Sponsoreret artikel

Sådan har COVID-19 påvirket danskernes forbrug

Både under nedlukningsfasen i foråret og efterfølgende har mange danskere opholdt sig mere i hjemmet end normalt. Underholdningsindustrien og rejseaktivitet har været nede, og samtidig har vi været nødt til at isolere os. Det har – ikke overraskende – haft sin indvirkning på forbrugsvanerne! Vi kigger her kort tilbage på forårets salgstrends i Danmark.

Der har været lukket ned for både rejser, festivaler, koncerter og restauranter det meste af 2020, og det har sat sine spor. Særligt to steder. Danskerne har generelt bestilt langt mere takeaway og købt flere madvarer online. I april steg salget faktisk med 12 procent sammenlignet med normalen. Samtidig har særligt den unge aldersgruppe – men også alle andre – investeret mere i underholdning som film og spil. Ikke overraskende har der været et større behov for at blive stimuleret kulturelt og socialt i stuen, hvoraf populære streamingtjenester som Netflix, HBO eller Viaplay også har hittet ekstra meget.

Samtidig brugte danskerne færre penge i fysiske butikker, og særligt tøjbranchen led et stort økonomisk tab i marts og april. Mens centre og større butikker har haft lukket, har folk ikke kunnet ose og lade sig friste af nyt badetøj, sommertøj eller friluftsoutfits. Den danske detailhandel er dog nu ved at komme tilbage igen, efter at regeringen gradvist har åbnet landet op igen. Det sker, efter at den værste smittefare er drevet over herhjemme.

Det kommer næppe bag på nogen, at personlig hygiejne også er blevet prioriteret højt. Ikke kun salget af håndsprit men også generelt af toiletvarer som toiletpapir og sæbe.

Detailsalg reddet af bolig og have?

At danskerne har gået hjemme og haft mere tid til at fundere over indretning både udendørs og indendørs afspejler sig dog også i statistikkerne. Under kategorien ”andre forbrugsvarer” ser det nemlig ikke så skidt ud på handelsfronten. For mens vi er gået mindre på hotel, restaurant og bar, så har der været overskud i husholdningsbudgettet til andre ting. Som for eksempel at shoppe til bolig og haven. Indretning er ofte noget, som udskydes midt i hverdagens stress og jag.

Men danskerne har både været i byggemarkeder og købt boligartikler som især senge til hjemmet. Det kommer sig også af, at flere online forhandlere har set deres snit til at køre med ekstra billige discountpriser for kvalitetsmærker. Gode tilbud har ikke været mere end et Google-klik væk, hvis man for eksempel skulle finde de bedste dobbeltsenge til prisen eller et ekstragodt tilbud på sofaer. Mens nogle måske er skeptiske over for online køb, så kan man i dag rådføre sig med alt fra test af stueborde og TV-apparater til elevationssenge test. Det kan måske forklare, hvorfor vi i stigende grad – og ikke kun under COVID-19 – ser et boomende marked for handel online.

Hvad skal der ske med det internationale marked?

En af de helt store usikkerhedsfaktorer lige nu er, hvad der kommer til at ske globalt set i forhold til samhandel. Vil der komme en begrænsning på henholdsvis import og eksport af nogle typer af varer? Hvor længe vil turismesektoren bløde, og i hvor høj grad vil danskerne blive hjemme resten af 2020 og måske også 2021? Det er nogle af de spørgsmål, der stadig står ubesvarede hen. Og det gør de, fordi COVID-19 allerede nu har ramt store handelsnationer som USA, Brasilien og England. En ting er dog sikkert for nu: Danskerne kommer til at bruge flere penge herhjemme i sommer, end de plejer.

Det skyldes primært, at flere vælger at holde ferie nationalt. Der bliver plads til både haveprojekter, byggeprojekter, vandreture, lækker sommermadlavning på terrassen og ombygning af huset. Den re-orientering indad, som vi har set i løbet af foråret, kommer formentligt til at vare noget tid endnu.