligger vi også lidt dyrere. Hvis vi taber 20.000 kroner mere om året, svarer det til, at vi ligger ca. 500 kroner dyrere i leasingydelse per måned.”

Bag om historien

InsideBusiness sætter i en lille serie fokus på den eksklusive og hastigt voksende del af markedet for firmabiler.
Det sker, fordi to nye aktører haster ind på markedet med nye og potentielt markedsdefinerende produkter: Alfa Romeo Giulia og Volvos nye S/V90.

I næste uge tester Alfa Romeo-entusiasten Peter Nyholm, om den nye baghjulstrukne Giulia er en trendsætter som fortidens baghjulstrukne Alfa Romeo 75 var det med innovative tekniske løsninger.

I en direkte sammenligning fra ALD Automotive ligger Alfa Romeo Giulia i den forventeligt mest sælgende version med automatgear og 180 diesel-hestekræfter med en månedlig leasingydelse på 5.700 kroner med et beskatningsgrundlag på 434.000 kroner. Til sammenligning har BMW lanceret en 4-serie til 5.422 kroner per måned med et identisk beskatningsgrundlag.

Derfor skal den nye Giulia også sælges på at være teknisk overlegen. For eksempel med en kulfiberkardanaksel, omfattende brug af aluminium og derfor en lavere vægt, men også en højere produktionspris end konkurrenterne.

Men det skal nok gå alligevel, mener Martin Wahlstrøm:

”Vi appellerer mere til følelser og køreglæde. Vi tror på, at folk er klar til at prøve noget anderledes og nyt.”

Der er også planer om at gå ind på det boomende marked for privatleasing til ca. 5.000- 5.500 kroner per måned.

Alfa Romeo har også lanceret Q-modellen med 510 hestekræfter og motor fra Ferrari som konkurrent til BMW M5. Det har således fra starten været hensigten at positionere Giulia i det øverste luftlag i den øverste del af prestigebilsegmentet.

I næste uge tester Alfa Romeo-entusiasten Peter Nyholm, om den nye baghjulstrukne Giulia er en trendsætter som fortidens baghjulstrukne Alfa Romeo 75 var det med innovative tekniske løsninger.

LÆS MERE

Bilafgifter på sammenbruddets rand. Sådan udnytter du det bedst

Massiv disruption i bilejerskab banker taber slaget

Alt peger på hurtig nedsættelse af bilafgifter